Tjenare.
Min grabb o jag är ofta i verkstaden och bygger. Senaste projektet är en trike.
http://drifttrikemag.com/sites/drifttri ... 80x241.jpg
Fast i mindre storlek.
Initialt tänkte vi sätta en gräsklipparmotor på men eftersom han inte är äldre att han precis skall fylla 4, så tror jag min sambo kommer sätta ner foten för det. Så vi börjar med eldrift.
Jag har relativt god kunskap inom el, men framför allt el/data. Men har inte läst något inom kraft så det är där jag behöver vägledning.
Min första tanke var då en mikrokontroller som via pwm styr ett fartreglage. 12V bilbatteri och lämplig motor.
FInns det någon här som gjort liknande? Grabben väger ca 15 kg, fordonet väger kanske 20kg.
Jag vill att den skall kunna gå i ca 20km/h. samt ha kraft till att "börna" på grus.
Vad är fördelar nackdelar med DC/PWN jämfört med en ACvariant där faserna styr? Någon som känner till någon howto på internet?
Hur stor motor tycker ni jag skall ha?
Jag har inte designat mycket än, och ber heller inte riktigt om uträknaade eräkningar, utan mest tankar & ideer.
Jag blir väldigt glad ifall någon vill skänka en stund till mitt projekt och tipsa lite.
Tack så mycket
mvh
Elektrisk drivning av grabbens trike.
Re: Elektrisk drivning av grabbens trike.
Jag håller själv på o ritar på en lådbil som jag tänkt sätta elmotor på.
Jag har kikat på 500W-motorn som finns på rull.se.
Jag vet dock inte hur mycket effekt du kan behöva.
Jag har kikat på 500W-motorn som finns på rull.se.
Jag vet dock inte hur mycket effekt du kan behöva.
Oj, det var bra priser. svårt att komma ner under det genom att tillverka själv tror jag.
Det enda jag inte gillar emot de större motorerna, är att det krävs så många Volt. (blir rätt dyrt att köpa 4 st bilbatterier istället för 1st.
Fast jag får kanske se på annan batterilösning iofs.
Tack så mycket!
Det enda jag inte gillar emot de större motorerna, är att det krävs så många Volt. (blir rätt dyrt att köpa 4 st bilbatterier istället för 1st.
Fast jag får kanske se på annan batterilösning iofs.
Tack så mycket!
Fast du kan köpa 4 mindre blybatterier istället typ små 10Ah blyaccar och seriekoppla dem.
Energimängd per kg blir ju samma om du har 12V 40Ah eller 48V 10Ah.
MVH: Mikael
Energimängd per kg blir ju samma om du har 12V 40Ah eller 48V 10Ah.
MVH: Mikael
Lite matnyttigt från en som gjort något liknande.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... fyrhjuling
http://elektronikforumet.com/forum/view ... fyrhjuling
adent>>> Mycket sant, men jag misstänker att jag kommer billigare undan med biltemas 12V.
Vill du tipsa om ngt bra (och billigt) ställe att köpa blybatterier el. liknande i olika storlekar?
el34>>> Väldigt spännande länk, skall läsa när jag är hemma från jobbet.
tack så mycket för alla svar! Uppskattas stort!
Vill du tipsa om ngt bra (och billigt) ställe att köpa blybatterier el. liknande i olika storlekar?
el34>>> Väldigt spännande länk, skall läsa när jag är hemma från jobbet.
tack så mycket för alla svar! Uppskattas stort!