Bryta ström elektroniskt för både fram- och backspänning
Bryta ström elektroniskt för både fram- och backspänning
Hej!
Jag har en situation där jag vill kunna bryta ström som flyter i "framriktningen" på en ledare. Jag tänkte såklart att det bara är att slänga dit en PMOS.
Men så måste brytaren även kunna bryta ström i "backriktningen" (den behöver inte kunna leda bra i backriktiningen när den är på, men > 1k i ekvivalent resistans bakåt vill jag iaf ha när strömmen är bruten. Värsta potentiella backspänningen är ca 5V.
Men alla FETar jag tittat på har ju dioder parallellt med DS, så i backspänningsfallet leder de för mycket.
Förslag på hur jag löser detta? RdsON ska helst inte vara mer än 10mOhm. Max ström i framledningsfallet är ca 3,5A. Det är brist på utrymme på PCBt, så små och få komponenter är populärt
Jag har en situation där jag vill kunna bryta ström som flyter i "framriktningen" på en ledare. Jag tänkte såklart att det bara är att slänga dit en PMOS.
Men så måste brytaren även kunna bryta ström i "backriktningen" (den behöver inte kunna leda bra i backriktiningen när den är på, men > 1k i ekvivalent resistans bakåt vill jag iaf ha när strömmen är bruten. Värsta potentiella backspänningen är ca 5V.
Men alla FETar jag tittat på har ju dioder parallellt med DS, så i backspänningsfallet leder de för mycket.
Förslag på hur jag löser detta? RdsON ska helst inte vara mer än 10mOhm. Max ström i framledningsfallet är ca 3,5A. Det är brist på utrymme på PCBt, så små och få komponenter är populärt
Re: Bryta ström elektroniskt för både fram- och backspänning
låter klurigt...
är det verkligen möjligt att det är en strömstyrning med både positiv och negativ ström?
är det hemligt vad det e.g. är?
är det verkligen möjligt att det är en strömstyrning med både positiv och negativ ström?
är det hemligt vad det e.g. är?
Det skulle ju t.ex. kunna vara en reglering av laddning från solpanel. När solpanelens spänning är högre än batteriets går det ström åt ena hållet ("framåt"), när solpanelens spänning är lägre än batteriets kan det gå ström baklänges.
Den enklaste lösningen är väl att sätta en diod i serie med switchtransistorn, för backdioden på en MOSFET är väl ingen ditmonterad diod utan beror på dess dopning så den går inte att få bort?
Men om det även ska kunna gå ström bakåt vid normal drift blir det värre.
Den enklaste lösningen är väl att sätta en diod i serie med switchtransistorn, för backdioden på en MOSFET är väl ingen ditmonterad diod utan beror på dess dopning så den går inte att få bort?
Men alla FETar jag tittat på har ju dioder parallellt med DS
Det finns utan det är bara att leta vidare, men nej lika vanliga är de inte.
Det finns utan det är bara att leta vidare, men nej lika vanliga är de inte.
Det går ju att lösa med 2 st P-MOSFET.
Första P-MOSFET kopplas som polaritetsskydd vid att koppla inkommande spänning på drain. Gate sitter till GND och man tar ut på Source. Självklart ska man säkra att Vgs inte blir för hög, läs datablad.
Denna koppling fungerar som en ideal diod. Efter den koppling tar man P-MOSFET #2 och kopplar "normalt" och styr Gate för on/off.
Första P-MOSFET kopplas som polaritetsskydd vid att koppla inkommande spänning på drain. Gate sitter till GND och man tar ut på Source. Självklart ska man säkra att Vgs inte blir för hög, läs datablad.
Denna koppling fungerar som en ideal diod. Efter den koppling tar man P-MOSFET #2 och kopplar "normalt" och styr Gate för on/off.
Henry, de transistorerna är inte till för att leda någon större mängd ström, utan mera för signaler...
Var själv ute efter några en gång men även då var de långt ifrån lika vanliga så man fick verkligen leta. Såg ändock ett högst fåtal hos någon av de stora namnen (kommer inte ihåg vilken) för en 2 år sedan men om just de har blivit borttagna sedan dess vet jag inte men de klarade strax över 30A kommer jag ihåg så inga småsignals precis. Men numera så är det nog än svårare att hitta om det ens finns för det var som sagt runt en 2 år sedan jag såg dessa.
