Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
"Vad vet jag inte." Det borde synas väl. Det som ryker mest är elektrolyterna vid felvänd eller för hög spänning. Det syns om de spruckit.
"Dock tvärdog den två ggr" Ja USB-sladden till Arduinon är en källa till avbrott under utskrift om den är inkopplad till datorn speciellt om man printar från datorn och inte SD. Då kommer ytterligare störningar den vägen.
@hawkan mfl
Att byta 12V supply, installera UPS, mm verkar ha lite av onödiga offergåvor till gudarna över sig, men inte omöjligt att de kan hjälpa i något fall.
Dock är det inte det som behöver drivas av 12V (motorer & printhead) som behöver en välreglerad, störningsfri matning utan 5V tll Arduino.
12V-en störs av motorer & PWM till printhead ( eller ännu värre om man även driver heated bed från samma supply )
och dessa störningar kan delvis slinka igenom Arduinos regulator om man har D1 inkopplad.
Det finns flera olika billigare & bättre sätt att lösa störningsproblemet:
Om printning från SD:
Driv Arduino med batterieliminator avsedd för USB-hub. Anslut i USB kontakten
Koppla in ännu en bra regulator från 12V till 7-8V som ansluts i serie med och innan D1.
Speciellt om man kör någon servo bör Arduino & Ramps ha åtskilda 5V-försörjningar men gärna alltid.
Eller en kombination av ovanstående.
"Dock tvärdog den två ggr" Ja USB-sladden till Arduinon är en källa till avbrott under utskrift om den är inkopplad till datorn speciellt om man printar från datorn och inte SD. Då kommer ytterligare störningar den vägen.
@hawkan mfl
Att byta 12V supply, installera UPS, mm verkar ha lite av onödiga offergåvor till gudarna över sig, men inte omöjligt att de kan hjälpa i något fall.
Dock är det inte det som behöver drivas av 12V (motorer & printhead) som behöver en välreglerad, störningsfri matning utan 5V tll Arduino.
12V-en störs av motorer & PWM till printhead ( eller ännu värre om man även driver heated bed från samma supply )
och dessa störningar kan delvis slinka igenom Arduinos regulator om man har D1 inkopplad.
Det finns flera olika billigare & bättre sätt att lösa störningsproblemet:
Om printning från SD:
Koppla in ännu en bra regulator från 12V till 7-8V som ansluts i serie med och innan D1.
Speciellt om man kör någon servo bör Arduino & Ramps ha åtskilda 5V-försörjningar men gärna alltid.
Jag provade att köra 5V till Arduinons USB från en usb-laddare istället för från datorn och fick då slutfört två utskrifter i rad.
Ska ta en bild på det rampskort som dog så får vi se om ni mer insatta kan se mer än jag.
Ska ta en bild på det rampskort som dog så får vi se om ni mer insatta kan se mer än jag.
Jag har också den, men bara för du skrev så så testade jag en 13-timmars utskrift utan usb-anslutning från SD-kortet och det blev perfekt. Att mata med bra 12V är lösningen för mej, och beställde faktiskt en till dps-600pb som ersätter LED power supply med batteri.matteeee skrev:För mig har det funkat kanon att skriva direkt från SD, via en sån här: http://www.ebay.com/itm/Reprap-Ramps-V1 ... 27db1485dahawkan skrev:Sätt dit D1, det funkar. Det har dock inte funkat jättebra för mej att skriva från SD-kort.
Octoprint på Raspberry kan vara ett alternativ.
Så får du inte skriva utan att visa en bild på resultatet, Hawkan =)
Var ska man mata Ramps-kortet med 5V (eller 7-8V)? Inte på nån av de två 12-35VDC-ingångarna väl?Eli skrev:------
Om printning från SD:
"Var ska man mata Ramps-kortet med 5V (eller 7-8V)? Inte på nån av de två 12-35VDC-ingångarna väl?"
OBS INTE 7-8V
Det står tryckt på korten Mega & Ramps . För servo finns 3 stift nära reset sw. Använd mittstift
För annan 5V som kommer via piggyback stiften får man kapa bana eller böja stift för att sära från Arduino.
