Förbättring av solcellsladdning i båt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Förbättring av solcellsladdning i båt

Inlägg av G-man »

Så, i våras så monterade jag 2 st "10W" solceller på båten för att underhållsladda och ladda ett blybatteri som skulle tjäna till allt möjligt när jag var ute på sjön. automatisk länspump bland annat.

Sol cellerna är av denna typen
http://www.aliexpress.com/item/20W-2-10 ... 11837.html
Valet av just dem blev för att de var billiga, såg inte så seriösa ut(därmed något mindre stöldbegärliga) och så hade de bra mått. till det så köpte jag en regulator http://www.aliexpress.com/item/Solar-Ch ... 99585.html

De 2 solcellerna är inkopplade med varsin diod i serie in i regulatorn, det ska kanske inte behövas men de gav lite olika spänning vid samma instrålning så min tanke där var att den ena cellen inte skulle "dra" från den andra om de inte var helt lika.

Uppsättningen i sin enkelhet har fungerat hyfsat, ett par gånger har jag sett att den har indikerat fullt batteri.

Nu skulle jag dock vilja utöka anläggningen! Jag kör elmotor på båten ibland och det ska det bli mer av. Nu har jag inte använt det batteri som är monterat i båten så värst mycket utan hasat med mig ett batteri att köra en liten elmotor på, men, dels skulle jag vilja unna mig lyxen att inte alltid behöva ta med mig batteriet och en kraftigare motor står på inköpslistan med.

Så, jag avser att utöka antalet 10W solceller med minst 2st kanske 3st för att få mer laddning. Nu ligger dock båten så till att direkt solljus endast infaller delar av dagen, det tillsammans med att den nuvarande regulatorn är av PWM typ och ganska känslig för överspänning så funderade jag på att byta ut den mot en annan som klarar hög inspänning och kan ladda ett 12V blybatteri. Detta för att större del av dagen komma upp en i spänning som laddar batteriet större del av dagen!

Skulle jag seriekoppla 2 såna här paneler så skulle spänningen maximalt komma upp i 36V, om det finns regulatorer som klarar av att ha denna inspänning och ladda ett 12V batteri så har jag lite att vinna, dels så ska batteribanken utökas från 1st 12V 100Ah(AGM) batteri till 2st 12V 100Ah batteri och flyttas fram i båten, med högre spänning fram (2,5-3 meter kanske) så kan jag montera regulatorn nära batterierna och då vara mindre påverkad av ev spänningsfall påvägen och därmed aldrig riktigt full-ladda batterierna och dessutom så får jag fram vikten lite längre fram i båten.
Jag behöver egentligen inte i dagsläget mer än ett 100Ah batteri, men för att vara snällare mot batteriet så kan jag ha 2 i.. bättre att ladda ur 2st till 50% än 1st till 100% så att säga... det kan med ändras fort iofs om jag skulle få tag i en DC motor med lite kräm i att montera i en båtmotor som inte ska repareras(dragsnöresmekanismen) men som i övrigt är komplett.

Har någon koll på regulatorer som klarar max 36V in och kan ladda 12V bly batterier? Gärna MPPT .. men det finns en budget med :) Aliexpress har ett utbud, men jag fattar inte hur kineserna skriver ibland... när man tror att man har hittat en som klarar högre inspänning så ser det i nästa mening ut som de har ett överspänningskydd på 17V in...
Användarvisningsbild
Repaterion

Re: Förbättring av solcellsladdning i båt

Inlägg av Repaterion »

Här har du något att kika på.
De såg i snabb anblick ut att ha regulatorer som klarar upp 48V, inte gratis men ser ut att göra jobbet åt dig.
http://solarlab.se/solpanel/viewstar60a-48v.html
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Nja, den klarar en batteribank på 48V.. Och är en mil utanför budget :) den skulle passa om jag satte upp 500w solceller på talet hemma men känns lite overkill för Max 40w

En del MPPT kan visst höja spänningen om man skulle parallellkoppla solcellerna, men det finns sällan uppgifter på hur mycket upp och ner
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är inte säker på att det är så bra ide att seriekoppla. Är det någon del av panelerna som skuggas eller ger mindre än de övriga kommer den delen som ger minst bestämma hur stor strömmen kommmer att bli.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Råkar jag inte ut för det om jag parallellkopplar 4st med? Nu kör jag ju med en diod på varje solcell så det underlättar kanske något..

Eller ska jag gå med 4 regulatorer? Fast då lurar regulatorerna varandra när de kopplas ihop efter istället? För små, billiga pwm regulatorer finns ju.
Senast redigerad av G-man 9 november 2014, 22:49:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Får erkänna att jag läste inte jätte noga.... flåt... :oops:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, ligger panelerna prallellt så levererar de belysta panelerna bra även om någon är skuggad.
Skriv svar