Hjälp med drivning av LED-strip

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lindner

Hjälp med drivning av LED-strip

Inlägg av Lindner »

Hej!

Jag har nyligen inhandlat en 5 meter lång LED-slinga som jag tänkte installera lagom till jul (http://www.adafruit.com/products/306). Jag är dock lite osäker på hur jag skulle driva denna på bästa sätt och hoppades på lite goda råd.

Det är 160 st. LED-lampor totalt (32 st./m) och slingan har en total effektförbrukning på 32W. Den maximala tillåtna drivspänningen är 5V. LED-slingan har två stycken anslutningspunkter i båda ändar.

Jag antar att det skulle gå att köpa en nätaggregat som ger 5V och 8-10A och sedan bara köra, men har haft problem att hitta det (om man nu inte vill lägga ner ganska mycket pengar, och det hade jag tänkt försöka undvika). Hur kan jag gå tillväga istället, vad är enklast och billigast? Skulle det fungera att koppla in två stycken nätaggregat, ett i vardera ände om 20W (5V - 4000mA)?

Eller skulle jag kunna använda mig att ett nätaggregat och koppla in "(+)-spänningen" i ena änden och "(-)-spänningen" i andra änden av slingan och på så sätt försäkra mig om att jag har en konstant spänning över hela slingan? Skulle jag då kunna öka spänningen ut från nätaggregatet utan att förstöra slingan (om effekten inte räcker dvs)? Om detta skulle fungera vilken specifikation på nätaggregatet hade passat bäst (spänning/ström)? Antar att 5-12V skulle vara ok, men har ni någon uppfattning om strömmen?

Supertacksam för alla råd och kommentarer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Hjälp med drivning av LED-strip

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet. Vi hade en del trådar inför förra julen
Sök på Adresserbara LED .
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Ta ett gammalt PC-nätagg att driva med. Finns drösvis med billiga att få tag i, och du kanske redan har något liggande?

Jag brukar mata från båda ändarna, då spänningsfallet blir ganska märkbart på dessa om du kör 5 meter (eftersom ledningsbanorna är av dålig kvalitet (mtrl/bredd osv). Om de inte är kapslade brukar jag till och med mata spänning även mitt på i vissa fall.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

och är det den på länken lär du ha något att styra den med oxå.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lindner: "Antar att 5-12V skulle vara ok".
Det står väldigt tydligt och med fet skrift att 5V är det som gäller och över 6V = *poooof*!

Så NEJ, 5-12V är inte OK! Och effekten blir inte högre för att du ökar spänningen.

Ett PC-nätaggregat är helt fint, kan ge 5V i mängder.

Styrningen ska ju till, utan en enhet som kan ge pulser i rätt format är slingan ju verkningslös men den delen har du ju nog redan fixat.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jo, att inte ha koll på spänningen kan bli dyrt... Brände en 500:- rulle för inte så länge sedan genom att koppla fel och lägga på 12V :(
Lindner

Inlägg av Lindner »

Tack för alla tips och kommentarer!

Styrningen har jag koll på, var bara lite osäker på drivningen. Tråkigt om allt sa *poooof* innan jag fått igång slingan.
Första gången jag skriver här och trodde inte att det skulle gå så snabbt att få svar, superschysst.
Ska kolla tidigare inlägg i fortsättning så det slipper bli kopior på allt.
Trevlig helg!
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Skickade upp ett kort filmklipp på vad som kan göras med adresserbara lysdioder och lite programvara:
Lindner

Inlägg av Lindner »

Har kollat på en del olika nätaggregat som jag skulle kunna använda mig av, men känner mig osäker.
Har sett flera olika modeller hos Kjell med skruvanslutning (http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44814) men ska jag vara ärlig så verkar det ganska osäkert och farligt att koppla en sådan till ett vägguttag.

Är detta det bästa sätt att göra det på eller finns det bättre och säkrare alternativ? Det jag söker är ett nätaggregat på 5V och någonstans mellan 8-10A. Skulle uppskattas enorm om någon kunde ge lite tips och köpråd (länka gärna).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du tittar finns det en text där det står "för inbyggnad". Detta betyder att den ska vara i en låda - men då styrningen ju ändå ska vara någonstans kan de kanske bo i samma låda?
Lindner

Inlägg av Lindner »

Absolut. Det såg jag som en självklarhet.
Har tidigare hållit på med mindre Arduino-projekt, men känner mig lite osäker när det kommer till vägguttag osv.
Vad för typ av sladd ska jag använda från vägguttaget till nätaggregatet? Får ju sedan skala den men hur vet jag vilken sladd som ska in i vilken port på nätaggregatet (AC/N, AC/L) och jord antar jag?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Håller du bara ordning på jord, så spelar resten inte så stor roll.
Så enklast är att bara klippa en gammal standard apparatsladd (med jordad stickpropp), sedan börjar du med att koppla grön/gul tråd till jordskruven.
AC L (live = fas) till svart eller brun och N (neutral = nolla) till blå. Egentligen spelar det ingen roll, då man inte vet vilken tråd som är vilken i uttaget samt att du kan vända på stickproppen. Men alltid snyggare att hålla sig till standard.
Skriv svar