Ett par frågor kring fläktstyrning (CPU-fläkt)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Ett par frågor kring fläktstyrning (CPU-fläkt)

Inlägg av Icecap »

Om din op-amp är en 741-liknande måste du dela ner utgångsspänningen från den. Den kan nämligen inte gå lägre än 2,5V. En zenerdiod fungerar också.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag gjorde såhär till ett bygge:
Bild
reglerar mellan 5V och 12V i spannet mellan 25-50°C.
Har visserligen några volt extra över 12V att leka med där så en emitterföljare funkar bra för mig.
C3 gör så fläkten startar på fullvarv en liten stund.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Smart Icecap! Fasen att inte jag kan komma på sånt först någon gång...

Säg att jag sätter in en zener som den redigerade bilder, och så väljer jag en på 2,7V. Om då spänningsdelaren (feedbacken till icke-inv. ingången till U2) läggs på ... hmm ... nej nu snubblade jag igen. Zenern ska väl ändå ligga i serie med utgången på U2 annars kommer den ju aldrig gå över 2.7V.

Ska ta och granska ditt schema MadModder, det kanske ger mig lite hjälp på traven. Tack för det!

EDIT: Redigerat bilden. Flyttat placeringen på zenern.
DSC_2538.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 2 november 2014, 00:59:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fel! Zenerdioden ska sitta mellan op-amp utgången och basmotståndet. Anod mot basen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Helt rätt. Kom på det medans jag skrev inlägget. Bilden är nu uppdaterad.

Försöker bli klok på hur ja ska dimensionera R5 och R6 men nu tror jag att det är dags att simulera lite.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag antar att du använder 2 st op-amp för att du råkade ha en dubbel liggande...?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hmm, du menar att jag kan implementera både x20 förstärkningen och komparatorfunktionen i en och samma op-amp?
Blir det inte jätteknas att mata den inverterade ingången med två olika spänningsnivåer? Nej, jag har nog missförstått dig Icecap.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hej,

Utgången från U1 går direkt till + ingången på U2 tillsammans med punkten mellan R5/R6 vilket gör att det inte kan bli någon återkoppling från R5/R6.
Du vill förmodligen åt fäljande funktion Vut = 12 - (Vin x 20) - 5
Där 12 är matningen och 5 är minsta spänning och 20 är skalfaktorn mellan sensor och fläkt för linjärregleringen.
Formeln kan skrivas som Vut = 8 - (Vin x 20) och refererat till 12V med lasten direkt vid matningen ökar spänningen över fläkten med ökad temperatur på sensorn.
Detta går att realisera med en vanlig differential koppling med en OP.
http://en.wikipedia.org/wiki/Operationa ... plifier.29
Sätt Vtemp = V1 och 8V = V2 (8V skapr du med en spänningsdelare från matningen)
Sätt sedan Rf = 20 och R1 = 1 för skalfaktor 20 och därefter kan du räkna ut vad Rg och R2 måste vara men då måste du även ta hänsyn till de R du valt för att skapa 8V.

Anslut Rf från fläkten och inte direkt från utgången på OP'n.
Mellan utgång på OP och fläkt sätter du ett drivsteg med en NPN och en PNP i kaskad.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jättetack för svaret RoPa!
Jag jobbar stenhårt på ditt förslag och ska se till att presentera en ny revision inom kort men jag har bara en liten fråga angående det du skriver:

"Anslut Rf från fläkten och inte direkt från utgången på OP'n."

Vad menar du här?

Uppskattar verkligen om jag får ett mindre utvecklat svar så jag får klura lite. Det är så fruktansvärt lärorikt det här men måste få klura lite mer.

EDIT: Tror jag förstår! Håll i hatten. Det kan vara så att du menar att jag ska ge feedbacken efter transistorerna för att kompensera för Ube. Måste grunna lite mera på denna teori.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Är rädd att jag tänkt sönder allt. Hade det väl fungerande i skallen ett tag men sen gick det utför. Nedan är hur kretsen ser ut nu.
Vet inte hur jag ska räkna ut R2 och Rg och är osäker på om detta är vad man kallar kaskadkoppling av transistorer.