Men du behöver nog lite mer elektronikpraktik först.
OBS INTE 7-8V
Det står tryckt på korten Mega & Ramps . För servo finns 3 stift nära reset sw. Använd mittstift
För annan 5V som kommer via piggyback stiften får man kapa bana eller böja stift för att sära från Arduino.
Men du behöver nog lite mer elektronikpraktik först.
Inte 7-8V?
Du skrev själv: "Koppla in ännu en bra regulator från 12V till 7-8V som ansluts i serie med och innan D1."
D1 sitter på Ramps-kortet.
Du skrev själv: "Koppla in ännu en bra regulator från 12V till 7-8V som ansluts i serie med och innan D1."
D1 sitter på Ramps-kortet.
Ja just 7-8V hade jag ju redan beskrivit & det följande gäller bara 5V.
Om du inte själv orkar eller klarar att läsa ut detta från schema så är det nog lite för avancerat för dig.
Om du inte själv orkar eller klarar att läsa ut detta från schema så är det nog lite för avancerat för dig.
-
12V funkar alldeles utmärkt till Arduino.
Microcontroller ATmega2560
Operating Voltage 5V
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V
Digital I/O Pins 54 (of which 15 provide PWM output)
Analog Input Pins 16
DC Current per I/O Pin 40 mA
DC Current for 3.3V Pin 50 mA
Flash Memory 256 KB of which 8 KB used by bootloader
SRAM 8 KB
EEPROM 4 KB
Clock Speed 16 MHz
USB Host Chip MAX3421E

Microcontroller ATmega2560
Operating Voltage 5V
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V
Digital I/O Pins 54 (of which 15 provide PWM output)
Analog Input Pins 16
DC Current per I/O Pin 40 mA
DC Current for 3.3V Pin 50 mA
Flash Memory 256 KB of which 8 KB used by bootloader
SRAM 8 KB
EEPROM 4 KB
Clock Speed 16 MHz
USB Host Chip MAX3421E
Och detta gäller förutsättningslöst oberoende av temperatur, hur mycket 5V belastningen är, och vad man
kopplar in på den?
kopplar in på den?
Och ödmjukheten fortsätter. Tack för ingenting då.Eli skrev:Ja just 7-8V hade jag ju redan beskrivit & det följande gäller bara 5V.
Om du inte är intresserad av att hjälpa, varför bemödar du dig med att läsa och svara (otrevligt) då?
-
Läs data bladet.................Eli skrev:Och detta gäller förutsättningslöst oberoende av temperatur, hur mycket 5V belastningen är, och vad man
kopplar in på den?
-
Jag använder detta kitet på min Kossel XL. Har strömmatning från detta nätaggregatet. Använder display med sd kortläsare. Matar kortet med 12V till både 5A och 11A ingångarna på Rampskortet då jag har heated bed. Inga andra kablar eller sladdar anslutna. Skriver ut ALLTID ut från sd kort och har ALDRIG haft ett avbrott i utskrift förutom de jag medvetet själv gjort.
Vad jag kan se sitter D1 dioden på plats........
Ha det bra allihopa.
Puttiplatt
Edit: la till att jag har heated bed
Vad jag kan se sitter D1 dioden på plats........
Ha det bra allihopa.
Puttiplatt
Edit: la till att jag har heated bed
@matteeee
"Du får gärna förklara mer ödmjukt och lättbegripligt för mig som inte är superinsatt i elektronik"
Oj vad folk är känsliga nu för tiden.
Jag håller ju bara med dig. Du behöver mer elektronikstudier först för att inte riskera att bränna fler kort.
Att förklara en gång - Ok. men det får räcka.
Man skall inte överutnyttja den gratishjälp man kan få på nätet och be om sådant man lätt kan göra själv.( om man inte är för lat.)
"Du får gärna förklara mer ödmjukt och lättbegripligt för mig som inte är superinsatt i elektronik"
Oj vad folk är känsliga nu för tiden.
Jag håller ju bara med dig. Du behöver mer elektronikstudier först för att inte riskera att bränna fler kort.
