Ett par frågor kring fläktstyrning (CPU-fläkt)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoPa

Re: Ett par frågor kring fläktstyrning (CPU-fläkt)

Inlägg av RoPa »

Bravo!!! :tumupp:

R3, R4, R2 och Rg kan du optimera mot endast R3 och RG, välj dessa så att du får 0,4V på + ingången.
Detta är ditt offset värde, det värde du "addderar" till värdet från tempsensorn (som är negativt eftersom det går in på -).

Värdet från tempsensorn är 10mV per grad så ca 0,25V vid rumstemperatur.
Kolla om tempsensorn kan belastas med 1K, tror du bör gå upp till 10K på R1 och 200K på Rf

Summan blir då 0,4 + - 0,25V = 0,15V

Eftersom du valt Rf och R1 till 20 respekrive 1 så har du en förstärkning på 20ggr
20 x 0,15 = 3V och räknat från 12V ger det 9V över fläkten vilken snurrar på.

Det är här som jag inser att jag gett dig fel offset värde :oops:

Säg att du önskar 5V över fläkten vid 25 grader.
Från 12V ger det 7V.
Delat med 20 ger det 0.35V.
Subtraherat med -0.25V (sensorn på - ingång) ger det 0.6V (-- = +).
Välj R3 och Rg så det blir 0,6V på + ingången.

Eftersom spänningen över fläkten varierar med temperaturen som 2V per 10 grader kommer full spänning uppnås vid
7V/2V = 3.5 | 3.5 x 10 grader = 35 grader | 25 grader + 35 grader = 60 grader vid full spänning.

Och nu över till de två transistorerna...
Om du "flippar runt Q2 så R9 hamnar ovanför och skjuter ned R8 och Q1 lite så blir schemat enklare att förstå.

Men först lite OP teori...
U1 eftersträvar att + och - ska ha samma värde, det tillåter vi den att göra genom att utgången via diverse komponenter kopplas tillbaka till - ingången via Rf. Att det är - ingången gör att den kommer att eftersträva balans.

Eftersom Vrg = 0,6 (numera...) och Vtemp = 0,25 så blir V+ = 0,6 och V- = 0,25 och eftersom V+ är högre så driver det upp utgången. Denna är som sagt återkopplad via Rf så det kommer flyta en ström så att Vr1 blir lika stor som skillnaden mellan Vref och Vtemp (0,6 - 0,25 = 0,35) och kretsen är i jämvikt med V+ = 0,6 och V- = 0,25 + 0,35.

För att få den strömmen genom R1 som behövs krävs samma ström genom Rf men den är 20 ggr större så det krävs 20 ggr mer spänning (förstärkningen ) så för att få 0,35 över R1 krävs 7,0 över Rf och utspänningen blir 7,6V.
De extra 0,6V kommer från den som finns på båda ingångarna och om du vill få det exakt måste du minska Vrg med 1/20 till 0,6 - (0,6/20) = 0,57. Detta för att vi egentligen optimerade bort R3 och Rf istället för R2 och R4 tidigare och införde därmed ett fel i formeln. Det går att visa matematisk om man orkar / bryr sig...

Hur var det nu med transistorerna då?
Jag kommer nu utgå från att de har väldigt högt Hfe (strömförstärkning) för att förenkla förklaringen.
Då Vut (anger här OP utgången) går upp så styr det Ice i Q2 genom att Vr9 blir 12V - Vut + 0,7V (0,7 är Vbe i Q2) och denna ström går sedan ner genom R8 som bara är på 1K vilket gör att spänningen över den bara blir 1/10.
På det vis Q1 driver fläkten så går den från strypt till fullt ledande på Vbe mellan 0,65 och 0,85 volt (helt löst uppskattat men nära nog) alltså krävs 0,65V över R8 för att Q1 ska börja leda.
Det betyder alltså 6,5V över R9 för att skapa den ström som behövs genom R8.
För att bli fullt ledande krävs således 8,5V.
En skillnad på 2V, varför då denna "skalning", jo för att minska risken för att det börjar självsvänga så är det bra om det krävs lite faktisk ändring av Vut för att det ska hända något via återkopplingen.
Så Vut kommer alltså att variera mellan ca 6,5V och 8,5V (teoretiskt)

Simmulera nu detta och se vad som händer, Ib i Q1 kommer att påverka Vr9 då den tar ström så Vut kommer att behöva variera mer men jag tror att R9 = 10K ska fungera, annars får du minska den tills det blir bra (beror på data för Q2).

