Centronics till RS232?
Re: Centronics till RS232?
Jo, eller ta en 16F690 som jag har "på hyllan" och skriv ett litet program i Assembler. Koppla Strobe tillinterruptpinnen.På varje Interrupt sätter man BUSY, sänder över RS232 och clearar sedan BUSY.
Jag som har "motsatt" problem, mitt HP skickar automagiskt över GPIB när man trycker print, och jag har aldrig fått deras egen mjukvara (för typ win nt4 elelr nåt ?) som ska kunna fånga in det där att fungera, och nån GPIB-printer som omnämns i manualen varken har jag eller tänker skaffa.
Om du har tillgång till NI och har ett GPIB-IF i din dator, så är det inga problem, Jag gör så med min SPECa
Vad har du för GPIB-kort? Kanske min programvara skulle fungera? Den funkar med alla Prologix-kompatibla kort.
Jag har dels några HP HPIB-kort (PCI) men det som sitter i maskinen som står i samma rum som instrumenten kommer från NI (också PCI), det är mjukvaran som är problemet.
Men det borde ju vara lösbart tycker man.
Kanske inte ska spamma din tråd utan starta en egen iofs, sorry
Men det borde ju vara lösbart tycker man.
Kanske inte ska spamma din tråd utan starta en egen iofs, sorry

OK. Det programmet jag skrev är synnerligen enkelt och implementerar bara ett minimum av PCL-kommandon.
Jag har byggt i princip detta. När nummerpresentation var det coolaste man kunde ha så byggde jag likt många andra ett hembygge med MT8870. Den ger fyra parallella bitar ut, och en strobesignal.AndersG skrev:Nä, det är ett oscilloskop. Det har en behändig knapp "Print", men kan bara skriva till Centronics eller floppy. Skulle svara smutt med att slanga över det till en PC så att man fick skärmdumparna automagiskt sparade.
Den har RS232 så man kan begära ut data, men då måste det initieras från datorn.
Tycker att man borde kunna ta 2 st 4021 skiftregister i serie, sätta ingången hög och D0 låg, data in på D1..D9, D10 uppåt höga. Sedan klockar man in. Strobe från Centronics klockar in i registren och sätter samtidigt en vippa som signalerar busy och startar en räknare. Då man räknat 11 klockpulser så resettas vippan och skopet strobar in ett nytt ord, etc..?
Annars en PIC som icecap föreslår, men det kunde vara kul att bygga diskret som fingerövning
Jag använde 74xx165 men 4021 bör funka lika bra. Jag hade kunnat fuska och bara ta ett skiftregister men tog två och byglade så att 1-9 gav korrekta asciitecken och 0, *, # och A-D åtminstone gav vanliga skrivbara tecken. Hade jag bara tagit ett skiftregister så hade det nog blivit "specialtecken". I mitt fall så gick det bra att ta "NTSC-klockan" från MT8870 och dela med 3072 för att få ca 1200bps. Eftersom DTMF-tonerna kommer såpass sällan och dessutom utan möjlighet att styra när de kommer så struntade jag i någon logik som hejdar nyladdning innan föregående data hunnit skiftas ut.
I ditt fall behöver du något som ser till att busy/ack på parallellporten hejdar nästa tecken till det pågående hunnit skickas. För att få effektivast överföring utan onödiga pauser så bör du nog ta en räknare som du kan parallell-ladda till önskat antal steg och låta dess snurra-runt-signal styra busy/ack. En flip-flop lär väl behövas så att strobe först slår om busy/ack och startar räknaren, och när räknaren snurrar runt så slår den flip-flop'en åt andra hållet.
Fulvarianten är att om du ändå använder t.ex. en 4060 som baudrategenerator så kan du i princip ta några bitar och köra in i en många-ingångars and/nand-grind och låta den konstant rycka i busy/ack. Det kanske eller kanske inte funkar. Min teoretiska tanke med det är alltså att en sådan koppling skapar "fönster" som tillåter att ett tecken strobe'as ut vid var 16:e puls på baudrateklockan. Risken är väl dock att oscilloskopet blir argt om nåt rycker i busy/ack hela tiden fast utskrift inte pågår.
Bäst prestanda och "snyggast" lösning får du väl om du går på spåret med USB-ansluten mikrokontroller. (Fast ethernet är nog mer framtidssäkert).
En fullösning med god prestanda vore att skicka datat till en DAC och ta in signalen på linjeingången på datorns ljudkort. Ett ljudkort som kör vanliga 48kHz samplingsfrekvens och 16 bitar per kanal i stereo kan teoretiskt ta emot 192kbyte/sek, men om du skalar ned till säg 12 bitars upplösning och halva hastigheten för att det ska fungera med ruttna analogkretsar så kommer du ändå upp i 72kbyte/sek och får utrymme för nån slags "synksignaler". Det är väl inte direkt nån snygg lösning men bör kunna vara rejält framtidssäker.
Sett såhär i backspegeln så är det ju endast standarduttag för kassettbandspelare som är kompatibla mellan mängder av gamla enkorts/hemdatorer från 70-80-talet och dagens moderna burkar. Ibland finns RS232 eller centronics, men det är inte alls så vanligt.

