Vardagsmysterie!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Vardagsmysterie!?

Inlägg av newbadboy »

Har sedan ett par år haft en fin schneider Pir till hall belysningen som består av tre halogen spots. Nu till "mysteriet". bytte i helgen spotsen till LED spots på 5W tror jag.

När piren släckte lampan fortsatte en spot att lysa svagt.

Bytte sedan till tre svagare spots på runt 3W har jag för mig. Ja då blinkade alla spottar med ca 2-3Hz. De tändes inte upp och släcktes inte heller utan bara blinkade.
Antar att LED spotarna inte lastar Pir modulen på rätt sätt. Sedan är dessutom PIR modulen ansluten på ett delikat sätt precis som en vanlig mekanisk brytare, den har alltså ingen egen matning vilket förbryllar mig lite. Kolla på bilden nedan.

Går detta att lösa på något sätt utan att byta PIR?
pir.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Vardagsmysterie!?

Inlägg av Nerre »

Byt till en PIR med 3/4 anslutningar (separat matning). Den där sitter i serie med lasten så för att den ska fungera så måste den släppa igenom en liten ström (den ström den själv förbrukar).

Du ska alltså ha en PIR som har anslutningar för L, N och pil-ut.

Det står ju t.o.m. att MINSTA tillåten last är 40 W.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vad jag vet så blir det problem då en LED har någon typ av drivare i sig som med väldigt liten ström kan ladda upp sig, och när en tröskel klivs över så tänds LED men det räcker bara till ett blink.
Vissa LED-lampor kan lyse pyttesvagt av bara inducerad spänning.

Din PIR drar 0,2W, med någon typ av glödtrådslampa så kan den dra helt utan att något märks på lampan. Men med LED-belysning så räcker det för att den ska blinka.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Nerre skrev:Byt till en PIR med 3/4 anslutningar (separat matning). Den där sitter i serie med lasten så för att den ska fungera så måste den släppa igenom en liten ström (den ström den själv förbrukar).

Du ska alltså ha en PIR som har anslutningar för L, N och pil-ut.

Det står ju t.o.m. att MINSTA tillåten last är 40 W.

Jo jag misstänkte att det var ngt sådant problem, men en sådan här pir kostar ju runt 400kr så behöver jag inte tvunget byta den är det att föredra. Går det inte att lägga på ngn form av extralast. Eller kanske byta mot ngn annan lampteknik. Hur är det med lågenergi lampor. Antar att de inte heller passar här?

Sedan har jag inte heller nolla, fas, jord framdragen. det är bara en ledare
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Liten tanke bara på en billig enkel lösning, lägg en liten kontrollampa med glödtråd som last, den borde lasta av det hela så inte LED-arna berörs när PIRen "slagit av" kretsen.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Låter vettigt
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror på lite hur mycket ström som krävs, jag har liknande problem här hemma och har funderat på att sätta en X-kondensator som dummy-last (för att slippa elda bort för mycket till värme). Men jag har inte räknat på vilket värde som vore vettigt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

0.2w i detta fallet väl?
Nerre

Inlägg av Nerre »

X-konding på 0,2W? :)

Det är kapacitansen jag inte orkat räkna ut.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Provat att byta tillbaka till en halogen...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har löst ett liknande problem med att ha en liten halogenlampa för att skapa en lämplig bellastning för dimmern.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Men det var just tanken att gå ifrån halogen för att dra mindre ström. Sedan har jag för mig att vanliga halogen spots kommer väl sluta säljas. Men jag kanske har fel
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, vi hade samma sak här. Bytte från två 40 W glödlampor till två 11 W lågenergi, men det gjorde att fjärrströmbrytaren flippar ur eftersom den är specad för "Min 30 W". Lågenergi drar ju kanske inget när de är släckta heller så jag tror inte 2x11 W motsvarar 22 W glödlampa. Snarare tvärtom, kall glödtråd har väl lägre resistans än varm?

Det är ju därför jag vill köra en konding som dummy-last, för att inte elda bort den energi jag räknat med att spara med lampbytet.
Skriv svar