Sorry, av någon anledning klickade jag bara på länkarna för det första förslaget i ditt inlägg (blev nog distraherad av något). Det andra förslaget var ju i princip det som används i projektet jag länkade till.

Just de små komponenterna, IR-diod och IR-mottagaren, lockar mig ganska mycket. De är så små att jag lätt kan gömma dem och kabeln över kan jag dra på undersidan av trappan. Dessutom är de ju riktigt billiga så det är ingen större risk att köpa dem, blir det inte bra har jag inte tömt hela projektbudgeten som är allt för liten för antalet skojiga projekt jag vill göra! Det mesta med motstånd från sambon...ni som lever med en kvinna vet vad jag menar!

OK, så ett par av varje komponent som Icecap länkade till. Sen behöver jag styrningen...verkar det som att projektet jag länkade till är en bra lösning för det? Jag kollade hans föredömliga Excel-lista över komponenter och hittade alla på Mouser utom det han kallar för OR gate som de inte verkar sälja längre...det är tydligen en "logikgrind"...