Ny gräsklippare bränner säkringar, försäljare hävdar ej fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glemmy

Ny gräsklippare bränner säkringar, försäljare hävdar ej fel

Inlägg av glemmy »

Min far köpte i slutet av sommaren en Bosch-gräsklippare på 1300W på Jula
Tror detta är modellen:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/tra ... re-721274/

Den körs i ett uttag med 10A porslinssäkring och ibland går säkringen i samband med att man startar upp den. Efter att ha testat uttag som går på andra säkringar med precis samma resultat lämnade han in den på Jula för felsökning.

Nu har Jula kommit fram till att det inte är något fel på den.

Jag har för mig att dessa porslinssäkringar ska klara en hel del under korta stunder, typ dubbla strömstyrkan? Hur som helst borde effekten på gräsklipparen ändå vara långt under. Han har testat med en enkel elmätare men jag tror inte att den hinner registrera om det är någon strömspik som tar död på säkringen. :?

Tips på vad man kan testa mer?
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Ny gräsklippare bränner säkringar, försäljare hävdar ej

Inlägg av konig7070 »

Trasig kabel, dålig isolering på något ställe som kortsluter. Använder han någon skarvsladd till den?
glemmy

Inlägg av glemmy »

konig7070, bra tips. Kan ju faktiskt hänt något med skarvsladden också, även om jag tror att han kopplade rätt i uttagen också.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

glemmy: Inte dubbla men 10-dubbla i ett antal sekunder.

Men varje strömrusning kostar på och de blir mer och mer känsliga med tiden.

Hur som helst: kabelfel är definitivt ganska vanliga - och en lång - välfungerande - kabel fungerar som ett förmotstånd som minskar strömrusningen i säkringen. Men ett kabelfel borde innebära en konstant strömdragning som ger värme.

Sedan är det av betydelse när säkringen går och vad som sker precis då. Mamma har en elektrisk gräsklippare som hon har en del problem med. Den ville inte starta osv, brummade bara. Efter att jag hade berättat att man faktisk ska göra rent under den innan den ställa undan för vintern har dessa problem försvunnit...

Så om din pappas gräsklippare dödar säkringen direkt den slås på känner jag att det bör vara något i klipparen. Kan den köra/brumma ett par sekunder innan säkringen går kan det vara något annat - därför är det viktigt att veta exakt vad som händer.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Tack för ett utförligt svar Icecap!

Kan beskriva lite mer utförligt.

9 av 10 gånger startar den helt normalt och går att klippa med långa stunder. Säkringen har aldrig gått när den väl är igång.
1 av 10 gånger så går säkringen i exakt samma tillfälle som man trycker på startknappen.
Motorn ger då inte ens ifrån sig något ljud.

Säkringen kan gå första gången när han plockar fram den för att klippa eller när han klippt en stund, stannat och sedan startar den igen.
Den gick nog också första gången han startade den när den var helt ny.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK. För mig låter det som att den "står på kugg" så att säga, alltså att det kan finnas en kortslutning som sker ett specifikt ställe i rotationen och att detta sammanfaller med en fysisk begränsning som man - med lite tur - kan känna av.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

kolla att det inte råkat köpas in snabba säkringar istället för tröga
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det verkar inte finnas snabba och tröga säkringar nu för tiden, det är en variant som gäller.
Jag har kört elklippare några säsonger. säkringen har gått en gång när diskmaskinen var igång, den går på samma säkring. Och sedan när den första klipparen fick kortslutning i motorn. Men då gick den varje gång omedelbart. Dock inte samma modell.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Håller med Icecap. Det kan ju mycket väl vara så att motorn råkar stå i ett läge där det blir kortis. Varav det är som lotto när säkringen brinner av. Kanske man kan testa att rotera knivplattan innan man ansluter spänningen. Klart att även det blir ju slumpen :humm: Dålig motorkonding? Finns det andra belastningar på uttaget? 10Amp klarar inte mer än ca 2300W totalt.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Vad är det för slags motor i den? Universalmotor (med kolborstar) eller asynkronmotor med startkondensator.
Elmotorsåg (kedjesåg) på 1600W startar lätt utan att bränna säkringar här hemma.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

el34 skrev: Finns det andra belastningar på uttaget? 10Amp klarar inte mer än ca 2300W totalt.
Detta är en viktig fråga. Kanske något annat belastar samma säkring vid vissa tillfällen. T.ex en tvättmaskin eller diskmskin.
xxargs

Inlägg av xxargs »

det räcker med en 'skitsak' som en inkopplad frys på samma säkring då en sådan kan dra en bit över 10 Ampere vid start.

men eftersom detta ske just momentet vid påslag av gräsklipparen så kan det vara annat - i gräsklipparen som inte hittades vid felsökning (glappkontakt brukar ha den egenskapen att hålla sig undan vid felsökning) - tillhörande sladd eller skarvsladd där något inte sitter fast.

börja att kolla att säkringen och uttaget inte driver något annat parallellt, byt skarvsladden till någon annan (låna grannens typ)

etc. uteslutningsmetoden
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

danei skrev:Det verkar inte finnas snabba och tröga säkringar nu för tiden, det är en variant som gäller.
Kanske inte finns på Konsum :)

Men till exempel här:
http://www.malmbergs.com/frmProductList ... qry=diazed

Har själv råkat ut för just det fast med en ny dammsugare,
ibland gick säkringen när man startade dammsugaren , inte varje gång.
När trede säkringen gick kollade jag noga på den och såg en "blixtsymbol" och texten "flink"
istället för det vanliga "snigel huset".
Hela paketet som låg på centralen var snabba,
ingen aning om vad dom kom ifrån men dom är nu slängda och ersatta med tröga.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Där ser man, jag trodde det var nya regelverk.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

två saker

antinngen kan man kolla på strömmen med ett skop och se om den sticker ut någonstans

eller så "råkar" man köra skiten på en betydligt grövre säkring, då visar röken vart felet ligger
Skriv svar