Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Om man känner sig manad så KAN man ju slänga dit en 4-pin själv :) Det är ju bara +12V och jord i den. Ta ström från en vanlig 4-pin Molex eller två.

On another note..
Rullade runt lite på blocket och hittade denna. http://www.blocket.se/vasterbotten/Shut ... ?ca=18&w=3
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja men de där såg ju inte så tokiga ut, tackar för det. :) Nja det skall se lite bra ut hade jag tänkt mig så helst något fabriks original så att säga.

Fortran skrev:Riktigt så små tror jag inte dom är.
Och att tro att dom ska ha 4pin 12V OCH matchande skruvhål är nog lite väl optimistiskt :)
Jag hoppades in i det sista på det bästa. :D

Den där storleken är lika stor, om än inte tom lite större, som bredden på datorn den skall sitta i så det kan bli lite krux att få plats med den där storleken men tack för kollen. :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tagit ugnsdelen och sockeln från en gammal spis och gjort elskåp för SSR, regulator mm av sockeln och en ram som ska kläs med tunn galvplåt runt ugnen. Det blir nu 10cm stenullsisolering och en Kina PID-regulator i min "nya" pulverlacksugn, borde bli ganska stabil i temperaturen när man trimmat till parametrarna.
DSC_0256.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En laptopladdare för bilbruk, eller för laddning från annan 12V källa.

Som tur är så är HP inte så petiga med avkänningen av laddaren. "sense" pinnen är kopplad till ett motstånd från Vcc och en konding till jord.

Insidan. En 300W kapabel DC/DC omvandlare från Ebay. Justerad till 18,5V som laptopen vill ha. Och en liten klutt lim på trimpotten så den inte rör sig.
Bild

Och exteriören.
Bild

Men går den inte åt helvete för varm i en sluten liten låda? Nejdå.. Jag körde datorn på full last, och laddade batteriet samtidigt, och kylflänsarna på omvandlaren blev knappt ens varma. Runt 40C.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Ditt sätt borde väl vara betydligt mer energieffektivt jämfört med att använda en växelriktare för att få fram 230V AC i bilen, och sedan ansluta ordinarie laddare? :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ujj ja! Visst fasen är det så :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Länk till DC/DC omvandlaren? :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Här! :)
http://www.ebay.com/itm/150W-DC-DC-Boos ... 3a937f8f12

Jag mindes fel. Den klarar 150W, inte 300. Men det är fortfarande extremt bra marginal om man vill ladda och driva en laptop med den.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Re: Sv: Dina mini-projekt!

Inlägg av Guldancistrus »

Byggde ihop en sån där joule tjuv! Den verkar funka bra, men jag lyckas inte mäta utspänningen med multimetern. Antar att det beror på att den pulserar med en hög frekvens.
uploadfromtaptalk1415569102173.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

Kul! Fast jag undrar hur du fick den att fungera med två solitära spolar i stället för en transformator. :humm:
Pröva att koppla ett lågpassfilter på utgången om du vill mäta dess utspänning. Från noden där spole, kollektor och lysdiodens anod möts sätter du ett högohmigt motstånd i serie med en kondensator ner till jord. 1 Mohm/ 1 uF är lagom stora värden. Mät sedan spänningen över kondensatorn och hoppas att multimeterns ingångsimpedans är hög nog att inte lasta ner kretsen så att du får felaktiga värden, eller buffra utsignalen så slipper du hoppas. :)
1802

Inlägg av 1802 »

Guldancistrus: En ritning skulle vara nice.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

En mysterycache för geocacheeventet FAD (Fumble After Dark) som gick av stapeln förra helgen i Hässleholm.

Bild

Det gäller att hitta rätt par ledare för att stoppa nedräkningen och få svaret.
Bild

I lådan finns det ett experimentkort med allt på och ett blyack att driva den.
Bild

Schema på kretsen:
Bild

Använder mig av processorns skyddsdioder på IO-pinnarna för att starta den när någon av dom (trådarna) kommer i kontakt mot BAT-, därefter skapar processorn en kontakt mellan jord och BAT- med hjälp av optokopplaren och FET:en och håller den tills den är klar med vad den skall göra och bryter kontakten. Detta gör att kretsen drar ingen ström i väntan på nästa person.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det finns en överhängande risk att du zappar sönder processorn på det sättet.
Swech
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

1802 skrev:Guldancistrus: En ritning skulle vara nice.
Sök annars efter joule thief på google och du kommer väl att få några miljoner träffar eller så.

Fast jag undrar hur du fick den att fungera med två solitära spolar i stället för en transformator.

Ja den skall på ett sätt inte fungera men det blir uppenbarligen en liten liten magnetiskt koppling mellan spolarna vilket gör att den börjar svänga. Hade de varit längre ifrån varandra så hade den inte fungerat.

Spolarnas storlek är för övrigt mycket större än vad som egentligen behövs då en spole i den storleken nog hade kunnat pumpa ut flera 100-tals mA vilket är på tok för mycket för en vanlig led.
Användarvisningsbild
lond

Re: Sv: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Swech skrev:Det finns en överhängande risk att du zappar sönder processorn på det sättet.
Swech
Jo, men det fungerar :vissla:
Strömmen går igenom skyddsdioderna en väldig kort stund tills processorn har startat och det första den gör är att aktivera optokopplaren och med den FET:en.

/// Marcus
Skriv svar