Personskyddsbrytare till elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
krixa

Personskyddsbrytare till elverk

Inlägg av krixa »

Äntligen har jag fått tag på ett bra begagnat enfas elverk ifrån Honda. Vill nyttja elverket så säkert som möjligt och har skaffat ett jordspett.
Det som dock saknas är jordfelsbrytare. Eftersom elverket har flera uttag men endast en huvudsäkring tänkte jag att det nog inte skadar att få in en säkring på 16A också. Efter lite letande fann jag att det fanns en kombinerad modul för både automatsäkring och jordfelsbrytare --> personskyddsbrytare.
Min plan är att montera en sådan i en IP65-klassad box som sedan monteras "på" kabeln till kabelvindan jag kommer nyttja. (Dvs låta kabeln löpa genom boxen och personskyddsbrytaren).

Egentligen är detta inga konstigheter att koppla, det är tydligt märkt på modulen "N" där nollan ska gå. Skyddsjorden låter jag bara löpa förbi. Det jag dock undrar är hur man utläser vilken ände på modulen som ska vara mot elverket/strömkällan samt vilken som ska gå mot förbrukarna. Spelar det ens någon roll? När jag tittar på ritningen ser jag att det står 1/2 ovanför ena kopplingspunkten och 2/1 under den andra. Detta är för mig nya begrepp så om någon _vet_ är jag ytterst tacksam för svar. Finns även två "bågar" på ledaren i ena enden, en som är rund och en som är kantig, vad betyder den?
Här är ritningen och specen till personskyddsbrytaren: http://fasteus.se/wp-content/uploads/2011/06/HD90.pdf
Det är en HD90 C16/030 som jag har skaffat mig.

Stort tack.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Personskyddsbrytare till elverk

Inlägg av danei »

In där nere och ut uppe. Men det funkar tvärt om också.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Bågarna betyder Termiskt och Magnetisk utlösning, magnetisk är ett fast inställt kortslutningsskydd på några tusen A och termiskt är dom ex. 16A som skyddet är konstruerat för. Kommer inte ihåg vilken båge som är vilken. :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det är praxis att gå in på 1 (3, 5...) och gå ut på 2 (4, 6...). När det står så där spelar det ingen roll. Huvudsaken att både fas och nolla går in på samma sida på personskyddsautomaten.
krixa

Inlägg av krixa »

Så... 1 betyder att man går in och 2 betyder att man går ut. Står det 1/2 och 2/1 betyder det att man kan köra vilken sidan som helst som in/ut alltså? Superlogiskt, haha. Tack för svaren!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

OBS att den där har troligtvis bara överströmskydd på den ledare som inte är märkt N.

Förvisso innebär jordfelsbrytaren att sannolikheten att du behöver överströmskydd på båda polerna är riktigt låg, men det kan vara bra att veta vad som gäller. På något som är anslutet med stickpropp (vanlig schuko eller trepolig blå CEE-handske) så är det en bra idé med en riktig flerpolig automatsäkring.
krixa

Inlägg av krixa »

Är det du säger att jag borde skaffa mig en annan personskyddsautomat eller att det bara hade gått att lösa med en separat tvåpolig säkring och separat jordfelsbrytare?
Till elverket ansluter jag mig med en trepolig blå CEE. Den går till en kabeltrumma med tre stycken schucko. Menar du att automatsäkringen kanske inte slår ifrån beroende på hur jag vänt kontakten till prylarna jag sätter i kabeltrumman? :shock:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror att det finns personskyddsautomater som skyddar mot överström på båda polerna, men är inte helt säker. Det du helst borde ha är en "norsk" personskyddsautomat (eller för den delen en som är anpassad till valfritt elsystem där man har 230V mellan faserna).

Fast risken är liten.

Om du endast använder just den kabeln du beskriver så gör jordfelsbrytaren att det kan inte bli någon nämnvärd skillnad i ström mellan "fas" och "nolla"-ledarna, så det bör i praktiken fungera bra med endast överströmskydd på ena ledaren.

Skulle jordfelsbrytarfunktionen av någon anledning lägga av (t.ex. för att den inte motioneras - vem testar varje månad?, eller för att den tagit stryk på annat sätt) så kan en överlast mellan den ej överströmskyddade ledaren och jord ge en överström som är farlig.

Som sagt, mycket låg risk, men det är väl inte helt fel att det blir helt säkert.

Har elverket mer än ett enda uttag?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Borde fungera hur bra som helst, det som kanske inte fungerar pga växlade poler är väl testknappen på jordfelsbrytaren eller tänker jag helt fel?

Använder du enfas CEE-don på elverket och din låda kan du säkerställa att fas och nolla hamnar rätt.
krixa

Inlägg av krixa »

Tanken är att jag enbart skall använda denna kabeln. Det finns ett schucko-uttag på elverket också men det kommer förhoppningsvis inte behöva nyttjas.
Testa jordfelsbrytaren tänkte jag göra varje gång jag skall använda grejerna, vilket lär bli mer sällan än en gång i månaden :)

Bifogar en bild på hur jag gjort det nu. Kommentera gärna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Tänk på att gul/grön alltid ska vara längre än de andra trådarna på anslutningskabel (den ska släppa sist).

Vad är det för säkring på elverket?
krixa

Inlägg av krixa »

Jo absolut, det hade jag koll på. Kanske inte syns jättetydligt på bilden.

Det är en huvudsäkring på 24A. Två uttag, ett schuko och ett CEE. Därav mitt val utav 16A säkring.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Brukar inte elverk använda "norsk koppling" ?

120V--jord spett--120V

Ingen "Neutral ledar" utan två faser som ger 220V fas till---fas fas.
Därmed behövs 2-polig brytnig säkringar och brytare för spänningslöst tillstånd.
krixa

Inlägg av krixa »

Hur bekräftar jag detta?
Om jag mäter spänning mellan fas och nolla och får 230V så är den installation jag gjort nu rätt? Men om jag istället får 120V så behöver jag byta ut modulen och koppla på annat sätt?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Mät mellan fas och jord.
Skriv svar