Vad kan man göra för skoj med en MCU programmerare?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Aggregat

Vad kan man göra för skoj med en MCU programmerare?

Inlägg av Aggregat »

Är rätt ny på området och tänkte hoppa i med båda fötterna.
Vill ha ett chip och snubben som säljer det gör det till nästan samma pris som en PIC programmerare.
Koden ligger på github.
Så frågan är om jag ska vara bekväm och bara beställa chippet, eller om det är värt att köpa en programmerare, och i så fall, rekommenderas någon speciell? Och vad mer än detta chip kan man lajja med tro? (ska bygga en synth DIY grej)
Senast redigerad av Aggregat 11 november 2014, 10:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Vad kan man göra för skoj med en PIC?

Inlägg av Icecap »

Välkommen.

Ett "chip" betyder i grunden en integrerat krets - och det finns så ofantligt många olika att det inte betyder något alls.

Om du ämnar att börja programmera behöver du en programmeringsenhet, t.ex. PICkit3. För att skriva program behövs en editor, kompiler osv. och detta kallas ofta ett 'IDE'. Microchip (som gör PIC-processorerna) har MPLAB som är gratis.

Att någon har kod liggande på github betyder inte något heller, det är inte säkert att den kod gör vad du vill ha.

Om du ska bygga en synt är det värd att bena upp vad den ska kunna, hur den ska kopplas, vilka funktioner som ska finnas och hur dessa ska styras. Och nej, jag behöver det inte men du gör!

Du kan nog räkna med att det tar sin lilla tid att komma i mål och att det är många små steg på vägen.
Aggregat

Inlägg av Aggregat »

Tack för info.
Jag gick 3-årig el-tele teknisk linje för typ 20 år sedan, där programmerade vi ett par chip med en sådan mackapär. Och själva synthen är ett kit där alla komponenter är specade, samt referens till koden.
Det är denna jag är ute efter.
Funkar en vanlig PIC programmerare från Elfa eller elektrokit till denna tro? Komponenterna på BOM-listan, är nån av dessa exotiska och svår att få tag på tro? (om nån vänlig själ kan tänka sig skumma listan)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hittar ingen processor på schemorna i din länk.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Länken går till ett filter som inte har någon programmerbar krets i alls.

Men ska du köpa en programmeringsenhet är en PICkit3 riktig bra om man håller på med PIC. När man får lite choklad på skjortan kan den nämligen en del mer än att "bara" lägga in program i en PIC.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Länken gick till ett filter, men läser man Shruthi FAQ så står det:
Mutable Instruments’ DIY products use the Atmel ATMega line of microcontrollers, which are also used in the Arduino development boards.
samt
Our projects are designed for firmware upload through a standard AVR ISP programmer, or through MIDI, not with a USB>serial interface.

Dvs inga PIC-kretsar i den alls. Och den är inte en Arduino heller utan bara samma krets, du behöver en programerare för att blåsa in kod i den. Dock verkar det faktiskt som om Pickit 2 kan göra det. ISP står i det här fallet för in circuit programming, dvs att man har ett litet uttag med ett par ben på själva kretskoret där kretsen sitter så att det går att programmera om den utan att behöva lyfta i och ur kretsen varje gång den ska programmeras.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan INTE programmera en AVR-processor med en PIC-programmerare
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är klart att den (teoretisk) kan, det är bara en fråga
om rätt programmvara och firmware. Det bör inte vara
något i konstruktionen som sådan som förhindrar det...
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

TomasL skrev:Du kan INTE programmera en AVR-processor med en PIC-programmerare
Generellt sett nej. Men med PICkit2 kan man göra det, kolla länken i meddelandet du svarade på!
Att den inte är avsedd för det, att det kanske riskerar att krångla mer än med en för Atmel Mega avsedd programmerare, visst, men det är inte samma sak.

Jag skulle säga. Har man en PICkit2 och behöver programmera en, testa. Om man ändå behöver köpa en ny programmerare så ska man självklart inte välja en för pic-kretsar utan en avsedd för kretstypen!
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Om man inte har någon avsikt att programmera AVR med en PICkit; är det PICkit 3 som gäller vid nyköp då?

Jag har för mig att jag läst en del förut om att en del tyckte att Microchip hade försämrat den lite jämfört med 2an?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det var den allra första batchen av 3orna, som hade lite svaga lysdioder.

Men nu verkar det ju som att projektet du håller på med är baserat på AVR, så vadan PIC?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Zkronk skrev:Om man inte har någon avsikt att programmera AVR med en PICkit; är det PICkit 3 som gäller vid nyköp då?

Jag har för mig att jag läst en del förut om att en del tyckte att Microchip hade försämrat den lite jämfört med 2an?
Bortsett från lysdioderna så var den slöare och saknade standaloneprogram, båda de punkterna är väl fixade i dagsläget afaik.

Ska man köpa en ny så ska man väl välja en pickit3, men hittar man en beggad eller bara väldigt billig pickit2 så är den fortfarande väldigt bra.
Aggregat

Inlägg av Aggregat »

Oj, verkar vara lite mer att tänka på än vad jag först trodde ser det ut som.
Jag skulle först köpa en Shruthi-1, där allt kommer med, även MCUn. Denna version som enbart är PCB är egentligen samma sak, fast med ett sk Polivoks-filter för att få ett lite råare ljud. Dock behöver firmwaret moddas lite.

Ser att det finns en del matnyttigt i Guide/FAQ forum-delen (dock är en del bilder trasiga), om nån har nån länk med info/faq om den här mcu-programmerar-världen så skulle jag vara tacksam. Har mycket att läsa på. Just nu tragglar jag igenom denna tut som är rätt basic.

PS: Funkar avrisp om jag vill progga ovanstående? Kan man progga in circuit med en sådan (eller vad det heter). Rekommendera gärna någon produkt så jag kan kolla upp priser och googla runt lite!
Skriv svar