Riskfritt att använda kondensator som buktar lite (se bild)?
Riskfritt att använda kondensator som buktar lite (se bild)?
Hej!
Idag fick jag ett ersättningskort (blev kortslutning i det ursprungliga) till en växelriktare.
När jag tittade på kortet blev jag lite orolig för en kondensator som buktar en aning.
Ser visserligen inte så farligt ut men ingen kondensator jag äger buktar det minsta.
Är det något att oroa sig för? (se bifogad bild)
Mvh
Olof
Idag fick jag ett ersättningskort (blev kortslutning i det ursprungliga) till en växelriktare.
När jag tittade på kortet blev jag lite orolig för en kondensator som buktar en aning.
Ser visserligen inte så farligt ut men ingen kondensator jag äger buktar det minsta.
Mvh
Olof
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Re: Riskfritt att använda kondensator som buktar lite (se bi
Den skall bytas utan tvekan. Passa på att byta även den intilliggande som ännu inte börjat bukta.
Se länken
Se länken
Tack för svaret
Vad trött jag blir på elektronik från kina.
Kortet var nytt från fabrik!
Vad trött jag blir på elektronik från kina.
Kortet var nytt från fabrik!
- SeniorLemuren
Kan så vara att problemet utgår från Kina, men ursprunget till problemen kommer från Taiwan. Ett industrispionge som kosta användarna av elektronik många hundra miljarder kronor. Jag känner ingen i min bekantskapskrets som inte råkat ut för detta problem.
Själv har jag kasserat 3 st 2 år gamla moderkort till HP datorer. Reparerat 3 st skärmar. Kasserat 2 st grafikkort, kasserat 2 st HP-laptop. alla med svullna kondensatorer. Det är bara jag. Hur många millioner användare har råkat ut för detta. Det är nog det största bedrägeriet genom tiderna.
Industrial espionage implicated[edit]
A major cause of the plague of faulty capacitors was industrial espionage in connection with the theft of an electrolyte formula.[11] A researcher is suspected of having taken the secret chemical composition of a new low-resistance, inexpensive, water-containing electrolyte when moving from Japan to Taiwan. The researcher subsequently tried to imitate this electrolyte formula in Taiwan, to undersell the pricing of the Japanese manufacturers. However, the secret formula had apparently been copied incompletely, and it lacked important proprietary ingredients which were essential to the long-term stability of the capacitors.[2][3] The bad formulation of electrolyte allowed the unimpeded formation of hydroxide and produced hydrogen gas.[12]
Själv har jag kasserat 3 st 2 år gamla moderkort till HP datorer. Reparerat 3 st skärmar. Kasserat 2 st grafikkort, kasserat 2 st HP-laptop. alla med svullna kondensatorer. Det är bara jag. Hur många millioner användare har råkat ut för detta. Det är nog det största bedrägeriet genom tiderna.
Industrial espionage implicated[edit]
A major cause of the plague of faulty capacitors was industrial espionage in connection with the theft of an electrolyte formula.[11] A researcher is suspected of having taken the secret chemical composition of a new low-resistance, inexpensive, water-containing electrolyte when moving from Japan to Taiwan. The researcher subsequently tried to imitate this electrolyte formula in Taiwan, to undersell the pricing of the Japanese manufacturers. However, the secret formula had apparently been copied incompletely, and it lacked important proprietary ingredients which were essential to the long-term stability of the capacitors.[2][3] The bad formulation of electrolyte allowed the unimpeded formation of hydroxide and produced hydrogen gas.[12]
- Guldancistrus
Det kan hända att kondensatorerna är återvunna från kasserad elektronik. Kolla närmre på dem och de andra komponenterna och se om de ser slitna ut eller har limrester eller liknande.olof_n skrev:Hej!
Mvh
Olof
Mvh Oscar
Det tror jag också, nya kondensatorer som är med dålig elektrolyt buktar inte. Dom små elektrolyterna som bara kostar en krona eller så tjänar man inga pengar på att återanvända med dom större som ligger på 15kr+ går att köpa som "avlödda" på Ebay.
Hur kommer det sig att nytillverkat har så många hattlyftande kondensatorer?
Något tips för att upptäcka skiten direkt vid beställning?
Något tips för att upptäcka skiten direkt vid beställning?
På jobbet så sväller ytmonterade elektrolyter lite när vi kör korten genom lödugnarna, då vi nu kör blyfritt sedan flera år tillbaka och komponenterna ibland inte håller sig inom spec.
/// Marcus
/// Marcus
Kan tillägga att jag köpte en step-down regulator för inte så länge sedan.
Skulle klara 12V 10A med 20-70V input.
Den fungerade inte alls.
Tog isär den och upptäckte att det såg ut som om någon kört med en dremmel på en elektrolytkondensator.
Bytte ut kondensatorn men fortfarande fungerade inte omvandlaren.
Tog en lupp och studerade alla komponenter. Hittade då "skägg" under en transistor som kortslöt alla benen, trodde fört att det var plast men det var metall. I övrigt såg all lödningen för eländig ut.
Efter det startade regulatorn men fungerade inte under last utan att tappa spänningen. Nu ligger den på hyllan tills jag orkar byta flera komponenter.
Har råkat ut för flera liknande fall det sista året så jag börjar bli försiktig när det gäller vissa inköp ifrån ebay/aliexpress.
Växelriktaren kostade däremot en del och jag har sett att man säljer den i Europa.
Skulle klara 12V 10A med 20-70V input.
Den fungerade inte alls.
Tog isär den och upptäckte att det såg ut som om någon kört med en dremmel på en elektrolytkondensator.
Bytte ut kondensatorn men fortfarande fungerade inte omvandlaren.
Tog en lupp och studerade alla komponenter. Hittade då "skägg" under en transistor som kortslöt alla benen, trodde fört att det var plast men det var metall. I övrigt såg all lödningen för eländig ut.
Efter det startade regulatorn men fungerade inte under last utan att tappa spänningen. Nu ligger den på hyllan tills jag orkar byta flera komponenter.
Har råkat ut för flera liknande fall det sista året så jag börjar bli försiktig när det gäller vissa inköp ifrån ebay/aliexpress.
Växelriktaren kostade däremot en del och jag har sett att man säljer den i Europa.