Stegmotorer som 'missar' steg...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
m_thread

Stegmotorer som 'missar' steg...

Inlägg av m_thread »

Hej

Blir snart skogstokig på grund av att mina stegmotorer missar steg. Motorerna med tillhörande drivare följde med min '6040 CNC' Kinafräs.
Jag försöker nu att köra dessa med en usb controller från planet-cnc.com. Usb controllern är klockren rent hw designmässigt. Mjukvaran är bra och supporten ypperlig.

Problemet visar sig när man kör ett program. Efter en stund så förskjuts koordinaterna något och efter avslutat program så är inte x0,y0,z0 samma som när programmet startades.
Det lite lustiga är att det alltid är samma fel, negativt fel på z och x-axeln och positivt på y-axeln. Oavsett vilket program jag kör, har testat tre väldigt olika g kodsfiler, så ser felet ut att bli detsamma.
Felet är linjärt beroende till upplösnings/microstepping inställningarna på drivarna. Dvs vid högre upplösning tex 1/16 så blir felet mindre, men kvarstår.
Felet uppstår även när jag 'torrkör' med z långt ovanför bordet. Om spindeln är i gång eller inte spelar ingen roll.

Drivarna som följde med är något generiskt kinesiskt skit (YOOCNC) som inte går att hitta med google. Jag misstänker att designen av dessa inte är världsklass direkt. Bl a så ska man om man kör med Mach3 enligt säljaren skruva upp pulslängden för step med 10us, och för dir med 5us. Är detta onormalt mycket?
IMAG0161.jpg
Innan jag river isär och byter ut allt kablage mot skärmad kabel så undrar jag hur viktigt det är med just skärmad kabel till motorer och limitswitchar. Kan det verkligen bli så stora störningar så att man missar steg?

Nästa steg är väl att köpa nya ordentliga drivare... Någon som har bra drivare för tre eller fler axlar liggandes till ett bra pris?

Nu fick ni något att bita i :)

/F
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356

Re: Stegmotorer som 'missar' steg...

Inlägg av krille356 »

Om felet ligger i att dina motorer tappar steg gör de det alltid i multipla om fyra helsteg oberoende om du kör mikrosteg eller inte.

Räkna ut hur lång linjär förflyttning fyra helsteg är, mätt upp ditt linjära fel efter en testkörning och se om felet är multiplar av fyra helstegs förflyttning.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Problemet är att felet är relativt litet och således svårt att mäta. Efter en körning av ett program på ~4000 rader gkod så är felet ungefär -2 mm i x och +2 mm i y, z har jag inte kollat.

Har nu googlat runt en del och hittat folk som har liknande problem med liknande drivare. Man tappar, eller får extra steg pg av felaktig design av drivkortet. En längre diskussion finns här: CNC Zone. Designen verkar vara riktigt usel.
Hade jag haft tillgång till ett oscilloskop och en logikanalysator så hade jag kanske kunna debugga skiten.

Nu är jag inte helt sugen på att spendera flera dagar på att modda drivarna så de funkar. Det lutar åt att skaffa nya drivare ist.

Hur var det nu med skärmade kablar, spelar det någon större roll?

/F
H.O

Inlägg av H.O »

En orsak kan vara att du har fel polaritet på stegsignalen. Dvs drivaren stegar på stigande medan Mach3 är inställd på fallande eller tvärt om. 10 (extra) us pulsbredd låter sjukt mycket men är egentligen ingen problem i sig eftersom du kör med extern puls-generator.

På tal om det, är du säker på att insällningen för pulsbredd i Motortuning-dialogen gäller för din externa hårdvara? Det är inte så att den har en egen inställning nån stans?

Att leta efter sådana här fel att genom att köra G-kod på måfå är svårt. Ta en axel i taget, gör ett program som kör den fram och tillbaka en viss sträcka 50ggr och kolla sedan hyr mycket fel du får. Kör igen fast denna gång 100ggr, blir felet dubbelt så stort?
m_thread

Inlägg av m_thread »

Sorry, jag var nog lite otydlig. Jag kör alltså inte med Mach3, utan med USB-CNCs egna programvara. Jag har en dialog med utvecklaren av denna programvara, samma kille skriver firmware för usb controllern.
Vi får se om det leder någonstans.

Är det någon som vet vad Mach3 har för pulsbredd om man sätter 0? Dvs ordinarie pulslängd utan något extra?

/F
H.O

Inlägg av H.O »

Aha, OK.
Ordinarie pulsbredd i Mach3 beror lite på hur snabb datorn är men normalt runt 3us.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Så testade vi, dvs med ett manuellt skrivet G-kodsprogram som körde fram och tillbaka. Viktigt även att kolla att maskinen inte går tungt någonstans. Ev kan man testa minska hastigheterna och ha flackare ramper.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det kan mycket väl vara att den externa pulsgeneratorn inte kan skapa dessa långa pulsbredderna. Jag kan tex inte ha Kflop till mina Berger Lahr, drivarna i svarven som vill ha ohemula 13µs i pulslängd.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Yes, där tror jag du träffade huvudet på spiken :) Återstår att se om det finns något att göra i mjukvaran på controllern.

Annars är det andra drivare som gäller.
När det gäller drivare, är det Gecko som gäller? Eller finns det andra, kanske lite billigare alternativ som är lika bra?

/F
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Dom här ser inte så dumma ut men klarar bara hel / halvsteg:

http://www.faberinc.com/ims/ims_ib462_i ... asheet.pdf

Någon som har använt dem?

Finns som NOS på Ebay för $99 för tre st
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har haft någon tidigare IMS modul = ingen höjdare direkt vill jag påstå. Pruta inte på driver utan köp kvalitét typ Gecko som lönar sig i längden.
m_thread

Inlägg av m_thread »

För mig blev det till slut dessa stegmotordrivare: PoStep25
De klarar endast 24V 2,5A, men för mig funkar det perfekt. Billiga och sjukt små är de med.

/F
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kan du ställa minsta hastighet, upprampning etc? har du experimenterat med att ändra dom värdena?

Det kunde vara värt ett försök att ändra lägsta hastighet vid start och stopp. Vid start så ska man inte rampa från noll och uppåt utan från noll och direkt till ett antal procent av maxhastigheten. Dom brukar missa om man rampar upp med för låg hastighet men möjligen fungerar det bättre med mikrosteg. Samma när du rampar ner; prova att rampa ner till, tex 5% av max och sedan direkt till noll.
primerone

Inlägg av primerone »

m_thread:
Jag är intresserad av att veta hur det gick med dina PoStep25 drivsteg?
Själv står jag i begrepp att införskaffa drivsteg till en liten bordsrouter. Stegmotorerna är på 2A och 24V ger tillräckliga prestanda för mina ändamål.
PoStep25-32 verkar ju på pappret helt OK och prisnivån (ca 150:-/st) ligger rätt.

Så vad har du för erfarenhet av PoStep25?
Fungerar de som de ska? Överhettning? Tappar steg? Liknande problem?
Köpte du direkt på PoLabs hemsida eller via återförsäljare? (Jag har inte lyckats klura ut var PoLabs HQ ligger).
Har du behövt använda supporten? Är den OK i så fall?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

PoLab = Polen
Skriv svar