Riva microvågsugn.. vad är bra att spara?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Riva microvågsugn.. vad är bra att spara?

Inlägg av xxargs »

Hmm... den kanske har så mycket serie/parasitinduktans, att den faktiskt är strömbegränsande - vid närmare eftertanke så är det nog högst lämplig att ha en sådan inbyggd strömbegränsning i trafon (kanske med magnetisk shunt mellan primär och sekundärsidan) om den skall driva magnetronen - och i det fallet skulle det fungera för punktsvets-bruk efter omlindning (till några får varv med tillräcklig grov ledare) på sekundärsidan utan att dra husets alla säkringar vid svetsförsöket....
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Tekko skrev:Soptunnan med allt, totalt värdelöst.
Jösses vad du är positiv. :rofl

Jag slaktade en restaurangmicro för sisådär 37 år sen och magneten har jag haft mycket nytta av, bla. fiskat upp tappade verktyg från havsbotten.

Grejer som man slaktar innehåller alltid nåt matnyttigt och endast fantasin sätter gränserna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

kanske med magnetisk shunt mellan primär och sekundärsidan

Trafon borde ju rimligtvis vara strömbegränsad annars hade magnetronen och säkringen gått direkt. Det är precis som du skriver en shunt mellan primär och sekundär på dessa trafos. Dessa trafos är dock inte så effektiva av sig som jag förstått så de behöver en fläkt för att köras längre stunder så behåll fläkten om detta skall göras.

Har en omlindad MOT med lite elektronik för steglös effektbegränsning så jag kan steglöst styra 0 - 2300W+ vid lite drygt 5V så en 450A, lite mer går men då brukar säkringen gå och kortslutningsström in är 37A men då är nog kärnan mättad då jag tagit bort shuntarna. Den används för att få volframtrådar av diverse tjocklek att glöda till vakuumexperiment men det är kraftigt överdimensionerat för detta.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det har både shunt OCH sektionerad primär-sekundär vilket ger en höh läckinduktans, nödvändigt för att driva magnettronen.

Som jag skrev är de gravt underdimensionerade både med stora förluster i lindningarna och järnförluster. Men till experiment duger de fint.

Passar på att varna för MOTens höga spänning men det vet du om. Mem någon kanske inte gör det :)
Emil71

Inlägg av Emil71 »

Håller med om att delarna i en mikro är rätt värdelösa, i allt annat än i en mikro!

Dock kan det vara kul ock lärorikt att slakta en...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man ska skrota en mikro så måste man väl först göra alla de där "köra olämpliga saker i mikro"-experimenten man kan läsa om på nätet?

Golfboll bör man väl undvika, men t.ex. ägg i mikro som står långt från allt av värde verkar väl lite småskoj? :)

Förutom vad man nu kan göra med trafon och motorer så kan man kanske ha nån nytta av timern till nåt annat. Ställer man den på full effekt (så att den inte pulsar av/på hela tiden) så kan man kanske ha den t.ex. som kaffebryggartimer eller för den delen för exponering (kretskortstillverking, framkallning av analog film (foto) o.s.v.) eller liknande. Då bör man givetvis helst behålla hela den delen av frontpanelen som innehåller knappar och display.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Omlindad trafo är perfekt för punktsvetsning och pryter man primären så behövs ingen fläkt, så helt värdelösa grejer är det inte i en men många grejer är.
helmut

Inlägg av helmut »

Kan man använda delar från en Micro till ett tjuvlarm? Tänkte att man kunde fylla hela huset med mikrovågor om bovarna skulle våga sig in i huset!
Om så är fallet kommer bovarna att märka att det finns fullt med mikrovågor i huset och snabbt som tusan ta sig ut?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Idiotidee!!!
Seroster

Inlägg av Seroster »

Helmut: Ungefär samma lagliga problem som att montera en hagelbössa innanför dörren med ett snöre mellan avtryckare och dörrhandtag.
Du skadar folk för livet. Det får man inte.

Magnetronen är egentligen inget du ska jävlas med, den gör bara ont och permanent ont. Finns lite skoj magneter i den. Akta dig för berylliumet.

Trafon är kul, antingen till högspänningslek (livsfarligt, RIKTIGT livsfarligt) eller så river man ut sekundärlindningen och kopplar på ett bilbatteri för att få en helvetisk elektromagnet, eller så sliter man ut sekundärlindningen och lindar om med tre varv grov kabel, så har man en svetstrafo.

Kondensatorn är farlig, men rolig. Nästan aldrig någon kvarvarande laddning i dem, men... Det händer, och bränner bra gör det.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

färdig rivet i micron ;)
Va rätt så lite prylar men nåt spännande att spara till framtida projekt!..

la precis upp ett klipp på va ja hittade.. ligger på hemsidan

http://www.workshopprojects.net/microwa ... -teardown/
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående att det skulle vara beryllium i magnetronerna på mikros idag så ser jag det som att de inte innehåller detta längre. Dels för att jag gissar på att det är onödigt då det är kommersiella prylar som inte absolut behöver det bästa och att beryllium berikad keramik säkerligen inte är gratis och att det går att fixa på andra sätt.

Det som gör det extra eftertraktat är att det har väldigt bra värmeledningsförmåga för att vara en keramik runt 10 ggr bättre än aluminiumoxid om jag inte minns fel vilket verkligen inte är dåligt. Behöver en kommersiell mikro absolut detta? Tvivlar starkt, släng dit en fläkt istället så att säga. Kommer också ihåg att jag läste en gång att de som är rosa är bara aluminiumoxid med en liten mängd krom i sig som ger den rosa färgen och lite bättre värmeledningsförmåga än ren aluminiumoxid. Är de istället vita så kan vara de som är farliga då berylliumet inte ger någon färg men det kan också bara vara ren aluminiumoxid som inte har något krom i sig, men de fåtal jag tittat i under åren har alla varit rosa utom en för en hel del år sedan.

Militära magnetroner innehåller garanterat berylliumberikad keramik och magnetronen i väldigt gamla mikros.

Därför nu inte sagt att det är fritt fram på alla mikros som finns på marknaden oavsett om isolatorerna är rosa eller vita för man vet inte vad någon kinesisk fabrik slängt in som de hade över så att säga, så hantera absolut ändå alla magnetroners isolatorer som om de hade beryllium i sig. Att ta på de är inget farligt det är damm som kan skapas om de knäcks, skrapas eller dylikt som är farligt som redan nämnts i tråden.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Pajar min micro ska jag absolut göra en punktsvets till batterier. 8)
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Hur gör man?.. hittar inte klippet på youtube..
sett ett klipp förut med en kille som använder en transistor från en micro och bygger en punktsvets..
kanske hade han även ett klipp när han gjorde om transistorn?.. hittar inget iallafal..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sök på MOT spot welder så får du några resultat.

Ta bort sekundären, medelst en del jobb, och linda sedan så många varv du kan av så tjock kabel du kan få tag på men det räcker med en 5 - 6 eller så sedan har du en högströms transformator som klarar några 100 Amp. Styrning kan på enklaste sätt göras med ett lite tilltaget relä på primären och en knapp för manuellt av och på. Vill du ha det lilla extra så är det elektronik som styr av och på tiden, som förstås är steglöst reglerbart, och säg kanske en SSR som klarar det hela.
Skriv svar