Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Finns många möjliga felkällor, allt är värt att kolla. Satte också en fläkt på mina drivare. Men det är en slö fläkt som inte alltid startar och det har visat sej gå bra även utan fläkt och utan kylflänsar. Vet inte vad jag har för spänning på motorerna men den kuggar inte över speciellt lätt. Skulle väl egentligen vilja haft en stor kondensator, men bilbatteri var det närmsta jag hade hemma så det fick bli det. Allt blev så mycket bättre då så lösningen håller på att permanentas.
Köpte ett 10A agg med stabiliserad spänning av Kjell, visst är spänningen rakare men OJ vad varmt agget blir, 10A räcker inte med värmd bädd. För det agget i alla fall. Där stannar det pga att agget blir för varmt och stänger av sej. Har mina funderingar på ett strömagg för datorserver som man kan köpa billigt på ebay, har ett på väg hem och ska mäta kvaliteten på spänningen den levererar.
Köpte ett 10A agg med stabiliserad spänning av Kjell, visst är spänningen rakare men OJ vad varmt agget blir, 10A räcker inte med värmd bädd. För det agget i alla fall. Där stannar det pga att agget blir för varmt och stänger av sej. Har mina funderingar på ett strömagg för datorserver som man kan köpa billigt på ebay, har ett på väg hem och ska mäta kvaliteten på spänningen den levererar.
Ett gammalt ATX aggregat från en skrotad dator fungerar fint för mig, men min heated bed går på "två hål i väggen ström" och inte 12V. Det gör livet lite lättare för nätaggregatet förstås.
Det är väl stabiliserad spänning från ATX power supply? Säkert bra då.
Min heter LED Power Supply 12V 250W och finns i massor på ebay.
Jag roade mej med att ta ett par bilder på spänningen, jag mäter på förskruvningen
på RAMPS-kortet. Testade med och utan mitt bilbatteri och det blev absolut ingen
skillnad, vilket var lite oväntat. Jaja. Här beställt lite elektrolytkondensatorer som
förhoppningsvis kan ersätta bilbatteriet.
För jämförelse visar jag också spänningen på ett 12V 47A nätagg till server (DPS-600PB), fick två för 500:-
hemskickat och klart på ebay. Tillkommer modifiering så den startar (ja som med PC power supply)
och styla upp den med polskruvar för 4mm kontakter. Jag ska ha nätagget till annat men
ett par tester kan jag alltid göra.
Min heter LED Power Supply 12V 250W och finns i massor på ebay.
Jag roade mej med att ta ett par bilder på spänningen, jag mäter på förskruvningen
på RAMPS-kortet. Testade med och utan mitt bilbatteri och det blev absolut ingen
skillnad, vilket var lite oväntat. Jaja. Här beställt lite elektrolytkondensatorer som
förhoppningsvis kan ersätta bilbatteriet.
För jämförelse visar jag också spänningen på ett 12V 47A nätagg till server (DPS-600PB), fick två för 500:-
hemskickat och klart på ebay. Tillkommer modifiering så den startar (ja som med PC power supply)
och styla upp den med polskruvar för 4mm kontakter. Jag ska ha nätagget till annat men
ett par tester kan jag alltid göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snabb fråga:
Är det någon som fått sin "auto-level-probe" att fungera och kan tipsa om en bra how-to? Även om jag får den att deploya proben så kör den bara skrivarhuvudet ner i skrivytan och fortsätter mata på, och ja, jag får rätt värden på limitswitcharna när jag kollar M119 i pronterface..
Är det någon som fått sin "auto-level-probe" att fungera och kan tipsa om en bra how-to? Även om jag får den att deploya proben så kör den bara skrivarhuvudet ner i skrivytan och fortsätter mata på, och ja, jag får rätt värden på limitswitcharna när jag kollar M119 i pronterface..
Kan vara MANUAL_Z_HOME_POS som behöver minskas. Nån annan har det nog mer aktuellt.
Fast borde den inte sluta dyka när proben tar i bordet och aktiverar limitswitchen?
Är den kopplad rätt? Switchen på Z-proben ska va tvärtemot home-switcharna på tornen.
Själv kör jag, på inrådan av Puttiplatt, utan Z-probe och har fått till det helt ok. Vi kör med en mjukvara som gör det enkelt att sätta en offset på avståndet till home-switcharna och på så vis rätta in skrivaren efter bädden. Det fina är att man via M666 och M500 sparar värdena i EEPROM direkt från t e x Repetier Host och det gör kalibreringen snabb och smidig.
Puttiplatt kan berätta mer om vilken mjukvara det är, för jag minns inte =)
Själv kör jag, på inrådan av Puttiplatt, utan Z-probe och har fått till det helt ok. Vi kör med en mjukvara som gör det enkelt att sätta en offset på avståndet till home-switcharna och på så vis rätta in skrivaren efter bädden. Det fina är att man via M666 och M500 sparar värdena i EEPROM direkt från t e x Repetier Host och det gör kalibreringen snabb och smidig.
Puttiplatt kan berätta mer om vilken mjukvara det är, för jag minns inte =)
Jo men känner igen detta, det är flera som haft att den vill borra sig igenom bädden efter att proben är aktiverad. Har för mej att det har att göra med att man måste minska på manual_z_home_pos minst lika mycket som proben sticker ner under munstycket. Jag ska inte svära på att det är så dock.
Jo, switchen är rätt.
