Trasig Samsung TV?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Trasig Samsung TV?

Inlägg av Marta »

Är här någon som har erfarenhet av Samsung LCD-TV LE37S86BD och kanske vet vad det kan vara för fel när bilden ser ut som den gör nedan. Felet uppstod plötsligt med en gång.

Det fanns uppenbart trasiga kondingar i nätdelen, men ingen skillnad efter att dessa ersatts med nya.

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Trasig Samsung TV?

Inlägg av Perkla »

Samma fel som jag hade på min Finlux, fast den slutade funka helt efter ett tag, jag bytte några svällda kondensatorer och sen funkar den fin fint igen, jag bytte till sånna som klarar mer värme..

Har du kollat alla kondensatorer som finns i hela tv:n ? Eller jag dom som det möjligen kan vara iaf.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Om alla spänningarna från nätdelen är korrekta, så ligger
felet troligtvis i T-con eller panelen. Du kan även ha avbrott/kontaktproblem i LVDS kabeln.
Panelfel är tyvärr vanliga.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det ser onekligen ut som att färgerna är inverterade, som i ett fotonegativ.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om någon kabel i LVDS gått av borde det väl inte ge en så total förändring av alla färgerna? Hur som helst är där inget glapp som visar sig av att röra på tåtarna.

Jag tror mera på att t-con är sönder. Där finns en liten QFP med beteckning AS19-HG som blir så varm att jag var nära att få en blåsa på fingret av den. Ser ut att ha något med drivningen till de horisontella raderna att göra.Undrar om det skulle vara lönt att försöka få tag på en ny sådan och byta den?

Skulle behövt ett schema med mätvärden på t-con för att kunna kontrollera att alla spänningar är rätt. Kan ju vara en överspänning som gör kretsen glödhet. Det sitter drosslar på kortet som troligen är till switchregulatorer, så även med rätt spänningar in kan det vara fel spänning någonstans.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tekko skrev:Det ser onekligen ut som att färgerna är inverterade, som i ett fotonegativ.
Ja det stämmer fint , ta negativkommandot i Photoshop eller mobilens kameramjukvara
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur nämda åtgärd skall kunna göra T-con helt hänger jag inte med på. Det måste Du förklara närmare.

Finns här någon med erfarenhet av vad på nämnda kort som vanlitvis går sönder, eller har servicedokumentation som dugerxför att letacpå komponentnivå?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag hade ett annat konstigt fel på min LE40M86BD men kan vara värt att prova samma för dig:

Testa att ha TVn i standby och tryck sedan följande knappar en efter en på fjärrkontrollen: "info, menu, mute, power" så borde TVn starta och direkt visa en servicemeny. Kolla om du har en meny som heter "reset", välj den och tryck OK. Avhjälpte mitt problem helt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tillför kanske inget i felsökningen, men jag inverterade färgerna i PS. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nu är denna TV åtgärdad, kanske...

Efter att ha letat runt på nätet så pekade andras erfarenheter mot att felet fanns i T-con, närmare bestämt ett chip med beteckningen AS20-HG som är en buffer för linjedrivningen. Då denna var glödhet och en QFP-48 är bytbar beställdes en sådan. Efter byte blev bilden normal och nämnda chip blir inte längre glödhett.

Däremot fungerar inte inställningarna för ljus (inte backlight, den fungerar) och kontrast. Vid mottagning med den inbyggda digitalmottagaren har dessa noll inverkan. Nu är detta kanske helt i sin ordning vid digital mottagning, men då borde de väl varit gråade? Manualen är borta, så vad säger Ni på forumet?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Klart som tusan att du ska kunna justera bilden även vid digital mottagning. Man måste kunna anpassa efter tycke och smak samt omgivning. Nu har jag inte exakt samma samsung men provade precis och det funkade, även om just kontrast faktiskt krävde stora justeringar för att märkas.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Då är där tydligen mera fel kvar...

Jag har en datorskärm från Samsung som heter 213T och på denna går det inte att justera kontrast när signalkällan är DVI-D. Endast backlight är då justerbar. Funderade därför på om det kanske var samma på denna TV från 2007.

Det är inte min burk så jag saknar erfarenhet av den och alla dess femtioelva inställningar. Kanske kan det även vara så att dessa är låsta av någon användarvänlig funktion som sätter dem till ett standardvärde, men tycker de i så fall skulle varit gråade.

Nåväl, den fungerar åtminstone så den är brukbar...

Tillägg:
På vilket sätt brukar justering av ljus och kontrast appliceras? Manipuleras den digitala signalen eller är det referensspänningarna till D/A som påverkas?
Skriv svar