Skrivaren jag har är en Felix 3D Printer
http://shop.felixprinters.com/printer-kits/3d-printer-felix-3-0-assembled.html
Jag justerade in alla höjder så det var så rakt som möjligt och Z axeln vad 0.2mm ifrån bädden. Allt good där! Vidare återställde jag alla olika inställningar jag ändrat och provat med för att se om jag kunde lösa problemet innan. All temp, flowrate osv. Till sist rengöringen, tänkte prova aceton men kunde inte hitta flaskan, så jag tog 99.5% ren alkohol och det rengjorde ordentligt. Vet inte hur det påverkar kapton, men jag hade inte alltför mycket som sögs in i en tygtrasa som jag sedan drog över bädden, det blev inga märken eller rester så jag förmodar att det är godkänt

Det enda jag glömde ändra var att jag tidigare provat ett 0.2mm lager som första lager istället för 0.15mm och det tror jag gjorde så att den inte riktigt fyllde i första lagret när jag började skriva ut nu. Förutom det, verkar det fungera helt underbart perfekt igen

Tänk att det var så enkelt som höjden med några ynka mikrometer

Just ja, den "drog" med sig lite på första lagret också, men det var inget som förstörde utskriften. Men när den skrev ut en linje som var kanske 5-7mm långt och sen bytte riktning, så drog den med linjen bort ca 2-3mm. Inget som jag tror gör någon direkt skillnad, men jag hoppas att det beror på att jag hade en annan höjd på första lagret.
När jag såg det hända, så kändes det som om den inte hann lägga ner plasten, att plasten inte hann komma ner till bädden innan skrivaren vände riktning / möjligen att plasten nästan kanske hann svalna innan den träffade bädden. Så alternativt kanske lite högre värme alt. långsammare hastighet för första lagret. Lite att prova helt enkelt

Men va skönt det är att den kan skriva ut som den ska igen. Hade nästan helt tappat förhoppningen om att den skulle ordna till sig.
Tack för hjälpen alla i tråden!
Det med att ändra avstånd/marginaler osv i mjukvaran har jag absolut ingen koll på, än mindre att ändra i firmwaren. Däremot har jag sett att jag kan ställa in vissa saker, som ex. kan man läsa av och ändra "längden" filament som gått igenom maskinen. Det kanske är där man även ändrar värden för axlarna också.