Att förklara en gång - Ok. men det får räcka.
Man skall inte överutnyttja den gratishjälp man kan få på nätet och be om sådant man lätt kan göra själv.( om man inte är för lat.)
Ja visst kan det finnas exemplar som går bra på både 12V och kanske t.o.m. upp till 20V, som du visar, men det är vanskligt att uttala sig generellt, speciellt om Arduino eftersom det är en öppen design och vilt kopierad, mer eller mindre noga, av kineserna.
Köper man sin Arduino via E-bay, så kan man vara ganska säker på att det är en kopia.
Den inte är gjord i Italien, fast det ofta står så på den.
Även de kompatibla påstår de är gjorda i Italien:
http://www.ebay.com/itm/Funduino-Mega-2 ... 1476040475? pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20f0a10f1b
Hur många här är säkra på att äga en original Arduino och hur avgör du i så fall det?
Det finns en stor prisspridning på Mega 2560 korten. 110 -
Standardsättet att kunna priskonkurera, är att ersätta så många komponenter som möjligt med billigare och därmed troligen alltid sämre.
Regulatorn på Arduinos schema är NCP1117ST503G som verkligen sägs tåla 20V.
På mina kort sitter det istället AMS1117 5.0 som har inspänninsrange 6.5-12V.
Vill någon påstå att det är smart att ligga på marginalen?
Absolute max anges till 15V vilket också kan överskridas av störningar på 12V.
Även Rampskorten finns det många varianter av och några kan riskeras med 12V.
Har sett några med så låg spänning som 16V på elektrolyterna vilket skulle betyda max 8V in, enligt rekommendation på
http://reprap.org/wiki/RAMPS_1.4 :
"Second, most boards use 25v or 35v aluminum electrolytic capactors (C2, C3, C4, C6, C7, C9, and C10).
To be safe, you should only go to half of your rated maximum voltage --
thus if your board has 35v capacitors (code VZA) then you should use a maximum input of 17.5v. "
Om något brinner, så har jag hittills tyckt att det är lämpligt att försöka ta reda på orsaken, så man själv (och andra ) kan hindras att göra samma misstag.
( Om någon nu kan vara intresserad av detta. Jag börjar tvivla och ska nog anstränga mig mindre för det i forsättningen. )
Köper man sin Arduino via E-bay, så kan man vara ganska säker på att det är en kopia.
Den inte är gjord i Italien, fast det ofta står så på den.
Även de kompatibla påstår de är gjorda i Italien:
http://www.ebay.com/itm/Funduino-Mega-2 ... 1476040475? pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20f0a10f1b
Hur många här är säkra på att äga en original Arduino och hur avgör du i så fall det?
Det finns en stor prisspridning på Mega 2560 korten. 110 -
Standardsättet att kunna priskonkurera, är att ersätta så många komponenter som möjligt med billigare och därmed troligen alltid sämre.
Regulatorn på Arduinos schema är NCP1117ST503G som verkligen sägs tåla 20V.
På mina kort sitter det istället AMS1117 5.0 som har inspänninsrange 6.5-12V.
Vill någon påstå att det är smart att ligga på marginalen?
Absolute max anges till 15V vilket också kan överskridas av störningar på 12V.
Även Rampskorten finns det många varianter av och några kan riskeras med 12V.
Har sett några med så låg spänning som 16V på elektrolyterna vilket skulle betyda max 8V in, enligt rekommendation på
http://reprap.org/wiki/RAMPS_1.4 :
"Second, most boards use 25v or 35v aluminum electrolytic capactors (C2, C3, C4, C6, C7, C9, and C10).
To be safe, you should only go to half of your rated maximum voltage --
thus if your board has 35v capacitors (code VZA) then you should use a maximum input of 17.5v. "
Om något brinner, så har jag hittills tyckt att det är lämpligt att försöka ta reda på orsaken, så man själv (och andra ) kan hindras att göra samma misstag.
( Om någon nu kan vara intresserad av detta. Jag börjar tvivla och ska nog anstränga mig mindre för det i forsättningen. )