Pneumatisk styrning till doseringsmaskin (piston filler)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mstore

Pneumatisk styrning till doseringsmaskin (piston filler)

Inlägg av mstore »

Har under tid funderat och planerat en maskin som med hjälp av en pneumatisk cylinder , vätskecylinder samt kolv och lite ventiler mm ska överföra vätskor från en behållare till många små behållare. Ide'n är att på ett effektivt och snabbt sätt dosera vätska till mindre förpackningar. Det finns många modeller på marknaden, men jag gör en budgetversion materialmässigt. Nedan är några länkar som förklarar principen:

http://youtu.be/8eVrpM36MiE

http://youtu.be/UeTGE2Ag3hg

Som man ser från videorn är det slaglängden som anger dosen.
Min version fungerar med endast en pneumatisk cylinder och två bakslagsventiler.
Till mitt förfogande har jag för tillfället:

Pneumatisk cylinder 40x200
3 st 5/2 ventiler med fjäderreturnering och solenoidaktivering
2 st reed rele'n för lägeskänning
Rele'n
Carlo gavazzi programmerbar delaymodul

Skulle helst inte blanda in någon logik eller plc av något slag men i nödfall kan jag säkert få till något enkelt logikprogram med arduinon som jag fortfarande inte använt ( eller kan programmera än)

Så här skulle jag önska att maskinen beter sig:

1. Vid aktivering söker sig kolven till reed givaren (reed a).
2. Vid knapptryckning (fjädrande) trycks kolven utåt
3. Då kolven når maxläge (reed b) byter den riktning tills den når reed a.
4. Kolven ska stanna vid reed a

På så sätt är alltid vätskecylindern fylld och knapptryckningen gör att vätska omedelbart trycks ut. Vill undvika att man vid knapptryckning alltid först måste vänta på att vätska sugs in förrän den kommer ut.

Med en 5/2 ventil med dubbelsolenoid kan man relativt lätt göra en version, men den har nackdelar (den nämnda ovanför) eller att man får en vätskecylinder som har onödigt mycket vätska som bara flyttar på sig inne i cylindern.

Pneumatik är helt nytt för mig, men mina frågor lyder:

Finns det något lätt sätt man kan göra dethär på?
Hur skulle ni göra?

Har funderat på det här några veckor nu så skulle gärna uppskatta lite hjälp.

H Martin
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Pneumatisk styrning till doseringsmaskin (piston filler)

Inlägg av frownlayer »

varför har man inte 2st backventiler? den ena släpper in vätska ner till kolven vid undertryck, och stänger vid övertryck så att vätskan inte går tillbaka. den andra stänger vid undertryck, så ingen luft kommer in vid "påfyllningen av kolven", och öppnar vid övertryck, så vätskan kommer ut i flaskan.

sen kan du ha en cylinder som drivs med en elmotor istället, med en gängstång. 2st brytare. en vid "tömt läge", och en vid så mycket du vill ha. elektroniken går att lösa med relän, utan plc.

detta blir bra mycket billigare än att köpa massa pneumatik-saker.
mstore

Inlägg av mstore »

Det står faktiskt i texten att jag har två bakslagsventiler...
Ide´n att bygga med pneumatisk cylinder kom från att jag hade en pneumatisk cylinder... That´s why...
men tack frownlayer för att du tog dig tid till att svara...

h, Martin
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

ahh... missade just de raderna.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Bygg den så att den fysiskt slår i botten i sprutan när den matar ut så behöver du bara justera tungrelä B för
mängden och slipper ha för mycket vätska i sprutan.

Självhållning 1 (spruta ut) aktiveras av tryckknappen och avvaktiveras av tungrelä A, självhållning 2 (ladda upp)
aktiveras av tungrelä A och avaktiveras av B.

http://www.ict.kth.se/courses/6B2257/re ... ayanim.htm
mstore

Inlägg av mstore »

Intressant, det är mera det där med att få kolven att alltid stanna och hållas vid samma läge. Kolven i en pneumatisk cylinder slutar ju inte att röra sig fastän man stänger av lufttillförelsen till den. Den måste få ett mottryck på andra sidan som är exakt samma som på tillförelsesidan. Kanske man kan göra en sådan funktion med 2st fjäderbelastade 5/2 ventiler. Med en elaktuator skulle dendär versionen funka bra.

Tack för svar

H martin
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Gör man luftkolven skjutbar så kan man stoppa även uppladdningen mekaniskt. Antingen
får man då flytta på tungrelä A eller ännu bättre om man kan sätta det på sprutan istället. Eller att
man använder timern för styra tillbakagången.
mstore

Inlägg av mstore »

Ska prova med en 5/2 ventil som switchar från ena läget till det andra då man aktiverar endera spolarna. På så sätt får jag SOL B att aktiveras genom knapptryckning. Då flyttas luftkolven från A till B, Vid B läge aktiveras reed B som ger en signal till SOL A vilket kör luftkolven tillbaka till A (REED A kopplar då ur strömmen till SOL A).
PTC

Inlägg av PTC »

En liten fundering angående dina ventiler. Ska du använda pneumatiska ventiler kommer det inte fungera då flertalet av dom behöver tryck för att öppna, även solenoidstyrda. :humm:
mstore

Inlägg av mstore »

PTC: vet inte vad du menar, min ventil funkar utmärkt fast den är med solenoider. Det är väl självklart att en pneumatisk ventil behöver luft???
Skriv svar