Koppla i TV-jack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Koppla i TV-jack

Inlägg av 13th.Marine »

De dumma elektrikerna som drog TeVe ut till mitt rum (vi byggde ut i garaget) drog väldigt osnyggt TVkabeln från en splitter från uttaget och längs med ena hörnet upp i ett hål i taket.

Planerar nu att lägga den I väggen istället, när jag ändå är igång och ska dra nätverk till det rummet. Behövs splittern fortfarande eller är det bara att paralellkoppla? och kan man isf sätta splittern bakom?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det beror på vad det är för slags antennuttag som redan sitetr där i väggen. Är det rätt sort, så kommer du se ifall du öppnar den att det är två kabelanslutningar bakom. En där en kabel kommer in, och en där det sitter ett avslutningsmotstånd på 75Ohm i en metallhylsa. Du plockar bort motståndet och ansluter din kabel där istället. Sen måste du ha ett riktigt antennuttag i änden på din kabel, och ett likadant motstånd i den utgående anslutningen bakom.

Har du otur är uttaget mitt i en kedja av uttag och båda anslutnignarna är upptagna av kablar. Då kan du inte göra annat än att använda splittern där den sitter, eller leta reda på det sista uttaget, eller dra TVÅ kablar till din tänkta position. En från det bifintliga uttaget till ditt jack, och sen tillbaks ner till den kabeln som fortsätter bort.

Du ska inte parallellkoppla två kablar. Det kommer ge en skillnad i impedans och kan ge störningar till andra mottagare i huset.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ah som jag misstänkte..
Men man skulle ju kunna placera splitterna bakom isf?
Är så förbannat fult som de gjort det... förstår inte att prof.hantverkare kan göra nått sånt...

mer typ:

Kod: Markera allt

In->Splitter->Jack
         |->kabel->Jack
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

tja... du kan ju prova.
Är det en bra splitter sitter det spolar i, och inte bara motstånd.
I vilket fall som hellst får du en dämpning genom splittern.
Skriv svar