Ett relä kanske? Men det kanske faller på att det tar för mycket plats på PCB eller att det är för långsamt.
Nerre skrev:Det skulle ju t.ex. kunna vara en reglering av laddning från solpanel. När solpanelens spänning är högre än batteriets går det ström åt ena hållet ("framåt"), när solpanelens spänning är lägre än batteriets kan det gå ström baklänges.
OM det nu är det, då pratar man inte strömmar in eller ut....
utan om spänningar!
när batteriet når maxspänning växlar man bort solpanelen mha ett relä....
till kanske en konstlast eller bara bryter bort den...
sen kan man ha en diod i serie för att inte få backström...
Det är väl inget konstigt att man pratar om att man vill kunna bryta laddströmmen?
Här var det fart!
svanted:
Det är en USB-port/PHY som kan agera både host och device i en processor (inte OTG). 3,5A överstiger med lagom marginal gränsen för brytströmmen för kortslutningsskyddet när porten är i host-mode. När prylen är i device-mode vill man koppla bort bulkkapacitansen på Vbus-pinnen, eftersom en USB-device får ha max 10uF i kapacitiv last och en host-anslutning är specad att ha minst 100uF så måste kapacitansen kopplas bort när man byter funktion.
Kortslutningsskyddet har också en "discharge"-funktion som automatiskt tömmer utgångskondingen när man stänger av host-vbus-matningen. Det är den som gör att man vill skydda sig mot att ström går baklänges.
Nerre:
Pga spänningsintrevallet för USB (4,75V -5,25V) så kan jag inte sätta en diod i serie, annars hade det gått bra.
ronnylov:
Relä blir för stort, men inte för långsamt
icecap:
Jag ska fundera en runda på ditt förslag
svanted:
Det är en USB-port/PHY som kan agera både host och device i en processor (inte OTG). 3,5A överstiger med lagom marginal gränsen för brytströmmen för kortslutningsskyddet när porten är i host-mode. När prylen är i device-mode vill man koppla bort bulkkapacitansen på Vbus-pinnen, eftersom en USB-device får ha max 10uF i kapacitiv last och en host-anslutning är specad att ha minst 100uF så måste kapacitansen kopplas bort när man byter funktion.
Kod: Markera allt
---------------|--- 5V---|----------|-----------|------till USB-kontakt
| | | | |
| USB pwr man | ___ | brytare |
| w. discharge | --- 100uF | |
|--------------| | |-----------|
Nerre:
Pga spänningsintrevallet för USB (4,75V -5,25V) så kan jag inte sätta en diod i serie, annars hade det gått bra.
ronnylov:
Relä blir för stort, men inte för långsamt
icecap:
Jag ska fundera en runda på ditt förslag
Två n-mosfetar + transformator+ likriktning. Koppla ihop gatearna med varandra och de två source med varandra. Vips så har du en ssr.
Edit: eventuellt så behöver du något som begränsar strömmen så inte gaten går sönder. Du behöver också en pull-down mellan source och gaten
Edit: eventuellt så behöver du något som begränsar strömmen så inte gaten går sönder. Du behöver också en pull-down mellan source och gaten
Seriekoppla diod med MOSFET och parallellkoppla sedan detta med samma i motsatt riktning?
Ev kanske man kan nyttja IGBT också? och om strömmen går ner i noll kan man ev nyttja TRIAC.
Ev kanske man kan nyttja IGBT också? och om strömmen går ner i noll kan man ev nyttja TRIAC.
Seriekopplar du med en diod så får du ett spänningstapp på 0.7v eller så.
Transformatorn skulle du kunna byta mot en solcell + några lysdioder som lyser på den..
Transformatorn skulle du kunna byta mot en solcell + några lysdioder som lyser på den..
Det här är väl i princip det som Micke_s föreslår.
En standardkoppling för en analog switch.
En standardkoppling för en analog switch.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.