Konvertera kina CNC till "arduino"?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Eli
EF Sponsor

Re: Konvertera kina CNC till "arduino"?

Inlägg av Eli »

"Bara" tre axlar, inga gränslägen, inga ref-brytare, inga offsets, ingen spindelstyrning"
Med Marlin:
5 axlar.
+/- Limitswitchar finns för 3 axlar
Offset kan inkluderas i G-koden
3 olika PWM utgångar finns. Heated bed utgången kan användas för spindel.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, Marlin verkar ju vara mer "komplett" på det sättet, jag refererade som sagt till Grbl som nämdes tidigare.
Hur är det feedhold, feedrate override och spindle speed override t.ex? Letade lite efter info om det men hittade inget.

Offsets kan inkluderas i G-koden - visst går det men det är ju inte speciellt smidigt.

För stand-alone applikationer kan det säkert fungera men min uppfattning är fortfarande att med en 4x20 teckens LCD som användargränssnitt så blir det tungjobbat att köra CNC-maskin.

Och, beträffande kostnaden så stämmer det såklart att Mach3 kostar $175USD, sen behöver du en PC med Windowslicens också. Är det kostnaden för mjukvaran som är problemet så finns ju LinuxCNC - det är gratis, och open source för de som brinner för det.

Missförstå mig inte, både Gbrl och Marlin är riktigt imponerande arbeten i mina ögon, jag ställer mig bara frågande till hur användbara (och användarvänliga) de egentligen är när det gäller att köra en CNC-maskin.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"Hur är det feedhold, feedrate override och spindle speed override t.ex?"

Terminologin är annan, men det är möjligt. Pause, Speed, Acceleration mm kan ändras i farten
från snabbt valbara menyer med optogivarratt. Kan också anslutas till dator via USB eller (extra opt. wifi.)

Naturligtvis finns fler möjliheter i Mach3, men tycker den är betydligt krångligare och svårare att lära sig.
Har kört Mach3 i min hembyggda miniCNC i många år, men använder väldigt få av dess extra finesser.

Nu går jag andra vägen från fungerande 3D-skrivare och utökar med CNC-möjlighet.
Skillnaden är liten mellan dess mekanikfunktioner och
SW & motordrivning för 3D-print klarar att gå många gånger snabbare än vad någon CNC kan gå.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3&start=30
H.O

Inlägg av H.O »

> Terminologin är annan, men det är möjligt. Pause, Speed, Acceleration mm kan ändras i farten
> från snabbt valbara menyer med optogivarratt. Kan också anslutas till dator via USB eller (extra opt. wifi.)

Coolt! Fast om man skall att ansluta till datorn så faller ju lite av idén och det som TS ville åstadkomma.

> Har kört Mach3 i min hembyggda miniCNC i många år, men använder väldigt få av dess extra finesser.
Så är det nog för 95% eller mer av användarna, ändå efterfrågas kontinuerligt mer och mer finesser....

>SW & motordrivning för 3D-print klarar att gå många gånger snabbare än vad någon CNC kan gå.
Fast det där beror ju i första hand på upplösningen. I en 3D-skrivare har du inte steg om 0.01 eller mindre vilket du sannolikt har i en CNC-fräs eller svarv. Jag behöver t.ex 83kHz stegfrekvens för att komma upp i 5m/min på min Abene, medan en 3D skrivare kanske behöver 1/4 av det för att komma upp i 4 ggr så hög hastighet (rent fysiskt) - men upplösningen blir ju då såklart 1/16 av vad den är på fräsen. Så det intressant är ju knappast hur fort maskinen som utrustningen är ansluten till rör sig utan vad max stegfrekvens för respektive lösning ger och hurvida det räcker för applikationen.

Ju fler alternativ det finns desto bättre för alla, större chans att det finns något som passar!
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Ultimaker 2
Layer resolution: up to 20 micron
Build volume: 23 x 22.5 x 20.5 cm
Position precision X Y Z: 12.5 / 12.5 / 5 micron
Print speed: 30 mm/s - 300 mm/s
Travel speed: 30 mm/s - 350 mm/s
Recommended filament diameter: 2.85 mm
Nozzle diameter: 0.4 mm
Stand-alone SD-card printing
WiFi printing ready (future upgradeable)
H.O

Inlägg av H.O »

> Position precision X Y Z: 12.5 / 12.5 / 5 micron
> Travel speed: 30 mm/s - 350 mm/s

Ja, se där, det stämmde ju rätt bra med mina lite tillhöftade siffror.
3D printern: 0.0125mm/steg* och 350mm/s (21m/min) = 28kHz
Fräsen: 0.001mm/steg* och 83mm/s (5m/min)= 83kHz

3D printern rör sig 4.2ggr så fort med en ~1/3 så hög stegfrekvens.
Upplösningen är alltså ~4.2*3=12.6 högre på fräsen, vilket såklart stämmer: 0.001mm vs 0.0125 = en faktor på 12.5.

* Upplösning, inte noggrannhet eller "precision".
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Nyss var det steg om 0.01
H.O

Inlägg av H.O »

Jag skrev 0.01 eller mindre om vi ska vara petiga - och min ena maskin har upplösningen 0.001mm, den andra har 0.0025mm.

Än en gång, det funkar säkert för en del och det är såklart jättebra, jag är för vad helst som fungerar för den som ska använda det och är som sagt imponerad av vad som finns tillgängligt, men argumentet SW & motordrivning för 3D-print klarar att gå många gånger snabbare än vad någon CNC kan gå håller inte av skälet jag visat. Och motordrivningen har ju ännu mindre med saken att göra, hur skulle motordrivningen från en 3D-printer klara att köra mina servo-motorer på den stora fräsen eller NEMA34 stegisarna på den lilla?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"om vi ska vara petiga"
Hur mycket av det du skrivit är relevant för en Kina-fräs som den här tråden var avsedd för?
Min har glapp på flera tiondelar.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag försöker bara ge min syn på det. Andra, som du t.ex, har en annan syn.

Du skrev att 3D-printer prylarna klarar gå många snabbare än någon CNC kan gå och då ville jag visa varför jag tror att du drar den slutsatsen och att den inte är applicerbar i alla lägen så TS och andra som funderar på att köpa ett 3D-printerpaket för att köra sin CNC-fräs ska ha så mycket kött på benen som möjligt - och det är väl det tråden handlar om. Sen finns det ju rätt många olika "Kina CNC" så man kan inte generalisera för mycket.

Sen, det faktum att man redan i CAD måste rita upp det man ska fräsa relativt var i maskinen biten kommer ligga/sitta (avsaknad ov offset) gör det i mina ögon väldigt krångligt. Alla kanske inte håller med med det är relevant information att ha med sig, oavsett storlek på maskin eller var den kommer ifrån.

Inga tooloffset, så om man byter verktyg måste det nya verktygets längd vara exakt samma som det gammla för man kan inte kompensera med G43. Och man kan inte "nolla om" ytan eftersom det saknas G54, G55 offset osv (men DET måste väl åndå gå tänker jag?). Hmm, jag ser att de refererar till G10 (?) som Tool offset (och då i första hand för X/Y på maskiner med fler extruders) men det finns även en Z-offset så den kanske går att använda. Men sen står det att Marling använder G10 för retraction/unretraction så jag vet inte.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Eli skrev:"om vi ska vara petiga"
Hur mycket av det du skrivit är relevant för en Kina-fräs som den här tråden var avsedd för?
Min har glapp på flera tiondelar.
Jasså glappar din så mycket som flera 10:on delar ? har du kulskruvar o muttrar ? Eller trapetz ?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@H.O
Nja det där var väl att "generalisera för mycket."

"Sen, det faktum att man redan i CAD måste rita upp det man ska fräsa relativt var i maskinen biten kommer

ligga/sitta (avsaknad ov offset) gör det i mina ögon väldigt krångligt."

Nej så behöver man inte göra, det vore väl riktigt krångligt om man måste mäta in exakt var ska biten fästas.
Så har jag aldrig gjort. Det viktiga är att man har t.ex ett origo i CAD.
Var detta skall placeras i förhållande till arbetsstycket pekar man lätt ut med spetsigt verktyg och sätter
maskinens origo (eller ev. annan punkt ) med G92 X0 Y0 (och ev. Z0)

Denna metod är väldigt naturlig för mig eftersom jag mest kör kretskort, men jag gör alltid så.
Jag borrar dessutom ett hål i kortet på origo för att kunna återvända om något spårar ur.

"så om man byter verktyg måste det nya verktygets längd vara exakt samma som det gammla "

Nej så är det inte heller! Spetsen måste bara vara på en känd Z-pos..
Verktygsbyte är ju ändå ett manuellt ingrepp( om man inte har auto tool changer, vilke blir osannolikt i det här

fallet )
Vid kretskortsfräsning kör jag enkelt spetsen mot kretskortets yta, som är Z0 för mig. + G92 Z0
Det är lätt att med Find & Replace kopiera in detta vid alla verktygbyten.

Det finns många andra sätt att lösa detta också: En sensor monterad på fast plats dit man kör och mäter spetsens läge.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@Perkla Jag har trapets, men det är sliderna som bidrar mest om inte allför tight justerade.
nibl

Inlägg av nibl »

Största fördelen skulle vara att slippa ha en dedikerad dator till fräsen utan istället använda samma dator till allt. Och även slippa vara beroende av att datorn måste ha parallell port och köra windows xp.
Jag har kollar lite på grbl och kommer att testa när jag får fräsen.
"Bara" tre axlar, inga gränslägen, inga ref-brytare, inga offsets, ingen spindelstyrning så det är minst sagt bare bones - än så länge i alla fall.
De billigare CNC maskinerna har bara 3 axlar så det är inget problem.
Vad jag kan se så har ver 0.9 stöd för gränslägesbrytare, tool length offset (antar att det är det du menar med offsets?) samt spindelstyrning (både on/off samt pwm).
Vad är ref-brytare?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Eli skrev:@Perkla Jag har trapets, men det är sliderna som bidrar mest om inte allför tight justerade.
Jag förstår, har du haft den länge den där CNC maskinen, har du några bilder på den ?
Skriv svar