Stegmotorer som 'missar' steg...
Re: Stegmotorer som 'missar' steg...
Sänk accelerationen, jag hade samma problem med min maskin när jag körde mycket 3d, annars va det inga problem i vanliga fall
skriv ett program som kör en axel fram och tillbaka 4000 gånger och sedan se om det har missat
skriv ett program som kör en axel fram och tillbaka 4000 gånger och sedan se om det har missat
Hejprimerone skrev:m_thread:
Jag är intresserad av att veta hur det gick med dina PoStep25 drivsteg?
Själv står jag i begrepp att införskaffa drivsteg till en liten bordsrouter. Stegmotorerna är på 2A och 24V ger tillräckliga prestanda för mina ändamål.
PoStep25-32 verkar ju på pappret helt OK och prisnivån (ca 150:-/st) ligger rätt.
Så vad har du för erfarenhet av PoStep25?
Fungerar de som de ska? Överhettning? Tappar steg? Liknande problem?
Köpte du direkt på PoLabs hemsida eller via återförsäljare? (Jag har inte lyckats klura ut var PoLabs HQ ligger).
Har du behövt använda supporten? Är den OK i så fall?
Jag har nu kört med mina PoStep25 drivare ett bra tag. De har fungerat bra även om jag inte lagt så värst mycket tid på att tweaka inställningarna i mjukvaran. Jag hade problem med en drivare som gick sönder då kablaget till en stegmotor gick av. Utgångarna på drivarna är inte skyddade speciellt bra för överström, och klarar inte att man kör drivaren utan last. Ingen last == magisk blå rök.
Jag köpte mina PoSteps från samma kille som jag köpte min CNC mjuk/hårdvara från. Planet-CNC
/Fredrik
> Ingen last == magisk blå rök.
Det där låter väldigt konstigt i mina öron. Står det dokumenterat någon stans?
Att de går sönder om man kopplar ur lasten (glapp i kablage etc) medan drivaren är spänningssatt är möjligt (t.o.m sannolikt) men att den skulle gå sönder för att man spänningssätter den utan att ha en motor inkopplad låter som extremt dålig design av en stegmotordrivare och det tror jag inte om PoLabs....
Det där låter väldigt konstigt i mina öron. Står det dokumenterat någon stans?
Att de går sönder om man kopplar ur lasten (glapp i kablage etc) medan drivaren är spänningssatt är möjligt (t.o.m sannolikt) men att den skulle gå sönder för att man spänningssätter den utan att ha en motor inkopplad låter som extremt dålig design av en stegmotordrivare och det tror jag inte om PoLabs....
Jo, jag kan hålla med om det är en dålig design.
Läs vad som står på Silkscreen på denna äldre modell ( som jag har ).

Det verkar dock som att den nya PoStep25-32 har en uppdaterad design. Kanske har det tagit till sig kritik och gjort sakerna lite robustare?
/Fredrik
Läs vad som står på Silkscreen på denna äldre modell ( som jag har ).

Det verkar dock som att den nya PoStep25-32 har en uppdaterad design. Kanske har det tagit till sig kritik och gjort sakerna lite robustare?
/Fredrik
Tyvärr verkar den nya versionen ha samma krav. Ialla fall enligt manualen.
Tackar för dina erfarenheter om dessa kort. Jag kommer köpa 3st så jag får igång min router någon gång.
Tackar för dina erfarenheter om dessa kort. Jag kommer köpa 3st så jag får igång min router någon gång.
Vad är det för drivkrets på kortet?
Jag ska egentligen inte säga emot för jag vet inte med säkerhet men det jag antar att de menar är man inte kan koppla in (eller ur) motorn med spänning på. Det skulle, än en gång, förvåna mig extremt mycket om drivkretsen gick sönder för att man startar upp den utan last....
Dock alltid bäst att följa tillverkarens rekommendationer såklart!
Jag ska egentligen inte säga emot för jag vet inte med säkerhet men det jag antar att de menar är man inte kan koppla in (eller ur) motorn med spänning på. Det skulle, än en gång, förvåna mig extremt mycket om drivkretsen gick sönder för att man startar upp den utan last....
Dock alltid bäst att följa tillverkarens rekommendationer såklart!
Jag vet inte hur man ska kunna misstolka "Motor must be connected before applying power"? 

Det går att tolka på flera sätt, jag kan förklara vad jag menar.
När du kopplar in något så får du oundvikligen kontaktstudsar och "glappkontakt" i anslutningsögonblicket och det är när du kopplar ur en induktiv last från en spänningssatt krets som du kan få höga spänningspikar som kan förstöra halvledarna i kretsen om de är dåligt skyddade.
Så, i ett försök att undvika att någon kopplar in en motor med kretsen spänningssatt och därmed sannolikt och, eventuellt, ovetandes också kopplar ur och in motorn tiotals gånger på mycket kort tid tar man det säkra före det osäkra och säger att man skall ansluta motorn innan matningsspänningen ansluts.
Du skrev tidigare att en av dina drivare gick sönder i samband med att kablaget gick av och att de inte klarar att köras utan last. Problemet var sannolikt inte att du körde drivaren utan last utan att lasten, på grund av trasigt kablage, kopplades ur med kretsen spänningssatt.
När du kopplar in något så får du oundvikligen kontaktstudsar och "glappkontakt" i anslutningsögonblicket och det är när du kopplar ur en induktiv last från en spänningssatt krets som du kan få höga spänningspikar som kan förstöra halvledarna i kretsen om de är dåligt skyddade.
Så, i ett försök att undvika att någon kopplar in en motor med kretsen spänningssatt och därmed sannolikt och, eventuellt, ovetandes också kopplar ur och in motorn tiotals gånger på mycket kort tid tar man det säkra före det osäkra och säger att man skall ansluta motorn innan matningsspänningen ansluts.
Du skrev tidigare att en av dina drivare gick sönder i samband med att kablaget gick av och att de inte klarar att köras utan last. Problemet var sannolikt inte att du körde drivaren utan last utan att lasten, på grund av trasigt kablage, kopplades ur med kretsen spänningssatt.
STMicro's L6470 verkar det som.
http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 3/PF248592
Jag förstår att det i mitt fall troligen var det att 'lasten försvann under drift' som dödade min drivare. Det roliga är texten på PCB som tydligt säger att man inte får lägga på spänning utan last.
Har även läst någonstans att någon toastat alla sina tre drivare när de testat sakerna utan att koppla in stegisarna
Designen verkar ha brister...
/Fredrik
http://www.st.com/web/catalog/sense_pow ... 3/PF248592
Jag förstår att det i mitt fall troligen var det att 'lasten försvann under drift' som dödade min drivare. Det roliga är texten på PCB som tydligt säger att man inte får lägga på spänning utan last.
Har även läst någonstans att någon toastat alla sina tre drivare när de testat sakerna utan att koppla in stegisarna

Designen verkar ha brister...
/Fredrik
Det råkar inte vara så att du har tröghet i bordet på vissa ställen ?
Så var det på min BF30, vilket gjorde att motorn på X tappade bort sig...
Så var det på min BF30, vilket gjorde att motorn på X tappade bort sig...