Rotera spelpjäser med magnet?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hizzle

Rotera spelpjäser med magnet?

Inlägg av hizzle »

Jag har hackat ihop ett litet koordinatbord av prylar som legat hemma med verktyg som lämpar sig för annat. Tanken är att det ska bli ett automatiserat spelbräde.

Planen är att montera en elektromagnet på släden som slås på för att grabba tag i pjäserna (med järnfot eller något) som står på en skiva ovanför koordinatbordet. Det är en dealbreaker att jag även kan rotera pjäserna. Idéen är att sätta elektromagneten på ett servo. Men, kommer pjäsen rotera med servot? och ifall framgång, hur exakt? Måste magneten vara konstruerad på något speciellt sätt? Måste pjäsernas fot vara någon speciellt form? Har ni några idéer?

Här är en bild på projektet:
koordinatbord.JPG
Förutom det mekaniska, mdf, plexiglas, möbeltassar, häftstift, bundband, mässingskena, alurör och massa lim, så sitter det två servon (modifierade för kontinuerlig drift) och två rotationsenkodrar på bordet. Ett hellre än bra bygge helt enkelt.

Tack på förhand!
/ Hampus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hesabon

Re: Rotera spelpjäser med magnet?

Inlägg av Hesabon »

Ifall du har magneterna så, att Nord och Syd är i brädets plan och magneten under likaså och den dessutom kan rotera, så kan du få även pjäserna att rotera.
Friktionen mellan pjäserna och brädet bör du ju få möjligast liten.

Hur hade du tänkt att få en pjäs att rör sig ifall vägen är blockerad? Ex. hästen i schack kan hoppa över.
hizzle

Inlägg av hizzle »

Tack Hesabon

Du tror alltså att jag måste ha magneter även i pjäserna, och inte bara järnfot? Kan inte det bli ett problem ifall pjäser står närma varandra och släden drar runt på en pjäs under brädet? Eller helt enkelt att pjäserna attraherar varandra?

Vart får man tag på små nord/syd magneter?

I mitt spel gör det ingenting att pjäser står i vägen eftersom det är meningen att de ska kunna putta varandra (robo rally). Hursomhelst, hade det varit ett schack hade det gått att lösa genom att pjäsens fotavtryck är mindre än halva rutans bredd och att man flyttar hästen "på linjerna". 20 sekunder in i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=dX37LFv8jWY.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En avlång järn bit i foten bör räcka.
swp

Inlägg av swp »

Det borde väl fungera bra med en avlång järnbit i spelpjäserna om du gör elektromagneten med en u-formad kärna så att järnbiten i spelpjäsen sluter magnetfältet. Då kommer pjäsen att rotera med elektromagneten.
hizzle

Inlägg av hizzle »

Ja, det är klart. Tack swp. :tumupp:

Då ska jag bara fundera ut vad jag ska bygga magneten med.
hizzle

Inlägg av hizzle »

hizzle

Inlägg av hizzle »

Någon som har tips på vart jag kan få tag på en järnkärna att bygga min elektromagnet med?

Jag funderade på en järnspik, men vet inte var jag kan få tag på en sådan nu för tiden. Bauhaus har fyrkantsbeslag som är 6x6x300 millimeter. De skulle jag kunna kapa och böja (enligt bild). Jag vet dock inte om de lämpar sig som kärnor. Galvanisering kanske är ett problem?

Magnetens dimensioner ska vara i krokarna, enligt:
elektromagnet.png
Emaljerad koppartråd finns på conrad. Vad är en lämplig tjocklek?

Magneten ska kunna flytta på en liten spelpjäs på andra sidan 8mm plexi.

/ Hampus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

trafos, kontaktorer och relän i den ordningen, letar man lite får man med lindningen på köpet
Skriv svar