Problem med störningar på 24V 01 Nät

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem

Problem med störningar på 24V 01 Nät

Inlägg av Tommy_Naseem »

Hejsan. Jag har ett litet problem på ett badhus där de har ett 01 nät för larmöverföring av bland annat HWC larm (Handikapps larm)
Men en av toaletterna har dille på sig att lösa ut mitt i natten. 2320 för o vara exakt.
Vi har för övrigt stora problem med inducerade spänningar och det är det antagligen även i detta fallet.

Larmet går från HWC via ett stativ i källaren sedan upp till 2 olika plattser där larmet kan tas emot.
Den ena av dessa paneler skickar larmet vidare till en larmsändare.
Denna panelen kräver en aktiv återställning. om ingen återställer larmet så går det vidare efter 30 minuter.

Min lösning på problemet var att sätta ett tidrelä vid panelen som triggades av det berörda HWC larmet och i sin tur skickade det till panelen om larmet varit aktivt i mer än 10 sekunder.

Detta löste inte mitt problem som jag hade hoppats på. Antagligen är tidreläet (Digitalt Eltaco relä) väldigt lätt drivet och spänningen som induceras ligger kvar länge nog.

Min nästa lösning är att sätta ett Pull down motstånd mot jord. Men här tar min kunskap slut.

Vad rekommenderar ni för Ohm tal?

Jag räknade lite o tog på en höft.
U=RxI 24/1500 = 0,016A
P=UxI 24x0,016 = 0,38W
Mina motstånd klarar 0,6W som jag hade i bilen

Reläet är för övrigt specat till 230-8V AC/DC

Är jag på fel spår?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Problem med störningar på 24V 01 Nät

Inlägg av Sverige »

Hur är kablarna dragna, stark- och svagström åtskilda...?
Forskat nåt i vad som händer 23:20, nåt annat som slår till/från...?
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Antagligen är det fläktstopp vid den tiden.
Kablarna ligger ganska bra trotts överfulla stegar.
Dock är det inte ett alternativ att göra några djupdykningar då stället står mellan rivning eller total renovering. Så Quick fix är svaret.

Så har jag tänkt rätt angående motståndet skall jag ha större eller mindre motstånd.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Det är inte själva RWC-larmet som löser ut alltså?

Är det en slutning från RWC-larmet till larmtablån eller skickas det spänning från larmet in på ingången i tablån?

Det kanske det går att invertera ingångarna på tablån, då bör problemet försvinna.

Annars måste du ta reda på åt vilket "håll" signalen går för att kunna sätta ett motstånd som drar åt andra hållet.

För att råda bot på såna här problem är eltakorelän ingen höjdare tyvärr, riktiga mekaniska reläer är bättre då dessa kräver en högre ström för att dra, annars är ju eltakos grejer trevliga :)
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Helt rätt det är inte själva HWC larmet som löser ut utan tablån. och tablån skickar sedan summalarmet.
RWC larmets relä matas med en + från larmtablån och om den kommer tillbaka till larmtablån så indikeras ett larm.

Så signalen som löser ut tablån blir inducerad någonstans på vägen.

Problemet är att denna signalen endast verkar komma mitt i natten så lite svårt o se vad som händer. Logg instrument äger vi inget tyvärr.

Ja det är ett jätte trevligt relä ur service synpunkt då det klarar de vanligaste spänningarna.

Så om jag kompletterade mitt tidrelä med ett vanligt relä så kanske kaka på kaka löser problemet.

Länk till Larmpanelen http://www.rutab.se/BinaryLoader.axd?Ow ... hment=True
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om du ökar ingångfördröjningen på larmkanalen till en längre tid än den falska triggtiden borde inte summalarmet aktiveras.
RWC-larmet ligger väl slutet tills man återställer det på RWC-larmets larmsändaren så det enda nackdelen är att summalarmet från larmtablån blir lite fördröjd.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag håller med CPMS! Använd ingångsfördröjningen i larmpanelen!

Ta bort ditt extra tidrelä och all annat onödigt.
Ställ sedan tiden på ingångskanalen till några sekunder.
Det bör räcka.
Lägg annars ett motstånd mellan ingångspinnen och jord. (om det är så som jag uppfattade det att det läggs +24V på pinnen när larmet löser ut) Alltså en "pull-down". 5kOhm eller så hade jag testat med.

//B1N4RY
VikHe

Inlägg av VikHe »

Kan bara instämma, sätt en ingångsfördröjning på ingången!
Alternativt ändra från slutande till brytande funktion, samt koppla om i RWC-larmet såklart :)
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Ja det lutar åt att koppla om till NC utförande. Blir lite meck med panelen som sitter i kassan men den signalen får jag invertera med ett relä istället.

Mycket e gammalt och av modellen skatbo och många paneler är hemmabyggen.
ojjan

Inlägg av ojjan »

Är badet öppet nattetid?

Sätt en brytare som personalen slår till när de går hem.
Bryt upp valfri signal, tex signalen från det felande rwc larmet. Snabb och enkel lösnings som inte är rätt eller snygg men kommer fungera.

Går ju att byta ut brytaren till ett relä från "på larmning" eller ett tidur. Men de blir genast mer jobb.

Quick fix.. ;-)
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Finns det ett extralås på entrén?
Sätt en mikrobrytare i slutblecket, då kan man inte glömma att aktivera larmet.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Haha, quick fix var det ju frågan om.... :)
Skriv svar