Isolering i miniugnar?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
qx5

Isolering i miniugnar?

Inlägg av qx5 »

Läste i en annan tråd att isoleringen endast består i 1-2 lager med plåt. Vilket verkar riktigt snålt.
Agwan skrev:Jag är förvånad över hur enkelt gjord en sån här ugn är. Två lager plåt är enda isoleringen på sidorna, bak och under är det bara ett lager. Blir kanske att lägga på lite isolering senare, iaf åt det håll där elektroniken skall sitta.
Någon som har öppnat andra billiga bordsugnar och sett om det är samma isolering där eller om den är av det bättre slaget? t.ex plåt med gullfiber emellan.
xxargs

Re: Isolering i miniugnar?

Inlägg av xxargs »

Om det är ugnar med lite högre temperatur så är man ute efter strålskärmning där en blank yta på ena eller båda sidorna kan vara viktigare än en isolering mellan - att peta i gullfiber etc. kan faktiskt försämra isoleringsgraden och det blir varmare yta.

Det finns exempel inom termodynamiken att räkna på värmeavledning på en spegelblank rör (polerad aluminiumrör) gentemot en sådan med 1 cm polyuretangummisolering eller liknande - lätt vilken som vinner tänker man - och så fel det blir när man räknar på det (dvs. den blanka röret vinner gentemot den isolerade röret just pga. värmestrålningen från den genom kontakt med rörytan uppvärmda isoleringen och värmeledning ut genom isoleringen mot ytan och en av sakerna är att ytan är större på röret med isolerstrumpan än ett naket rör och därmed strålar och avleder från större yta)
Senast redigerad av xxargs 17 november 2014, 23:58:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har "tilläggsisolerat" en miniugn en gång med 20 mm mineralull, men blev förvånad - jag kunde inte mäta upp någon energibesparing alls! Den hade alltså bara två lager plåt innan - med 20 mm luft.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man måste ha koll på vad det är för typ av värme och vilka kvoter av dessa man vill isolera emot - dvs. ledningsvärme, konvektionsvärme och strålningsvärme.

strålningsvärme är inte dominerande för temperaturer under 100 grader men över detta blir definitivt en märkbar del av den totala värmeavgivningen.

konvektionsvärmen är också svår om det inte är helt tätt och en ugn är i regel inte tätt och därför läcker det en massa varmluft i alla springor och glipor mm. och står för en stor del av värmeförlusten, och även den varmluften kan värma väggar mm. som annars inte skulle bli så varma.
qx5

Inlägg av qx5 »

Så det man bör göra primärt är att lägga till spegelblanka plåtskivor som reflekterar innåt mot ugnen? eller bör även de ytor som är riktade utåt men har utanpåliggande metallskiva även de vara blanka?

Hur står sig detta mot t.ex hönsnät och aluminiumfolie om vartannat?
(kanske blir en sådan där att mäta är att veta.... ;))

Ett alternativ är väl Li-900 aerogel som enligt patent US5306555 tillverkas genom att pressa vax eller liknande med kvartsglas till 400 psig och därmed superkritiskt (rörigt). Nåväl någon form av fiber mellan metalytorna skulle kunna dämpa luftrörelser iaf och därmed förbättra isoleringen?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag hade också tänkt isolera ugnen för att få lite bättre skydd utåt, främst för elektroniken som skall in i min, men när jag läser ovan så låter det bättre att sätta upp en isolerande barriär bara för elektroniken. Skall mäta upp först vilken temperatur det blir där jag skall sätta den.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Värmeköldar bygger på principen av infallande _absorberad_ strålenergi (och låg emissionsgrad som blank aluminium är då en fördel för att minska effektflödet ) så sänds hälften tillbaka till källan och hälften strålar vidare - detta gäller även om värmeskölden är rödglödande och det kan vara flera efter varandra som öppnas och stängs i samband med götlar med smält stål etc. och värmestrålningen är den dominerande effektöverföringsmetoden (likadant med stora ång-pannor mm där värmestrålningen från lågan också är den huvudsakliga överföringsmetoden och rökgaskylning mm. står för den mindre delen)

Dvs. halverad värmeöverföringseffekt per fördubblad antal lager värmeköldar och en dewar-flaska (jättetermos på hjul för flytande luft, helium etc.) kan ha upp till 60 lager med tunna högblanka aluminiumfolielager utan beröring med varandra mellan lagren och i tämligen hög vakum (under 0.001 mBar absoluttryck) som strålskydd för värmeflöde ner under 0.1 mW/m^2/C då strålningsvärme är absolut dominerande överföringsmekanism även i rumstemperatur när man tagit bort konvektionsöverföring mha. kraftig vakumsugning på luft mellan väggarna.

Småtermosar med stål eller glas med vakumsugen mellanrum så har man bara metallytan eller försilvringen i glastermos som strålskydd utan mellanväggar och till detta så är värmeledningen från flaskhalsen och använda kork relativt stor del av den totala inre ytan och man vinner helt klart rent kvotmässigt sett på att flaskorna går upp i volym.

Nu är det inte aktuellt för en ugn med vakumsugna mellanväggar men mekanismen är samma när det gäller värmestrålning >> 100 grader C och då spelar det inte längre så stor roll _om_ det finns isolering mellan värmesköldar då det är värmestrålningen som är dominerande överföringsmetoden. Om väggen/värmekölden närmast elektroniken verkar bli väl varm så kan man laborera med att det är högblankt mot den sidan med hettan samt på elektroniksidan kyla sagda plåt/värmesköld med luftventilation och blankheten (emissionsindexet) bestämmer hur mycket av den infallande strålningen som behöver kylas bort som värme från plåten.

Blank aluminium med låg emissionsgrad (typ 0.05) och dess värmeläckage kan i stort sett 10-20 faldigas om man lackar den svart, linda eltejp runt, lager av smuts och damm eller i vissa fall kan isolering öka dess totala värmeavgivning beroende på att det som är i kontakt med aluminiumet värmer färgen, plasten, skummet, smutsen eller vad det nu är och dessa ämnen i sig senare strålar ut värmen - inte metallytan i sig.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu har jag inte mätt upp temperaturen i utrymmet utanför själva ugnen men under ytterskalet, men jag gissar att temperaturen där inte är >>100 grader utan snarare 50-80 grader. Vilket borde betyda att jag skall isolera elektroniken mot innerdelen av ugnen men öppet utåt mot höljet. Skall ta och skruva tillbaka höljet och göra en mätning av temperaturen i det utrymmet.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Är det till att baka snus?
qx5

Inlägg av qx5 »

Bara om snuset har konduktiva paddar och kräver vätning av lödtennspasta :D
Skriv svar