Lycka till nu!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jadu RoPa. Vad ska man säga? Otroligt vänligt av dig att lägga ner sån tid på ett så lärorikt inlägg.
Har nog läst det ett tiotal gånger med schemat utprintat och det som är så märkligt är hur lätt allt låter när man väl har "facit" framför sig. Det är just såna här grundkunskaper jag saknar. Potentialskillnader hit och dit och hur strömmen går med mera.

Nu är jag grusig i ögonen så kan inte koppla upp det och testa på plattan men jag har fått det att se jättefint ut i LTspice. Har också, som du nämner, lite kvar att räkna på då trissorna i programmet tycks ha Hfe = 100 och dom jag tänkte använda ligger kring 300 med mera men med hjälp av ditt inlägg kommer det gå galant.
Har jag riktig flyt så hinner jag räkna och testa innan jobbet imorrn natt. Om inte så blir det efter helgen. Lovar dock att återkomma i med resultat.

Eventuellt kan jag nu också koppla ihop last-kretsen med denna och köra allt ihop. Det är nu man önskar man satt på 10 multimetrar och kunde övervaka alla viktiga punkter men ja ja.

Ja, än en gång tack för hjälpen!
RoPa

Inlägg av RoPa »

Var så god!
Det är kul att hjälpa när någon verkligen vill lära sig och extra kul när denne någon uppvisar faktisk läraktighet, som du!

Jag föregriper lite här för jag har på känn att R9 och R8 måst göras mindre, R9 = 1k och R8 = 220R blir nog mer rätt.
Q1 kommer nog bara ha ett Hfe på ca 50 och strömmen i fläkten blir nog i alla fall 200mA (2,5W fläkt?) så Ib blir nog runt 4mA.
Q1 måste tåla drygt en watt och då brukar inte Hfe värdena vara så höga som 300.
Med R8 = 220R som då drar ca 4mA vid 0,85V krävs totalt ca 8mA från Q2 så med ett R9 på 1K blir det 8V vid 8mA vilket är lagom. Du kan experimentera med att inte ha något R8 alls och då kan R9 vara lite större men det kan göra regleringen vid låg fart lite instabil.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Då ska vi se!
VARNING: Långt inlägg.

Snällt av dig att hinta om effekten från Q1! Tro det eller ej men jag lämnade mina anteckningar med noteringen "Q1 = varm?" :tumupp:

När jag körde motorn utan strömbegränsning så drog den någonstans mellan 120-130 mA vid 12V vilket rimligtvis innebär att det är en 1,5W motor, alltså lite mindre än du misstänkte. Det är utifrån 125mA jag baserat uträkningarna nedan på.
Precis som jag har en pervers läggning till gamla mekaniska knappar och vred så går jag igång på fina kapslar. Sökte runt lite och försökte hitta en NPN-trissa i TO-39 kapsel men kunde inte hitta någon som klarade av effekten utan att brinna upp. Valet blev istället en BD139 i TO126 kapsel från Swech. Kanske lite overkill men jag tänkte att det blir bra att montera denna på kylflänsen ihop med dom andra komponenterna.

Nu till lite räkna:

Enligt databladet för NPN-transistorn (Q1) så kommer den ha Hfe 130 vid ~125mA Ic.
För att tillåta önskad Ic så måste jag alltså driva 1mA genom basen. Då jag vill ha 0,65V över R8 och även 1mA genom denna så behöver R8 = 650 Ohm.

Vidare så vill jag nu ha 2mA genom Q2 (Ic på PNP:n). Här är jag å andra sidan väldigt osäker på hur jag ska räkna. Lite förvirrad över det här med PNP och negativ spänning.
Om jag tänker rätt (förstår dig rätt) så vill jag ha en viss hysteres och då skapa ett spänningsfall över R9 på 12-0,85 vilket blir 11,15. 11,35V genom 2mA blir 5575 Ohm. Med andra ord R9 = ~5,6kOhm. (Jag är rätt säker på att jag snett här)

Om man då går vidare till vänstra sidan av schemat:

För att förvirra så har jag ändrat offset-värdet till 0,65. Det har jag fått fram enligt att räkna precis som du förklarat.
Jag önskar 4V över fläkten vid 25 grader. Detta ger 8V kvar till 12V.
Delar jag 8V med 20 (förstärkningen) så får jag 0,4V.
0,4V + 0,25V från tempsensorn så skapar detta offset-värdet.
Detta ger också att vid först 65 grader kommer jag få full spänning över fläkten vilket blir bra. Om jag tänker rätt här så hade jag kunnat få full spänning vid 60 grader men då måste jag trixa med förstärkningen men det bryr vi oss inte om.