Ser ni några uppenbara fel? (Förutom att fläkten ser ut som en resistor då...)
Fancontrol.JPG
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Knappast några problem alls - förutom att den inte kan fungera...

Q1 är en PNP - med emitter till GND???

Q2 är en NPN och hade Q1 haft emittern till VDD hade den skjutit när Q2 hade gått ON, det finns faktisk gränser för hur mycket ström man får dra i basen!

Så ja, du har tänkt sönder det hela.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ja, jag vet. Helt förvirrad.
Tar och lägger detta på is och kör med backup-lösningen. Inser att jag är för dålig att räkna på alla resistorer som ligger parallellt i kombination med seriella etc etc.

Kastade rev 42 för en stund sedan men ritade upp MadModders krets i LTspice, vilket fungerade utmärkt. Testade då att modifera denna enligt mina värden och då gick jag in i väggen.

Tack ändå till er alla som hjälpt till! Kanske återgår till detta en annan dag när jag inte är självmordsbenägen längre.
RoPa

Inlägg av RoPa »

@Magnus_K, jag hinner inte nu i kväll men jag ska rita upp det åt dig.
Du är ganska nära... prova att byta plats på NPN och PNP... lägg till några motstånd...

Vad gäller R2 och Rg, tänk 8V delat med de R2 och Rg du får fram... skapa det från 12V (dela med ?)...

Tänk, OP ut U "upp" --> spänning under fläkt "upp" = mindre ström till basen på NPN drivaren = mindre ström genom PNP buffert = PNP basen upp = OP ut U "upp".
Motstånd mellan 12V och buffert PNP emitern (10K), pull down motstånd på drivar NPN bas till jord (1K).

Ge det ett försök till =)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Du är en bra människa RoPa. Ska göra ett nytt försök tack vare din vägledning.
Återkommer i ärendet!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu ska vi se. Det kanske börjar likna något nu.
Lite kommentarer till schemat nedan:

- Genom att ändra värdet på Rg så kommer jag ändra tröskelvärdet då fläkten ska starta. Denna behöver alltså justeras så minsta spänning över fläkten är 4V.
- Genom att ändra värdet på R9 så ändras också hur mycket ström som går genom induktorn (fläkten). Vet inte riktigt hur jag ska tänka här men det blir nog lättare att förstå när kretsen är på labbplattan. Då fläkten drar ca 120-130 mA vid fullt blås så måste det ju vara det jag siktar på. Om så är fallet så verkar 5k som R9 vara perfekt.
- Det jag hade förväntat mig mäta på den inverterade ingången var Vtemp x 20 men det stämmer inte. Även här vet jag inte vad som händer.
- R3 + R4 ska skapa 8V men mäter inte upp till mer än drygt 3V. Detta måste beror på den andra spänningsdelaren (R2 + Rg) gör att det går mer ström genom R3 än R4. Hur man räknar ut detta vet jag inte. Egentligen förstår jag inte ens varför det är en spänningsdelare efter en spänningsdelare, räcker det inte med en för att få spänningen till den nivån man önskar?

Kretsen nedan ser ut att fungera ganska bra i LTspice men jag är rädd för att ser bättre ut i simuleringen än vad det är. Det känns som om det saknas något...

EDIT: Har även bifogat en liten graf på ingångarna till op-ampen samt ström genom fläkt. Det känns som att jag vet hur man modiferar det mesta men hur förändrar jag lutningen på kurvan?
Just nu börjar trissan leda vid ca 400mV men redan vid 500mV har den nått "målet". Det senare cärdet vill jag alltså förskjuta till 600mV.

LinearFanControl.JPG
Graph.JPG
Skriv svar