Kanske en 3d skrivare till mig i julklapp...
Kanske en 3d skrivare till mig i julklapp...
Funderar på om jag ska få en 3d i julklapp (jag har varit väldigt snäll hela året).
Det skulle vara ett komplett kit som är prisvärt och inte jättedyrt.
Byggsats av hyfsad kvalitet alltså.
Tips?
wiklis
Det skulle vara ett komplett kit som är prisvärt och inte jättedyrt.
Byggsats av hyfsad kvalitet alltså.
Tips?
wiklis
-
Re: Kanske en 3d skrivare till mig i julklapp...
Jag vet inte exakt vad "prisvärt och inte jättedyrt" innebär, men jag skulle köpt en Ultimaker Original+ https://www.ultimaker.com/products/ultimaker-original
Dyrare maskiner än så har i bästa fall marginellt bättre utskriftskvalitet. Billigare maskiner kan det vara lite hur som helst med både vad gäller kvalitet på utskrifter och driftsäkerhet.
Men du kanske hade tänkt dig nåt för halva den summan?
Ska du ha Ultimakern till jul så lär du beställa den typ igår, för dom har ganska lång leveranstid just nu.
Dyrare maskiner än så har i bästa fall marginellt bättre utskriftskvalitet. Billigare maskiner kan det vara lite hur som helst med både vad gäller kvalitet på utskrifter och driftsäkerhet.
Men du kanske hade tänkt dig nåt för halva den summan?

Ska du ha Ultimakern till jul så lär du beställa den typ igår, för dom har ganska lång leveranstid just nu.
Håller med Anders Olsson här ovan, helt klart en UMO+ om det ryms i din budget: https://www.ultimaker.com/products/ultimaker-original
Ska du ner mot halva priset av det så är väl en Printrbot Simple Metal det billigste jag kan rekommendera: http://printrbot.com/product-category/3 ... ple-metal/ men det är också en helt annan storlek och prestanda.
Ska du ner mot halva priset av det så är väl en Printrbot Simple Metal det billigste jag kan rekommendera: http://printrbot.com/product-category/3 ... ple-metal/ men det är också en helt annan storlek och prestanda.
Tycker att Ultimaker ser ut att ha den prestandan som är intressant.
Priset på 12000:- var dock lite häftigt.
Att bygga själv verkar vara ett vettigare alternativ.
wiklis
Priset på 12000:- var dock lite häftigt.
Att bygga själv verkar vara ett vettigare alternativ.
wiklis
Ultimaker 2 eller Ultimaker är det som kan rekommenderas. Visst UM2 är över din budget men kvalitén på utskrifterna är svårslagna i dagsläget. Original UM skriver lika bra vill jag påstå men är en byggsats utan uppvärmd plattform (finns som tillägg).
Har du någon modell du vill testa så kan jag printa ut på min Ultimaker 2 om du vill.
Har du någon modell du vill testa så kan jag printa ut på min Ultimaker 2 om du vill.
Vad är det för fel på Kjell's skrivare?
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ats-p87450
wiklis
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ats-p87450
wiklis
Fel och fel... den kan prestera rätt ok när man har lagt ner lite tid på den (och eventuellt uppgraderat en del saker på den), finns en jättelång tråd om den här på forumet du kan läsa igenom om du är intresserad: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=67433 (171 sidor)
Själv så gillar jag inte konstruktionen som leder till att man ska slänga runt bädd och utskrift i hög fart, jag har inte varit jätteimponerad av de utskrifter jag har sett firsthand (men har sett rätt många utskrifter från den som sett bättre ut här på forumet) och tycker den känns som vellemanprylar brukar, lite halvrackigt men billigt.
Själv så gillar jag inte konstruktionen som leder till att man ska slänga runt bädd och utskrift i hög fart, jag har inte varit jätteimponerad av de utskrifter jag har sett firsthand (men har sett rätt många utskrifter från den som sett bättre ut här på forumet) och tycker den känns som vellemanprylar brukar, lite halvrackigt men billigt.
Om du ändå ska bygga kit så tycker jag om kossel mini...
Min har funkat riktigt bra
Köpte förvisso min från halva världen, men finns som färdiga kit nuförtiden.
Min har funkat riktigt bra

-
Om man som jag bara skriver ut små saker... -Hur står den sig utskriftskvalitetsmässigt?Meduza skrev: Ska du ner mot halva priset av det så är väl en Printrbot Simple Metal det billigste jag kan rekommendera: http://printrbot.com/product-category/3 ... ple-metal/ men det är också en helt annan storlek och prestanda.
Ett bra alternativ är en skrivare som har så lite rörlig massa som möjligt, det ger mer stabilitet och kan öka utskriftshastigheten med bibehållen kvalitet. Så få gram som rör sig är bättre...
Jag kan väl inte direkt uttala mig så mycket om utskriftskvalitet då jag själ bara skrivit ut en exempel modell.
Men den borde väl gå att trimma in som på de flesta andra.
I somras köpte jag en Da Vinci skrivare version 1.
Betalade väl ca 5-6000 inkl frakt.
Anledningen att jag köpte just den var att den har ganska stort arbetsområde(200x200x200) jämfört med pris.
Visst... den är låst för filament i kassetter och har ganska dålig mjukvara, men det är enkelt att komma runt.
Jag har inte gjort några justeringar efter jag plockade upp den ur kartongen men tycker nog att utskriften är helt okej, även om jag inte har något att jämföra med.
Men den borde väl gå att trimma in som på de flesta andra.
I somras köpte jag en Da Vinci skrivare version 1.
Betalade väl ca 5-6000 inkl frakt.
Anledningen att jag köpte just den var att den har ganska stort arbetsområde(200x200x200) jämfört med pris.
Visst... den är låst för filament i kassetter och har ganska dålig mjukvara, men det är enkelt att komma runt.
Jag har inte gjort några justeringar efter jag plockade upp den ur kartongen men tycker nog att utskriften är helt okej, även om jag inte har något att jämföra med.
Innan du tittar på en Da Vinci så läs isf reviews, Make magazine beskrev den häromveckan som något i stil med "A Printer so cheap that even the Chinese couldn't make it", utskriftskvaliteten som "like 2010" och byggkvaliteten som mycket plastig...
Självklart ska man läsa reviews oavsett vilken skrivare man är sugen att köpa.
Nu är det inte meningen att jag ska försvara Da vinci skrivaren på något sätt, men...
Byggkvaliteten tycker jag känns bra och inte alls "plastig", klart det är mycket plast, men den ger ett stabilt intryck.
"utskriftskvaliteten som "like 2010" " Det skulle vara kul att ha en detalj utskriven att jämföra med. Från jämförbar maskin och "like 2014".
"A Printer so cheap that even the Chinese couldn't make it" Jag trodde maskinen var tillverkad i typ kina eller taiwan, därav det låga priset.