Kan förstå att den vill köra ner i bordet efter kalibrering om Z-offset är fel, men nu gör den det medan den kalibrerar. Då ska den ju bara gå ner tills switchen aktiverar, då ska den stanna och backa upp en 5mm igen och gå till nästa mätpunkt.. men det gör den alltså inte.
Hittar väldigt dåligt om information om detta på google, måste söka fel på nåt sätt.
Kan förstå att den vill köra ner i bordet efter kalibrering om Z-offset är fel, men nu gör den det medan den kalibrerar. Då ska den ju bara gå ner tills switchen aktiverar, då ska den stanna och backa upp en 5mm igen och gå till nästa mätpunkt.. men det gör den alltså inte.
Hittar väldigt dåligt om information om detta på google, måste söka fel på nåt sätt.
Jo men jag är med på att det sker under kalibrering. Jag tror det var så att om man utgår från en redan inställd Kossel och lägger på offseten för Z-probe som man gör för att man just lagt till en z-probe, så måste man även minska den där manual_z_home_pos ungefär lika mycket, inte exakt samma men så mycket att man inte hamnar på negativa koordinater när Marlin räknar läget med z-proben.
Här är nån som stångats med detta tidigare
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=960
Här är nån som stångats med detta tidigare
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... &start=960
Jag släppte det där.
Fick den att kalibrera en punkt och bara gå ner till proben träffar bädden och returnera det värdet, men sen insåg jag att kosseln inte når ut för att aktivera proben mot remmen, och att min heat-bed är för stor för att den ska kunna retracta proben med skrivhuvudet utanför bädden... jag justerar in den bra en gång istället, så får det fungera.
Fick den att kalibrera en punkt och bara gå ner till proben träffar bädden och returnera det värdet, men sen insåg jag att kosseln inte når ut för att aktivera proben mot remmen, och att min heat-bed är för stor för att den ska kunna retracta proben med skrivhuvudet utanför bädden... jag justerar in den bra en gång istället, så får det fungera.
Jag gav också upp autoprobe, har för mig att jag kom så långt att den gjorde hela rutinen, men sedan så ställde den in värderna fel så Z=0 hamna högre och högre upp för varje gång jag körde den ??. ,men jag tog bort switchen och kalibrerade noga och efter det har jag inte gjort någon större kalibrering, mest kolla av mitten och punkterna vid varje torn. Till och med bytte hotend, justerade bara Max Z någon tiondel och allt perfekt igen.
Jag undrar om någon handlat plast från http://www.plastic2print.com/eu/ ?
Min leverantör av skrivaren tipsar om att de använder den plasten, och jag är lite ute efter att beställa samma färg som delarna till min skrivare har, då blir det nog enklare därifrån än att hitta rätt färg hos formfutura. eller?
Jag undrar om någon handlat plast från http://www.plastic2print.com/eu/ ?
Min leverantör av skrivaren tipsar om att de använder den plasten, och jag är lite ute efter att beställa samma färg som delarna till min skrivare har, då blir det nog enklare därifrån än att hitta rätt färg hos formfutura. eller?
Så, nu är min igång och skriver igen, med nytt Ramps-kort och nya drivare. Samma Arduino.
Dock tvärdog den två ggr på de första printarna jag gjorde. Gissar att Hawkan är på rätt spår med min nätdel.
Nån som har tips på en nätdel som funkar och som inte kostar multum?
Dock tvärdog den två ggr på de första printarna jag gjorde. Gissar att Hawkan är på rätt spår med min nätdel.
Nån som har tips på en nätdel som funkar och som inte kostar multum?
Min Kossel har gått dygnet runt nån vecka nu med DPS-600PB server power supply. Inga stopp.
Gillar du att modifiera sånt, det är inte mycket eller svårt och det finns detaljerade guider, men lite pill är det ändå, så kan det vara ett alternativ. Jag är annars också intresserad av vad som används och vad som funkar bra.
Gillar du att modifiera sånt, det är inte mycket eller svårt och det finns detaljerade guider, men lite pill är det ändå, så kan det vara ett alternativ. Jag är annars också intresserad av vad som används och vad som funkar bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mer tankar; både mitt gamla Ramps och mitt nya saknar dioden D1 som sitter för att köra skrivaren stand-alone på endast 12V, utan USB till Arduinon. Detta medför att jag har Arduinon inkopplad via USB för att få det att fungera vilket inte är önskvärt då jag låser datorn under utskrifter. (Kanske kan ta en gammal mobil-laddare som strömkälla till USBn visserligen?)
Läste på om D1 och hittade följande:
"To reiterate, D1 MUST be omitted if you are powering the 5A rail by more than 12V, or the power is not absolutely clean, otherwise you may damage your ramps."
Vad innebär "absolutely clean"? Om jag inte har en helt ren 12V källa till Ramps-kortet kan det skadas om jag sätter dit en diod? Känns som mitt gamla Ramps-kort skadades fast jag inte hade en..
Hade ju varit smidigt att slippa USB-sladden och bara köra på 12V-agg.
Läste på om D1 och hittade följande:
"To reiterate, D1 MUST be omitted if you are powering the 5A rail by more than 12V, or the power is not absolutely clean, otherwise you may damage your ramps."
Vad innebär "absolutely clean"? Om jag inte har en helt ren 12V källa till Ramps-kortet kan det skadas om jag sätter dit en diod? Känns som mitt gamla Ramps-kort skadades fast jag inte hade en..
Hade ju varit smidigt att slippa USB-sladden och bara köra på 12V-agg.