Blir snart skogstokig på grund av att mina stegmotorer missar steg. Motorerna med tillhörande drivare följde med min '6040 CNC' Kinafräs.
Jag försöker nu att köra dessa med en usb controller från planet-cnc.com. Usb controllern är klockren rent hw designmässigt. Mjukvaran är bra och supporten ypperlig.
Problemet visar sig när man kör ett program. Efter en stund så förskjuts koordinaterna något och efter avslutat program så är inte x0,y0,z0 samma som när programmet startades.
Det lite lustiga är att det alltid är samma fel, negativt fel på z och x-axeln och positivt på y-axeln. Oavsett vilket program jag kör, har testat tre väldigt olika g kodsfiler, så ser felet ut att bli detsamma.
Felet är linjärt beroende till upplösnings/microstepping inställningarna på drivarna. Dvs vid högre upplösning tex 1/16 så blir felet mindre, men kvarstår.
Felet uppstår även när jag 'torrkör' med z långt ovanför bordet. Om spindeln är i gång eller inte spelar ingen roll.
Drivarna som följde med är något generiskt kinesiskt skit (YOOCNC) som inte går att hitta med google. Jag misstänker att designen av dessa inte är världsklass direkt. Bl a så ska man om man kör med Mach3 enligt säljaren skruva upp pulslängden för step med 10us, och för dir med 5us. Är detta onormalt mycket?
Innan jag river isär och byter ut allt kablage mot skärmad kabel så undrar jag hur viktigt det är med just skärmad kabel till motorer och limitswitchar. Kan det verkligen bli så stora störningar så att man missar steg?
Nästa steg är väl att köpa nya ordentliga drivare... Någon som har bra drivare för tre eller fler axlar liggandes till ett bra pris?
Nu fick ni något att bita i

/F