Hjälp en Rörmokare! modifiera strömadapter till bärbar dator
-
Hjälp en Rörmokare! modifiera strömadapter till bärbar dator
Precis börjat intressera mig för elektronik, sitter o betar igenom boken Make:electronics (mycket bra för nybörjaren).
Nu till mitt problem. Det är så att jag har tänkt använda en strömadapter från en annan dator som hade fel anslutning så jag har försökt mig på att byta till en som passar min bärbara dator (Jag ska försöka bifoga bilder som visar vad jag menar). När jag mäter volt mellan + & - så har jag 19v men när den är ipluggad i datorn får jag inte ett livstecken. Datorn funkar fint med annan adapter. Adaptern är på 19.5v och 6.9A. Datorn behöver 19v och 3.42A. Bilden med kontakterna så är 1 plus och ligger innerst i kabeln och har nummer 2 som en fläta runt sig. Nummer 3 är flätad ytterst i kabeln och är minus vad jag kan förstå. I gamla kontakten är 1 stiftet i centrum, 2 inre mantel och 3 yttre manteln. I nya har jag klippt 2an och kopplat 1 som plus och 3 som minus.
Hoppas ni fattar vad jag skrivit, annars får ni gärna fråga. Tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp en Rörmokare! modifiera strömadapter till bärbar d
Är du säker på att det är samma storlek på pluggen så det är kontakt på stiftet i mitten?
Välkommen till forumet..
Många HP kör med ett speciellt stift i mitten, alltså inte den traditionella 9vDC pluggen, några av mina HP laptops som är av äldre modell kör så, Packard Bell vet jag inte hur dom gör, kolla riktigt hur stiftet ser ut på datorn och sen på den som satt på HP laddaren..
Många HP kör med ett speciellt stift i mitten, alltså inte den traditionella 9vDC pluggen, några av mina HP laptops som är av äldre modell kör så, Packard Bell vet jag inte hur dom gör, kolla riktigt hur stiftet ser ut på datorn och sen på den som satt på HP laddaren..
Kontakten på bilden på den GAMLA och där du sagt plus matningen går på är väldigt klen för att orka med 19v, och runt 4 amp?
Den ser väldigt liten ut, är inte det en kabel mer för någon feedback till laddaren när kanske batteriet börjar bli fullt eller något?
Nr 2 på den kontankten ser mer ut som en bättre kandidat!
Den ser väldigt liten ut, är inte det en kabel mer för någon feedback till laddaren när kanske batteriet börjar bli fullt eller något?
Nr 2 på den kontankten ser mer ut som en bättre kandidat!
-
gjorde en "fulkoppling" enligt bild och då hoppar datorn igång så kontakten är det inget fel på. Kanske kan vara så att jag kopplat fel men tyckte jag fick rätt värden när jag mätte på dom jag använt som plus och minus... ska kolla igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Jo mycket riktigt så hade jag fel kabel som plus nu funkar den fin fint! Nybörjar tabbe.
Tack så mycket.
Tack så mycket.
Grattis att inget gick sönder! Det här är annars en klassiker, vänder man fel på inkommande matningsledningar (när det är likspänning) så kan i bästa fall skyddskomponenter gå sönder och i värsta fall kan allt möjligt gå åt skogen.
Den klena ledaren går till ett EEPROM i nätagget sokm tala om för datorn att rätt laddare används, dvs om infon i EEPROMet inte stämmer så går datorn ner i hastighet och i vissa fall även vägrar att ladda batteriet.
Så du ska va jävligt glad att du inte totalblåste datorn genom att köra en ström på fel pinne.
Så du ska va jävligt glad att du inte totalblåste datorn genom att köra en ström på fel pinne.
Men nu fungerade ju laddningskabeln och han använder ju den pinnen som den kabeln går till som plus?
-
Jo man hade kanske tur men nu funkar den fint iaf. Burken kommer från en container så det hade inte varit hela världen, men lite synd hade det varit...