Nu blir det lite roliga resistanser men jag ska snygga till det när jag kopplar upp men för att initiellt få 0,65 på +ingången så satte jag R3 till 47k och Rg till 2,69k. Pga optimeringen som "vi" gjorde så behöver dock värdet på ingången sänkas 1/20 för att få rätt spänning över fläkten. Därmed ändrade jag Rg till 2,55k och ingången får då 0,6175 (för att vara exakt).
Det är en sakt här som jag nog funderat på i en timma men inte förstår men jag väntar lite med det tills jag fått detta att fungera i verkligheten.

Op-förstärkaren kommer alltså vid 25 grader skapa balans mellan ingångarna genom att se till att det ligger 4V över fläkten. När det gör det så gör strömmen genom "förstärkningen" så 8V/20 = 0,4V samt 0,25V från Vtemp vilket resulterar i balans.

Du hade helt rätt i att R1 = 1k nog är att belasta min tempsensor för mycket. Ärligt talat så har jag inte klurat ut riktigt än vad jag ska leta efter i databladet men i de flesta "Application Circuits" så använder dom 100k, då gör jag nog det också.
R1 blir då 100k och med en förstärkning av 20 så måste Rf bli 2 MOhm.

Dags för att elda lite tycker jag! Tack vare superb service från Swech så kunde jag rigga upp allt ikväll med mina nya trissor.

Nedan kan ni se en kass bild på uppkopplingen. Eller ja, en överblick. Hoppas ni tycker kylflänsen är tillräcklig. Kopplingen är precis som schemat (bild 1) förutom R3 och Rg som jag ersatte med en pot för att ha möjligheten att justera in värdet snyggt.
Som PNP-trissa valde jag en småsignal som jag hade hemma, 2N3906. Då denna har ~Hfe 150 vid 2mA Ic så ska jag räkna lite mer på resistanserna.
Den glädjande nyheten, men kanske inte allt för förvånande (tack vare din och andras vägledning RoPa), är att det fungerar utmärkt!! I alla fall den första uppkopplingen. I nuläget går fläkten igång när jag håller en liten stund på tempsensorn och lägger av efter en lite längre stund. Anledningen till detta nämndes tidigare i tråden och är helt ok enligt min mening.

Nej, nu ska flina, ta en öl, fira elektronisk framgång och en veckas ledigt. Kanske till och med skämmer bort mig med några app-notes av Jim Williams.
I veckan ska detta kopplas ihop med resten av lasten och varmköras, rejält, men tar det i den tråden.

Innerligt tack till er alla!
LinearFanControl.JPG
DSC_2549.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Inlägg av RoPa »

:tumupp: :bravo: :whoho: :bravo: :tumupp:

Kul att det fungerar, men...
Om jag tänker rätt (förstår dig rätt) så vill jag ha en viss hysteres och då skapa ett spänningsfall över R9 på 12-0,85 vilket blir 11,15. 11,35V genom 2mA blir 5575 Ohm. Med andra ord R9 = ~5,6kOhm. (Jag är rätt säker på att jag snett här)
Japp, där tar du fel. Vill du ha hysteres får det ordnas på annat sätt.
Det som händer om du har högt R9 är att du begränsar max ström = max drivning = max fart, det är inte hysteres.

Välj R9 så att Ve (emitter mot jord) inte blir mindre än 2V vid full fart för du behöver ca 0,85V till Vbe i Q1 och du vill inte att Q2 ska behöva bottna.

Vid Ib = 2mA tror jag att Vbe blir mer än 0,65V, kolla databladet, så det blir nog lite mer än 2mA i verkliga livet.

Hysteres kan vi ta i kurs två :wink: , denna krets är "good enough" för sitt jobb så njut nu bara av segerns söttma !
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ahaaa, nu hänger jag med! Tack, då vet jag hur jag ska tänka/räkna. Ska göra en sista kalkylering nu när jag vet vilka komponenter jag ska osv.

Provade med en varmkörning men ATX-agget lägger av kring 60-70W. Tror det beror på övertemp. Det viktigaste är att fläkten uppträder SUPERBRA! Efter lite finlir med potten så mjukstartar den så fint och det är ju skitkul att höra när den varvar upp om jag belastar snabbt. När jag inte belastar något så kan man se den sakta in tills efter en bra stund, då lägger den av. Kul!

Japp, supertack RoPa! Nästa steg ska bli att få till digitaltekniken. En liten PIC med LCD. Avslutar med en överexponerad bild i mörkret. (Obs. allt på plattorna tillhör inte detta projekt)
DSC_2559.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar