Programmera PROM 82S129

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Re: Programmera PROM 82S129

Inlägg av e5frog »

Det blir trångt om man ska peta in ett eprom också, jag tror att jag kommer att sikta på att lägga hela logiken på en CPLD.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

men ett eprom är väl inte större än PROM'et ?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

De där pyttesmå gammel-PROM'arna har ju smala DIL-kapselvarianten och har väl 16 pinnar eller liknande, medan alla EPROM (som vi vanliga dödliga kan få tag på till pris som gör det rimligt att använda i ny-retro-konstruktion) har breda DIL-kapselvarianten och minst 24 pinnar.

Hur var det, är det för lite plats eller går det att montera DIL-komponenter på båda sidor av kortet på en C64-cartridge? Jag har något vagt minne av att det finns/fanns någon IC-sockelvariant som trycks in i hålen på kretskort och därmed i princip inte bygger mer höjd än att löda kretsarna direkt. Jag kanske har drömt det...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Redan med 82S129 är det trångt att routa, med ett eprom blir det värre även om det rent praktiskt säkert skulle gå att klämma dit.

Med tanke på den gamla tekniken och brist på programmeringsmöjligheter så lutar det trots allt mot en CPLD. Har ritat ett schema för XC9536 och lyckats klämma in all logik där, det blir plötsligt väldigt gott om plats på kortet. ;-)
Skriv svar