Nu är det inte meningen att jag ska försvara Da vinci skrivaren på något sätt, men...
Byggkvaliteten tycker jag känns bra och inte alls "plastig", klart det är mycket plast, men den ger ett stabilt intryck.
"utskriftskvaliteten som "like 2010" " Det skulle vara kul att ha en detalj utskriven att jämföra med. Från jämförbar maskin och "like 2014".
"A Printer so cheap that even the Chinese couldn't make it" Jag trodde maskinen var tillverkad i typ kina eller taiwan, därav det låga priset.

-
En fråga du ska ställa dig är vad du har för mål med köpet av 3D-skrivaren.
Är du mest intresserad av att bygga själv, lära dig tekniken och skriva ut icke-kritiska saker för egen del så funkar säkert ett Velleman-kit för din del.
Ser du möjligheter att det blir en mer semi-professionell inriktning skulle jag definitivt rekommendera Ultimakern.
I mitt fall visste jag inte exakt vad jag hade för planer, men jag ville ha något med så hög precision, kvalitet och driftsäkerhet så att begränsningen låg i min förmåga att designa saker snarare än i skrivaren.
Exakt hur skrivaren fungerar och är uppbyggd var mindre intressant för min del, men viktigt var att det var en öppen plattform som kan utvecklas i takt med att jag kommer på nya idéer.
Väldigt viktigt för mig var också den support man kan få på Ultimaker-forumet.
När jag köpte min UM2 fanns inte Utimaker original med alla tillbehör jag önskade. I dagsläget hade UMO+ varit högintressant för min del som sagt.
Jag har gjort väldigt spännande saker med min maskin, sådant jag aldrig trodde jag skulle göra och som jag troligen inte hade gjort med en Velleman-maskin.
Som exempel skrev jag i dagarna ut en MR-scannad skelettdel till en människa som skulle användas som mall vid tillverkningen av ett implantat till vederbörande (!).
En mycket brådskande utskrift på 15 timmar som fick gå obevakad över natten och som jag trots att jag aldrig skrivit ut något liknande vågade lova leverans på dagen efter.
Kan inte ge närmare detaljer angående denna pga sekretess, men det är den typ av saker som jag tycker är extremt spännande men som jag knappast skulle vågat åta mig med en billigare maskin.
Så fundera på vad du ser dig själv göra med skrivaren om något år.
Är du mest intresserad av att bygga själv, lära dig tekniken och skriva ut icke-kritiska saker för egen del så funkar säkert ett Velleman-kit för din del.
Ser du möjligheter att det blir en mer semi-professionell inriktning skulle jag definitivt rekommendera Ultimakern.
I mitt fall visste jag inte exakt vad jag hade för planer, men jag ville ha något med så hög precision, kvalitet och driftsäkerhet så att begränsningen låg i min förmåga att designa saker snarare än i skrivaren.
Exakt hur skrivaren fungerar och är uppbyggd var mindre intressant för min del, men viktigt var att det var en öppen plattform som kan utvecklas i takt med att jag kommer på nya idéer.
Väldigt viktigt för mig var också den support man kan få på Ultimaker-forumet.
När jag köpte min UM2 fanns inte Utimaker original med alla tillbehör jag önskade. I dagsläget hade UMO+ varit högintressant för min del som sagt.
Jag har gjort väldigt spännande saker med min maskin, sådant jag aldrig trodde jag skulle göra och som jag troligen inte hade gjort med en Velleman-maskin.
Som exempel skrev jag i dagarna ut en MR-scannad skelettdel till en människa som skulle användas som mall vid tillverkningen av ett implantat till vederbörande (!).
En mycket brådskande utskrift på 15 timmar som fick gå obevakad över natten och som jag trots att jag aldrig skrivit ut något liknande vågade lova leverans på dagen efter.
Kan inte ge närmare detaljer angående denna pga sekretess, men det är den typ av saker som jag tycker är extremt spännande men som jag knappast skulle vågat åta mig med en billigare maskin.
Så fundera på vad du ser dig själv göra med skrivaren om något år.
Det dom åsyftades var såklart att kineserna som tillverkar den har fått spara in på såpass mycket för att hålla priset nere att det gått hårt åt kvaliteten.Cano skrev:"A Printer so cheap that even the Chinese couldn't make it" Jag trodde maskinen var tillverkad i typ kina eller taiwan, därav det låga priset.

Jag förstår att det låga priset är lockande, men hela konceptet att försöka göra en lågprisklon av affärskonceptet som 3D systems kör på med chippade inlåsta filament och properitär mjukvara inte känns så lockande när i princip alla alternativ är öppna.