Potetiometer vs reostat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Save5

Re: Potetiometer vs reostat

Inlägg av Save5 »

Ja, jag tycker vi är inne på rätt bana och jag håller med om det mesta som du säger. Jag såg att det går att göra om en potentiometer till en reostat men det ändrar inte faktumet att jag inte ser de som samma sak.

Jag slog upp orden.
rhe·o·stat (r-stt)
n.
A continuously variable electrical resistor used to regulate current.

potentiometer (pəˌtɛnʃɪˈɒmɪtə)
n
2. (Electronics) a device with three terminals, two of which are connected to a resistance wire and the third to a brush moving along the wire, so that a variable potential can be tapped off: used in electronic circuits, esp as a volume control
Så min slutsats är, Reostat reglerar ström och en Potentiometer mäter spänning. Att påstå att de är samma är lite som att säga att en voltmätare och Amperemätare är samma sak.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

En potentiometer är en reglerbar spänningsdelare
En reostat är ett reglerbart seriemotstånd
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Trimpotar används väl inte sällan för att trimma in en resistans. De används inte alltid för spänningsdelning.

En pot kan aldrig mäta något.
Voltmätare är det en pryl som mäter hur mycker en volt är?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för min del ser jag det som
två saker som kan vara samma
men reostaten är med högre effekttålighet, vanligtvis trådlindad, om dom har två eller tre anslutningar kvittar

vi kommer aldrig få 100%samstämmighet om ved det är, men för alla som läser tråde och undrar kan det vara bra med förklaringen om att reostat många gånger ger att det ska vara en som tål lite effekt
opampen

Inlägg av opampen »

Save5: Du kan i och för sig reglera ström med en reostat. (Kopplad som ett motstånd). Men en potentiometer mäter inte spänning, du kan däremot reglera eller styra en spänning med den.

En A-meter mäter ström och en V-meter mäter spänning! Du mäter inte något med en pot. eller reostat. Ursäkta om jag är petig, men jag tycker att det är fel som du skriver då det kan missuppfattas!

Kan tillägga att det är vanligast att en reostat används som ett motstånd men i och med att den har tre anslutningar kan den även användas som spänningsdelare. Ja, det här blir lite krångligt att reda ut faktiskt! Så det är kanske svårt att få en helt samstämmig uppfattning om det hela?

Längre än så här kommer vi nog inte!
Senast redigerad av opampen 18 november 2014, 23:42:28, redigerad totalt 2 gånger.
opampen

Inlägg av opampen »

danei skrev:Trimpotar används väl inte sällan för att trimma in en resistans. De används inte alltid för spänningsdelning.

En pot kan aldrig mäta något.
Voltmätare är det en pryl som mäter hur mycker en volt är?
Ja, en Voltmeter mäter spänningen i Volt.
YngLi

Inlägg av YngLi »

En potentiometer kan tydligen va ett mätinstrument också -> http://en.wikipedia.org/wiki/Potentiome ... nstrument)

Edit, Vet inte hur man "fixar" länken, men sök på "Potentiometer (measuring instrument)"
opampen

Inlägg av opampen »

Jo, det går att klicka på länken och då framgår det att potentiometern används i en koppling som bildar ett enkelt mätinstrument.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

potentiometer = mätning av potential.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Man kan väl enkelt säga att reostaten är konstruerad för att kunna bränna bort effekt, medan potensiometern inte är det. En potensiometer har istället fokus på precision, och jämn elektrisk kontakt även vid manövrering. Liknande funktion, kan användas till många av de samma sakerna, men skillnad i vilka egenskaper som prioriterats i konstruktionen. Ungefär som effektmotstånd vs. "vanligt" motstånd.

Viss saker kan de inte göra dock. Försök till exempel inte att använda en trådlindad reostat som volymkontroll, eller en potensiometer för att seriedimma en glödlampa.
AmpKalle

Inlägg av AmpKalle »

Är inte en avgörande skillnad mellan en reostat och en potentiometer att potentiometern har en tredje jordad anslutning. Detta gör att den ström som inte går genom glidkontakten läcker till jord i potentiometern, vilket ger ett potentialdropp genom glidkontakten och således en variation i potentialen beroende på hur mycket ström som går genom glidkontakten och hur mycket som går till jord. Detta regleras genom att flytta glidkontakten. Potentiometern är alltså en spänningsdelare. I reostaten däremot reglerar man den resistiva lasten rakt av och strömstyrkan varierar beroende på motståndet. Dock är ju potentialen över reostaten densamma oavsett inställning.

Sammanfattningsvis reglarar man strömstyrkan, alltså antalet ampere, med en reostat. Med en potentiometer regleras också strömstyrkan, kopplat till även en ändring av potentialen. I signalsammanhang används alltså potentiometern för att variera en mV-signal och reostaten för att variera en mA-signal.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samtidigt är det så att om man kopplar ihop mittkontakten på en potentiometer med ena ändlägeskontakten kallar man dett för "reostatkoppling"
Skriv svar