Bosch DC Servo på Deckel FP4A, hur styra? 0-10VDC?
Bosch DC Servo på Deckel FP4A, hur styra? 0-10VDC?
Har precis fått tag i en Deckel maskin till som är komplett med servostyrning.
Tyvärr är själva styrdatorn trasig så min plan är att försöka behålla servoförstärkarna och sen styra dessa med Linux cnc.
Jag vet att dom flesta gammla dc servo styrs med analog signal 0-10VDC och sen har man en Tacho på motorn som återför hastigheten.
Nu till min fråga är om det verkligen är så på detta drivsteget med?
Enligt kretslayouten / inkopplingen framtill på drivsteget så är där en + & - för respektive motor.
Det som känns konstigt är om man då verkligen skall lägga +10vdc på (-) plinten och sen minusen på (+) plinten för att få motorn till att gå på andra hållet.
Någon som har erfarenhet av dessa drivstegen?
Bifogar lite bilder på drivsteget.
På bild nummer 5 så ser man plint X11 för styrsignalen av X axeln och sen är den blå tråden förmodligen en aktiverings signal av den axeln.
Sen på bild 6 så ser man på plint X12 själva tacho signalen för X axeln.
Tyvärr är själva styrdatorn trasig så min plan är att försöka behålla servoförstärkarna och sen styra dessa med Linux cnc.
Jag vet att dom flesta gammla dc servo styrs med analog signal 0-10VDC och sen har man en Tacho på motorn som återför hastigheten.
Nu till min fråga är om det verkligen är så på detta drivsteget med?
Enligt kretslayouten / inkopplingen framtill på drivsteget så är där en + & - för respektive motor.
Det som känns konstigt är om man då verkligen skall lägga +10vdc på (-) plinten och sen minusen på (+) plinten för att få motorn till att gå på andra hållet.
Någon som har erfarenhet av dessa drivstegen?
Bifogar lite bilder på drivsteget.
På bild nummer 5 så ser man plint X11 för styrsignalen av X axeln och sen är den blå tråden förmodligen en aktiverings signal av den axeln.
Sen på bild 6 så ser man på plint X12 själva tacho signalen för X axeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bosch DC Servo på Deckel FP4A, hur styra? 0-10VDC?
Har ingen erfarenhet av förstärkaren men det är väl "som vanligt" - dvs det är en differentiell signal vilket betyder att det är skillnaden mellan + och - ingången som ger börvärde i ena eller andra riktningen. Om du lägger minus-ingången till 0V så kan du svinga plus-ingången mellan +10V och -10V. Om du bara har 0-10V att styra med men ändå vill kunna köra i båda riktningar så lägger du minus-ingången till 5V sen svingar du plus-ingången mellan 0V och 10V - men då behöver du såklart också justera förtärkningen eftersom styrsignalen bara är hälften så stor.
Det jag inte riktigt är med på är varför det finns två ingånar (SW1 och SW2).
Det jag inte riktigt är med på är varför det finns två ingånar (SW1 och SW2).
H.O: tackar för svaret, dock är jag väldigt osäker fortfarande angående detta.
Min tanken nu är bara att testköra med ett 1.5v batteri för att se så axlarna rör sig och alla drivstegen är hela.
Hur skall jag koppla då?
Fram rikttining är enkelt. minus på minus och sen plus på plus från batteriet.
Men hur gör jag för att köra i andra riktningen?
Sen angående varför där finns en SW1 & en SW2 kan man fråga sig. det som känns bra är att det bara är kopplat på SW1 och där tänker jag med koppla in mig.
MVH
Oscar
Min tanken nu är bara att testköra med ett 1.5v batteri för att se så axlarna rör sig och alla drivstegen är hela.
Hur skall jag koppla då?
Fram rikttining är enkelt. minus på minus och sen plus på plus från batteriet.
Men hur gör jag för att köra i andra riktningen?
Sen angående varför där finns en SW1 & en SW2 kan man fråga sig. det som känns bra är att det bara är kopplat på SW1 och där tänker jag med koppla in mig.
MVH
Oscar
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vänder på batteriet.Men hur gör jag för att köra i andra riktningen?
men då blir det ju plus spänning in på minus plinten och minus spänning in på plus plinten.
