Jag är en riktig n00b men jag skulle vilja ha llite hjälp...
Har en LCD från en gammal digitalkamera, ca 1*1 tum...
Displayen heter SM261D-3 och är av märket Unipac. Jag skulle vilja få fram bilder på displayen och jag undrar om någon har datablad eller liknande för denna display.
Urk, det är inte så enkelt. Tyvärr.. Säger "ask google". Inte för att vara dryg, men börja med enklare displayer innan du ger dig på knepiga färgdisplayer..
Brukar ofta vara så - iofs så finns det ofta något snarlikt som man kan sno idéer om hur det funkar ifrån - men ofta rejält mycket jobb att få en komplex OEM-display att fungera utan bra dokumentation. Visst, har men väldigt många så kan det vara lönt, men för EN display...... Värdesätter man sin fritid lite så är det billigare att köpa en dokumenterad display för att minska utvecklingstiden...
Beror på vad du skall driva den med, vad du vill visa och vad det får kosta. Men vanliga LCD-displayer har för det mesta en controller som heter Hitatchi 447800 eller något likande, finns fler fabrikat men med snarlikt beteende. Vill du använda färgdisplayer och eller grafiska displayer så är det lite mer att lära. KOlla gärna på: http://www.jelu.se/shop/
Där finns mycket roligt.
Läs även igenom olika gamla trådar här som kan ge mycket tips och råd.
Jag har några 2*16 teckens som jag tror är utan belysning du kan få köpa för en femtiolapp st+frakt(11:-). De har då monterad flatkabel med en sån kontakt som sitter på vanliga P-ATA-diskar. Kan även skicka med en kontakt du kan löda på om du vill.
Enklare än så blir det inte sålänge du inte köper en helt färdig.