Centronics till RS232?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Centronics till RS232?

Inlägg av AndersG »

Finns det inga färdiga chip för det, eller måste man bygga diskret med skiftregister eller en MCU? Användning: Ta data från en skrivarutgång och suga in i en PC för loggning.
Nerre

Re: Centronics till RS232?

Inlägg av Nerre »

Ett problem du riskerar att stöta på är väl att parallellporten kan skyffla data fortare än en serieport? Fast det går kanske att sakta ner med handskakningssignaler.

Tror inte det finns nåt färdigt för efterfrågan är nog väldigt liten. Möjligen är det nån som redan byggt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag är medveten om det, måste vara handskakning. Har googlat utan att hitta något.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Sådan här kastade jag bort 6 st nya för ett tag sedan. Tror jag sparade en men är inte säker. Är det något sådant du söker?
Parallellserie.JPG
Parallellserie1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tack, men det är "fel väg", dvs serietill parallell. För att ansluta en skrivare seriellt. Jag behöver ansluta en enhet med skrivarutgång så att jag emulerar en parallellport och sedan sänder datat över serie.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag antar att parallell gränssnittet sitter i någon speciell utrustning?
D.v.s inte en vanlig PC där man kanske kan installera någon
intern loggning av det som går över par-gränssnittet...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Känns som att en PIC med det parallell-interface som finns på en del modeller skulle vara rätt grej.

Handskakningen är enkel: ingen ACK innan byten är placerat i TX-registret.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nä, det är ett oscilloskop. Det har en behändig knapp "Print", men kan bara skriva till Centronics eller floppy. Skulle svara smutt med att slanga över det till en PC så att man fick skärmdumparna automagiskt sparade.

Den har RS232 så man kan begära ut data, men då måste det initieras från datorn.

Tycker att man borde kunna ta 2 st 4021 skiftregister i serie, sätta ingången hög och D0 låg, data in på D1..D9, D10 uppåt höga. Sedan klockar man in. Strobe från Centronics klockar in i registren och sätter samtidigt en vippa som signalerar busy och startar en räknare. Då man räknat 11 klockpulser så resettas vippan och skopet strobar in ett nytt ord, etc..?

Annars en PIC som icecap föreslår, men det kunde vara kul att bygga diskret som fingerövning :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Centronicsporten skickar väl allt tillräckligt snabbt att du kan skita i informationen så verkar det "instant" ändå?

I så fall skulle du kunna bygga en krets som på ngt sätt detekterar tryck på "Print"-knappen via centronicsporten (typ som att Clock börjar pulsa eller någon annan liknande detektion), och då skickar rätt kommando över seriesnöret (via en tap) så att allt hamnar i PCn via seriellt.
Så fort den detekterar detta, så väntar den till "centronics"-porten är "klar" och därefter så injicerar den "hämta data"-kommandot till RS232-porten på oscilloskopet, varefter PCn får hela bilden automatiskt.

Dvs ungefär såhär:

Skrivarutgång --> [Din krets]
[Din krets] --> skarvas med TXfrånPC->RXtillOscilloskop
Därefter har du en vanlig RS232 mellan PC till Oscilloskop.

Din krets skulle du kunna konstruera med 2 RS232-portar, en in och ut, och en paralellport som passar i skrivarutgången på oscilloskåpet.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

I så fall skulle du kunna bygga en krets som på ngt sätt detekterar tryck på "Print"-knappen via centronicsporten (typ som att Clock börjar pulsa eller någon annan liknande detektion), och då skickar rätt kommando över seriesnöret (via en tap) så att allt hamnar i PCn via seriellt.
Det är ju faktiskt ett intressant sätt att se på det hela! Skall grunna litet på det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså - något halter här.

OK, en Parallellport till serieomvandlare, jag kan fatta grejen.

Men plötsligt ska data sparas på PC - och den bit kan jag förstå också.

Dock måste skrivarkommandon omvandlas till grafik - vilket kräver ett program. inget svårt men ändå. Och då kommer grejen
När programmet för att tolka LPT-data ska göras anser jag att det är lika enkelt att göra ett program som kör med RS232 direkt OCH kan skicka ett "Skicka en skärmdump"-kommando vid ett klick på en knapp.

Eller är det helt enkelt för att PC står längre bort än knappen på oscilloskopet? För den delen kan lösas väldigt enkelt i samma program: Använd handskakningen på RS232 och koppla den till en knapp. Programmet kan då monitera handskakningen och skicka begäran om skärmdump när den aktiveras.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror ju på vad det är för skrivarspråk, om scopet t.ex. skickar postscript så går det ju i princip att dumpa rakt ner i en .ps-fil som sen enkelt kan läsas med GSView eller liknande (eller enkelt konverteras till PDF). Jag tror det är nästan lika lätt med PCL.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl egentligen avsett för HP-Plotters, typ så jag gissar PCL.

Du har ingen GPIB på den?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nej, burken har tyvärr ingen GPIB, men så vitt jag kan se så stöds vanliga GPIB-kommandon även över serieporten. Dock har inte skopet någon "Print to GPIB", bara parallell eller diskett.

Man kan välja skrivarformat, tex HP DeskJet och då funkar det bra att rendera som grafik:

Bild

Se tex min GPIB Sida
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ok.
Köp ett PIC32 USB-utv-kort med IO-expansion, så får du Parallellport och USB Host/Slav på köpet, några rader C-program för att fånga data på parallellporten (upp till 16 bitar per automatik), och du kan köra det via USB direkt in i din dator, dessutom har PIC32an tillräckligt med RAM så du kan buffra mm.
Skriv svar