Jag röstar för hårdvara med skiftregister, fast det beror på att jag har mer erfarenhet av den lösningen. Mikroprocessor kan säkert också funka bra, men ta då gärna nån som både kan prata USB och RS232, så kan du köra snabbt via USB idag och när du saknar drivrutiner imorgon kan du köra RS232...
Jag labbade litet i LTSpice och det blir en hel massa kretsar, två skiftregister, en räknare, en vippa och några grindar. Då är ännu inte klockan med, så det kanske blir en 16F690 ändå 
Tills vidare får jag köra med disketter

Typ så här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad är det för märke och modell på scopet? Är det max 15 år gammalt (TDS210 och framåt typ) brukar print/hardcopy knapparna gå att ställa om till att skicka ut data på serieporten eller, för ett par år modernare scope, till USB (minnet) istället.
Nackdelen på en del Tektronix är att man då får en bmp-bild i svartvitt istället för i färg som när sparar en skärmavbild via menyerna.
Kan du dirigera om dina utskriftsdata till serieporten borde de vara mycket enklare att fånga med PC eller PIC.
Nackdelen på en del Tektronix är att man då får en bmp-bild i svartvitt istället för i färg som när sparar en skärmavbild via menyerna.
Kan du dirigera om dina utskriftsdata till serieporten borde de vara mycket enklare att fånga med PC eller PIC.
Ummm... Bilden, uppe till vänsterVad är det för märke och modell på scopet?

Och nej, tyvärr kan man inte vlja annat än parallellport eller floppy för skrivaren.
Fast om du som jag föreslog använder t.ex. (74HCT)4060 som klocka eller något liknande så kan den även utgöra räknare.AndersG skrev:Jag labbade litet i LTSpice och det blir en hel massa kretsar, två skiftregister, en räknare, en vippa och några grindar. Då är ännu inte klockan med, så det kanske blir en 16F690 ändå
Eftersom kvaliteten på klocksignalen kvittar och man egentligen helst vill synka klockan till strobe på parallellporten så kan man väl med fördel låta samma 4060 både agera oscillator/baudrategenerator och dessutom räkna antal sända bitar.
I enklaste form så skulle du kunna ha en flipflop som slås om åt ena hållet av strobe och åt andra hållet av den utgång på räknaren som går hög när 16 bitar har sänts. (Lyxutförandet är en grind som detekterar "10" (för 8N1) istället för att bara ta "16" rakt av). I läget som aktiveras av "10" eller "16" så dras räknarens reset och skiftregistret står i load-läge. I läget som aktiveras av strobe så dras Busy/Ack.
OBS, jag minns inte till 100% hur busy/ack fungerar, jag minns mest bara att det verkade vara rätt onödigt konstruerat från början att ha båda men har förstått att det kan uppstå kompabilitetsproblem om man gör fel här eftersom Centronics inte var en officiell standard utan något olika tillverkare implementerat genom plagiering med olika bra resultat. Förhoppningsvis så ingår kanske det relevanta i IEEE-1284-standarden?
Det här fixar du, det är ju en konstruktion man kan rita med papper och penna med 80-tals-kretsar utan att gå vilse