Hjälp med skoluppgift(tacksam för svar)
Hjälp med skoluppgift(tacksam för svar)
Tja
Har fått i uppgift på elektroniken i skolan att förklara hur en elektrisk termostat fungerar, som jag nyligen löddat ihop.
http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=347925
Finns kopplingsshema på hemsidan.
Skulle va sjukt tacksam om nån kunde förklara hur den fungerar på ett utförligt sätt.
Varför en viss komponent sitter där och hur de hänger ihop med varandra.
Hur de fungerar tillsammans
Har fått i uppgift på elektroniken i skolan att förklara hur en elektrisk termostat fungerar, som jag nyligen löddat ihop.
http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=347925
Finns kopplingsshema på hemsidan.
Skulle va sjukt tacksam om nån kunde förklara hur den fungerar på ett utförligt sätt.
Varför en viss komponent sitter där och hur de hänger ihop med varandra.
Hur de fungerar tillsammans
Ok
Undrar lite vad IC socketen har för uppgift i denna byggsats
hittade detta nedanunder på internet då det påminde om den termostaten jag har, då den innehöll ungeför samma komponenter:
Undrar vad opertations förstärkare är. Har den samma funkt som IC kretsen?
En operationförstärkare jämför spänningen från en spänningsdelare med ett NTC motstånd och en spänningsdelare med en potentiometer. När temperaturen(spänningen) blir högre än vad potentiometern är inställd på, då släpper reläet och drar när temperaturen sedan sjunker igen. En annan operationsförstärkare jämför temperaturen(spänningen) vid NTC motståndet mot en fast spänningsdelare och tvingar reläet att släppa när temperaturen är långt under temperaturområdet(<0 °C), detta för att vara ett extra skydd om det blir avbrott eller fel vid NTC motståndet.
Undrar lite vad IC socketen har för uppgift i denna byggsats
hittade detta nedanunder på internet då det påminde om den termostaten jag har, då den innehöll ungeför samma komponenter:
Undrar vad opertations förstärkare är. Har den samma funkt som IC kretsen?
En operationförstärkare jämför spänningen från en spänningsdelare med ett NTC motstånd och en spänningsdelare med en potentiometer. När temperaturen(spänningen) blir högre än vad potentiometern är inställd på, då släpper reläet och drar när temperaturen sedan sjunker igen. En annan operationsförstärkare jämför temperaturen(spänningen) vid NTC motståndet mot en fast spänningsdelare och tvingar reläet att släppa när temperaturen är långt under temperaturområdet(<0 °C), detta för att vara ett extra skydd om det blir avbrott eller fel vid NTC motståndet.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
jack skrev:ICn på ditt kort innehåller 4st operationsförstärkare, men bara två används. Det syns i diagramet i databladet att två stycken (IC1A, IC1B) bara är jordade och ihopkopplade.
Ok går i TE2
och frågar på det Jack skev som står ovan.
Om det jag hittade på internet fungerar ungefär min termostat.