Konvertera kina CNC till "arduino"?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
nibl

Konvertera kina CNC till "arduino"?

Inlägg av nibl »

Skulle det vara möjligt att använda arduino för att kontrollera en kina cnc (eg. anpassat firmware från 3d-skrivare)? Skulle vara smidigt att slippa ha en extra dator för att köra mach3.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertera kina CNC till "arduino"?

Inlägg av tecno »

Det går säkert att leka med Arduino, men frågar varför du vill ställa till det för dig?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Inlägget försvann
En "Extra dator är väl inte problemet?
En RaspBerry-Pi skulle lösa det.
Men en Arduino har ju inte de datamängderna i minnet!

Tänk om, tänk rätt!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Punkt 1: Finns det in- och output nog på en Arduino? (ingen aning)
Punkt 2: Finns det minne nog i en Arduino? (Svar: Nej).
Punkt 3: Kan man expandera minnet på en Arduino? (Svar: Ja - men räkna inte med att det blir enkelt...)

För att skapa en minnesbuffer kan man koppla in ett antal minneskretsar, t.ex. 73-765-29.

Sedan är det frågan vilken typ data som ska buffras - men i grunden är det ju inte helt så viktigt, bara det finns minne nog. Tar man 16 st av dessa 32kB kretsar blir det ju ändå 512kB till den ringa kostnad av 908:- + moms. Att använda fler är inget större problem heller, kostar gör det dock.

Är det G-koder ska väl Arduinon tolka dom och ge ut pulser på rätt sätt, finns det minne nog för det? Och kan du skriva programmet till det?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Varför skulle man behöva ha en massa minne? (internt?)
En 3D-printer kan skriva ut stora filer som läses från ett billigt SD-minne ( på flera gigabyte) efterhand som data behövs .
De enklaste G-koderna finns redan i Marlin-programmet och dessa räcker till för t.ex kretskortfräsning & borrning.
Att utöka Marlin bör inte vara jättesvårt.
3D-printers kan köras betydligt snabbare än de flesta CNC så jag ser inga problem med hastighet eller annat.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Låter ju helt klart coolt.. men en lite fråga bara, varför skulle man vilja göra en sån konvertering ?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

nibl har väl ett bra skäl.
Spånen ryker vilt från en CNC och en sådan är det väl inte många som vill ha i sitt arbetsrum där man normalt sitter & kör dator.
Där kan man sitta och cadda och generera G-kod som man sen skickar smidigt till SD-kortet på CNC:n.

För att slippa skaffa en dator till så kan man köpa Arduino Mega2560 + Ramps 1.4 + 2004 LCD kort
mycket billigt på E-bay.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Menar du att spindeln skulle sluta upp med att kasta spån runt omkring sig för att man driver CNC maskinen på ett annat sätt ?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Detta finns redan "Grbl" vilket blir precis som ramps fast för CNC istället.

http://makezine.com/arduino/grbl/
http://blog.protoneer.co.nz/projects/gr ... rary-page/

Sen någon som gjort en port för att köra med ramps istället för GRBLShield
www.shapeoko.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=4147

Sen finns även linuxcnc för beaglebone black
http://www.linuxcnc.org/index.php/engli ... beaglebone
http://blog.machinekit.io/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En fråga: Mach3 är väl det program som tolkar G-koder och skickar ut pulser på LPT-porten för att styra stegmotorer?
Eller har jag inte fattat något?

Om det bara är en buffer-funktion som ska fixas lär man ju knappast ha behov av Mach3.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Mach3 motsvaras av t.ex Marlin för 3D skrivare men är gratis till skillnad mot Mach3
Dessa prog. dekodar G-koderna och sköter motor fart & accelerationer, limit switchar, mm mm

Arduino Mega 8£
LCD Display Controller with Adapter For RAMPS1.4 med SD -kort läs/skriv 11£
2G SD-kort 35 sek
jmf:
Ramps1.4: 72sek 5axlar 1/32 microsteg utbytbara stepperdrivers lämpligen DRV8825 35:- / axel
grblShield 70$ 3axlar 1/8 " risk att behöva byta hela kortet om en driver brinner

Totalt<400sek Bara Mach3 kostar väl 3x
H.O

Inlägg av H.O »

Jag kan definitivt se fördelarna, i synnerhet om man har en maskin som skall "massproducera" samma produkt dag ut och dag in. Däremot är jag inte lika övertygad om att det är rätt väg att gå för en mer "universel" styrning, avsaknaden av ett riktigt användargränssnitt skulle nog bli för jobbigt i längden. Sätta nollpunkter, verktygslängder osv osv.

Men visst, vad är du ute efter i form av funktionalitet?
Vad jag kan se så måste Arduinon/ATMegan med Grbl, i skrivande stund, ändå vara navelsträngad till en PC som dropmatar den med G-kod. Den kan ännu inte köra från minneskort.
"Bara" tre axlar, inga gränslägen, inga ref-brytare, inga offsets, ingen spindelstyrning så det är minst sagt bare bones - än så länge i alla fall.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Mach3 kostar 175 US dollar tror jag...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, då har jag fattat rätt. Och då stiger kravet ju en del på den enhet som ska dekoda G-koderna och hålla timingen mellan dom.

Jag kan definitivt se fördelen i att ha en sådan enhet men med de funktioner som bör vara med har jag svårt att se hur det skulle klaras med en Arduino. Vad jag förstår är G-koderna ganska omfattande och det blir ganska hårt att få alla styrpulser rätt - såklart går det men det känns ganska säkert att just Arduino är ganska begränsat för detta.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Du menar mängden G koder i varje körbar fil eller menar du rent generellt vad gäller G kod ? SKulle en liten fil med lite G kod funka bättre att köra ?
Skriv svar