74LS163? Hur använder man den här?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

74LS163? Hur använder man den här?

Inlägg av e5frog »

Om en 74LS163 är kopplad så här, vad är syftet? Vad händer när man lämnar en massa ingångar okopplade så här?
163.gif
Ska den laddas slumpmässigt? Vet man att ingångarna har ett bestämt värde?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Re: 74LS163? Hur använder man den här?

Inlägg av BallInPlay »

A,B,C o D används väl bara när du vill 'för-ladda' bitar i räknaren ?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag är inte helt säker på funktionen, ska väl läsa databladet igen.

Här är hela schemat:
http://zimmers.net/anonftp/pub/cbm/sche ... zer/MK.gif

Jag trodde LOAD signalen laddade in ett värde, clock kör väl räknaren ett steg för varje puls. CLR är kopplad till Vcc så den blir aldrig nollad.

Jag försöker klämma in logiken på rätt sätt i en CPLD, satt med Xilinx ISE Project Navigator och lade in VHDL-beskrivningen för den bipolära PROM:en och byggde upp schemat. Funderade över några detlajer men det får väl bli en ny tråd. Undrade om det kommer fungera som det är tänkt när det inte är några fritt hängande LS ben i CPLD:n. Vid syntetiseringen sätts dessa oanvända ingångar till 0.

EDIT:
Har läst igen och det verkar som när /LOAD går låg så laddas värden från ingångarna. Då är frågan vad det blir för värden om de bara hänger i luften. Det står dessutom i schemat att den kan ersättas med en '161, skillnaden vad jag kan se är att '163 har synkron reset och '161 har asynkron - och det är väl sant eftersom /RESET ligger på Vcc och därför aldrig aktiveras.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En oansluten TTL-ingång räknas som en '1'. Är den inte ansluten kan den vara benägen att samla upp störningar men då ingångarna inte används är det någon som har varit lat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den är väl kopplad sådär för att fungera som en frekvensdelare? Den delar frekvensen med 8?

Kan göras enkelt med tre T-vippor i serie bara. Vid frekvensdelning är det ju i princip ointressant vilket värde man börjar på.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att den dels fungerar som frekvensdelare men även kan laddas med en offset så att flankerna som kommer ut har ett visst förhållande till någon annan puls.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju en räknare, så kretsen som sådan kan ju användas just som en förladdad räknare. Men i det aktuella exemplet är ju de ingångarna inte anslutna, alltså fungerar den i det aktuella exemplet bara som en frekvensdelare.

Möjligen används LOAD som nån slags inhibit-signal.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nerre: lite fel faktisk! En aktivering av LOAD vill ladda räknaren med 1111, inte 0000. Detta betyder alltså att den helt rätt fungerar som delare men med fasen lite förskjuten, sannolikt i förhållande till någon annan fas.

Det kan såklart vara att den "bara" ska fungera som delare men då behöver att ha en extra gatning av räkningen och vid att ta en sådan krets uppnås den rätta funktion med en enda krets.

Jag anser dock att detta är osannolikt, det finns många andra räkare där samma funktion med gatning kan uppnås utan extra kretsar så jag är ganska säker på att neddelningen ska ha fas på att specifikt förhållande till något annat och det är orsaken till att den krets är vald.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det vore viktigt med fasningen så borde man ju ha anslutit ingångarna till Vcc för att inte riskera att de fladdrar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vi är överens om att det borde man ha gjort - men jag tror att vi nog även kan komma överens om att det finns ganska dåliga/slarviga/dumma designers också.

Iom. att LOAD används till någonting kommer ingångarnas nivå att ha betydelse! Hade det bara varit en gatning finns det billigare kretsar som kan detta men som inte har parallell laddning, alltså måste det vara en anledning till detta val.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

e5frog skrev:
EDIT:
Har läst igen och det verkar som när /LOAD går låg så laddas värden från ingångarna. Då är frågan vad det blir för värden om de bara hänger i luften. Det står dessutom i schemat att den kan ersättas med en '161, skillnaden vad jag kan se är att '163 har synkron reset och '161 har asynkron - och det är väl sant eftersom /RESET ligger på Vcc och därför aldrig aktiveras.
Den laddar väl på bara på positiv flank på CLK?

(Dvs LOAD är synkron både på '163 och '161)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

I och med att det är en LS (och inte HS) krets så är ingångarna
rellativt okänsliga för att vara oanslutna. TTL logik har betydligt
lägre ingångsimpedans än CMOS logik.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Så om man lägger alla ingångarna på H så borde det inte förändra funktionen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

e5frog: ja.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sodjan skrev:I och med att det är en LS (och inte HS) krets så är ingångarna
rellativt okänsliga för att vara oanslutna. TTL logik har betydligt
lägre ingångsimpedans än CMOS logik.
Sidospår: är HS ett skrivfel eller finns/fanns det kretsar som hette så? (jag har sett endast H utan HC, så jag skulle inte bli helt förvånad om HS faktiskt fanns, även om jag nog inte stött på det).
Skriv svar