Använda låda som heat sink?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Korken

Använda låda som heat sink?

Inlägg av Korken »

Godagens!

Fixar med en switchad regulator på jobbet och den behöver lite kylning och nu råkar det vara så att jag kommer fräsa ut lådan till den ur aluminium.
Så jag funderade på om man kan använda lådan för att ledas bort värme. Tanken jag har är att jag just nu har vior till bottenlagret för att leda värmen dit, men att jag tar bort solder masken och har en upphöjning (enligt bilden) i botten på min låda.
Sedan har jag värmeledande guck för att koppla PCBt till lådan och leda bort värmen.

Skulle detta fungera? Vad tror ni? Det är ca 4W värme som kommer genereras.
Lådan har samma potential (jord) så ur den synpunkten ska det vara okej.
Samt lådan kommer stå en bit över underlaget, så luft kan flöda under lådan.
case_as_heatsink.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Använda låda som heat sink?

Inlägg av Icecap »

Självklart fungerar det! Kollar man t.ex. DVD-drev är detta en standard metod för att kyla drivkretsar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Värme transporteras uppåt! Men visst blir det en hel del bortförning!
RoPa

Inlägg av RoPa »

Värme leds lika bra i alla riktningar då den inte har någon vikt och därmed inte känner av någon gravitation, har således inget begrepp om upp eller ner, men varm gas eller vätska stiger uppåt för den är lättare än omgivande kall, i de flesta fall men vatten är bekant som tyngst vid +4 grader.

Det kommer att gå utmärkt med att avleda värmen nedåt i bottenplattan men någon större luftcirkulation blir det inte enbart med hjälp av självcirkulation men det bli mycket bättre än om den bara kapslades in.

Fömodar att du inte får ha ventillationshål.
Leon23

Inlägg av Leon23 »

Funkar alldeles utmärkt och är ofta ett vanligt sätt att transportera bort värme. 4W i en liten kåpa blir fort väldigt varmt utan någon form av extern kylning.
Om det fodras isolation mot hölje kan sil- eller gappad med fördel användas

//O
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar för svaren! :) Då kör jag på detta.

RoPa:
Ventilationshål kan jag fräsa ut, men har tyvärr inte plats för en fläkt.

Edit: Liten sneak peek :)
sneak_peek.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Ok, men om du kan ha hål i lådan då kan en bättre lösning vara att använda konvektion och nyttja att luft vill strömma uppåt när den värms. Med nuvarande lösning kommer botten att värmas upp och utan cirkulation stiger temperaturen troligen en hel del. Du skriver att luft kan cirkulera under den men finns det något som sätter luften i cirkulation?
Kan du placera komponenten närmare kortets kant där det skulle gå att ordna med någon form av flänsar?

edit: ser nu att det är en modul via stiftlist. Montera den då med vinklade stift vid kortets kant och fäst den på en kylfläns som kan skruvas fast mot botten och se till att det blir mycket hål under och över (försök göra det till ett kyltorn) så det bildas en vertikal kanal genom kylflänsen och in/ut ur lådan.
Senast redigerad av RoPa 20 november 2014, 23:03:22, redigerad totalt 2 gånger.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Det finns några olika datorlådor för passivt kylda HTPC (hemmabio-PC) där höljet är en stor kylfläns för en CPU med integrerad grafik. Oftast är det via heatpipes, men jag har också sett med moderkortet monterat uppochner med CPU:n spänt mot ett metallblock.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

RoPa:
Tyvärr kan jag inte ha hål i locket, men i botten går bra.

När det kommer till ICn så våtar jag inte sätta den när kanten pga att banorna med de switchade signalerna blir obehagligt långa.
Lite därför jag funderade på om jag kunde använda lådan :)

Edit: Saken på stiftlist är en skärm. :)
RoPa

Inlägg av RoPa »

Då är nog din idé om botten den klart bästa och utan hål i locket kan du skippa hål i botten.
Kan du se till att det blir bra kontakt mellan metall/metall mellan botten och kant så värmen sprider sig upp i ytterväggarna så kommer det att bli bättre. Försök även att skapa några tjockare värme kanaler i botten som om det vore "pipes".
Ser ut att vara mest ytade komponenter så det borde inte sticka ner ben över allt på kortet.
sa0azs

Inlägg av sa0azs »

De gamla fina NMT-basarna från Radiosystem (Radiosystem RS9044) var byggda i en låda fräst ur ett enda stort aluminiumstycke, och dessa basar låg ju och pumpade med full effekt 24/7, med lådan som kylfläns.

Mycket fina grejer, klubbens 70 cm-repeater är byggd av en omtrimmad sådan, och jag har även en tom låda till mitt ATV-tranceiverprojekt.

http://rigpix.com/mobphoneana/radiosystem_rs9044atf.htm
BjörnO

Inlägg av BjörnO »

Jag har jobbat en del med Radiosystems NMT-grejer, och de hade ofta inget problem, bara det fanns luft som kunde cirkulera kring dem.
Värme transporteras lätt genom materialet i hela lådan, så hela lådan kan ses som en stor kylare. Att kyla bort 4W ska inte vara några problem bara det finns luft som kan cirkulera. För bästa kylning av omgivande luft kan lådan monteras vertikalt så att luften av värmen lättare strömmar uppåt längs sidorna.
Skriv svar