Brinner inte sakerna upp då?
Vill bara vara super säker innan man gör nåt dumt.
Tack
Brinner inte sakerna upp då?
Vill bara vara super säker innan man gör nåt dumt.
Tack
Hej!
Nu kan jag ha fel eller så är detta helt självklart för alla
men jag fattar det så här, du har Tachometer som endast ger feedback för hastighet.
Detta är för att drivarna skall kunna sluta hastighetsloopen i drivaren.
Sen positionsloopen körs via glasskalor? har för mig att du hade det på din andra Deckel?
Ref:
http://www.linuxcnc.org/lucid/index.php ... achometers
Så min gissning är att du har två alternativ
1. Köp ett Mesa 6i25 + 7I77
7i77 ger dig analogstyrning +-10V för att skicka styrning till dina drivare som är +-10V
Sen återkopplar du positionsdata ifrån glasskalorna med hjälp EXE boxar (har för mig du snacka om det tidigare) som ger kvadratur signal > 7i77
Dock vet jag att jag läst att man kan få problem med "hunting" om man kör endast med glasskalor, men maskinen ser ut att ha fungerat bra med enbart detta så det borde fungera.
2. Köp ett Mesa 6i25 + 7I77
Istället för glasskalorna så hänger du på encoders på axlarna, troligen kan du inte ta bort tachometrarna då dessa behövs i drivstegen för hastighetsloopen.
Gällande att testa med ett batteri så _bör_ det fungera att bara koppla in det mellan polerna och sen polvända för att byta håll.
Kolla även in denna youtube:
Kanske inte så mycket filmen men kommentaren till den:
existing Siemens and Bosch system on the machine, and existing heidenhain scales for feedback. done a couple deckels. works well. I use Mesa 6i25&7i77PNG
Edit: la till lite länkar.
Nu kan jag ha fel eller så är detta helt självklart för alla

men jag fattar det så här, du har Tachometer som endast ger feedback för hastighet.
Detta är för att drivarna skall kunna sluta hastighetsloopen i drivaren.
Sen positionsloopen körs via glasskalor? har för mig att du hade det på din andra Deckel?
Ref:
http://www.linuxcnc.org/lucid/index.php ... achometers
Så min gissning är att du har två alternativ
1. Köp ett Mesa 6i25 + 7I77
7i77 ger dig analogstyrning +-10V för att skicka styrning till dina drivare som är +-10V
Sen återkopplar du positionsdata ifrån glasskalorna med hjälp EXE boxar (har för mig du snacka om det tidigare) som ger kvadratur signal > 7i77
Dock vet jag att jag läst att man kan få problem med "hunting" om man kör endast med glasskalor, men maskinen ser ut att ha fungerat bra med enbart detta så det borde fungera.
2. Köp ett Mesa 6i25 + 7I77
Istället för glasskalorna så hänger du på encoders på axlarna, troligen kan du inte ta bort tachometrarna då dessa behövs i drivstegen för hastighetsloopen.
Gällande att testa med ett batteri så _bör_ det fungera att bara koppla in det mellan polerna och sen polvända för att byta håll.
Kolla även in denna youtube:
Kanske inte så mycket filmen men kommentaren till den:
existing Siemens and Bosch system on the machine, and existing heidenhain scales for feedback. done a couple deckels. works well. I use Mesa 6i25&7i77PNG
Edit: la till lite länkar.
swapper: Coolt de där, precis så jag tänker göra.
Får ta och mejla den snubben och se om han vill dela med sig av information om hans konvertering.
Du har inte sett han skriva på linux forumet möjligen?
Men tanken är precis som du skriver att behålla de servona i första steget, och köra med glasskalorna via exe boxarna och ha återkopplingen den vägen.
Tack för informationen.
Känns som jag får beställa dom där MESA korten.
Får ta och mejla den snubben och se om han vill dela med sig av information om hans konvertering.
Du har inte sett han skriva på linux forumet möjligen?
Men tanken är precis som du skriver att behålla de servona i första steget, och köra med glasskalorna via exe boxarna och ha återkopplingen den vägen.
Tack för informationen.
Känns som jag får beställa dom där MESA korten.