Frågor om PLC
Frågor om PLC
Hej!
Jag har letat runt lite på denna sida och hittade att man kan köpa plc på sidan http://www.xlogic.se/
Finns det anledning till att handla av annan försäljare? om det finns.
Såg även att det finns en limit (på några) där man inte kan ha fler "funktionsblock"
Fråga vad är "funktionsblock"?
Är detta ett problem då gamla styrkodens storlek var 5 818 bytes (styrdes med arduino)
Mottages även förslag på vilken modell ja ska införskaffa krav spec
[*]24v dc
[*]minst 5st utgångar (relä on/off) gärna 6st
[*]4 ingångar
[*]skärm + inställningsknappar (skulle vara smidigt om det gick o flytta 1,5 meter från styrenhet)
[*]hantera tid (funkar med tidsräkning från program start)
I skolan för 5-8 år sedan programmerade vi lite plc men ystrest lite, dästo mer lego robotar, samt cnc maskiner
Jag har letat runt lite på denna sida och hittade att man kan köpa plc på sidan http://www.xlogic.se/
Finns det anledning till att handla av annan försäljare? om det finns.
Såg även att det finns en limit (på några) där man inte kan ha fler "funktionsblock"
Fråga vad är "funktionsblock"?
Är detta ett problem då gamla styrkodens storlek var 5 818 bytes (styrdes med arduino)
Mottages även förslag på vilken modell ja ska införskaffa krav spec
[*]24v dc
[*]minst 5st utgångar (relä on/off) gärna 6st
[*]4 ingångar
[*]skärm + inställningsknappar (skulle vara smidigt om det gick o flytta 1,5 meter från styrenhet)
[*]hantera tid (funkar med tidsräkning från program start)
I skolan för 5-8 år sedan programmerade vi lite plc men ystrest lite, dästo mer lego robotar, samt cnc maskiner
- Jan Almqvist
Re: Frågor om PLC
De WIFI PLC som säljs av xlogic.se är små trevliga saker. Lätta att programmera men ändå kraftfulla.
Nu förtiden använder nog de flesta PLC:er IEC-(?) funktionsblock där man bygger upp sitt program med färdiga block med logiska (t.ex. AND/OR) eller numeriska funktioner och knyter ihop dem med "trådar" mellan.
(För 30+ år sedan var det tungjobbade instruktionslista som gällde. Som assembler men mycket sämre.)
Jag skulle föreslå EXM-12DC-DA-RT-WIFI.
Knappar kör du väl på din telefon med en HMI app?
Nu förtiden använder nog de flesta PLC:er IEC-(?) funktionsblock där man bygger upp sitt program med färdiga block med logiska (t.ex. AND/OR) eller numeriska funktioner och knyter ihop dem med "trådar" mellan.
(För 30+ år sedan var det tungjobbade instruktionslista som gällde. Som assembler men mycket sämre.)
Jag skulle föreslå EXM-12DC-DA-RT-WIFI.
Knappar kör du väl på din telefon med en HMI app?
-
Jag tänkte skrivit Siemens Logo.
Men det ser bannemig ut som en exact kopia på Logo plc't så det är nog det under ett annat namn.
Nu vet jag inte exact vad du vill göra men kolla gärna på Wago PLC. De har skalbara system där man väljer plc och sedan bestyckar med in och utgångsmoduler efter tycke, smak och behov
Men som föregående talare skrev. Idag så bygger de flesta system på block programmering vilket gör dom enkla.
Vissa har även mer avancerade lägen så man kan skriva i tex ST (structured text)
Men det ser bannemig ut som en exact kopia på Logo plc't så det är nog det under ett annat namn.
Nu vet jag inte exact vad du vill göra men kolla gärna på Wago PLC. De har skalbara system där man väljer plc och sedan bestyckar med in och utgångsmoduler efter tycke, smak och behov
Men som föregående talare skrev. Idag så bygger de flesta system på block programmering vilket gör dom enkla.
Vissa har även mer avancerade lägen så man kan skriva i tex ST (structured text)
- Jan Almqvist
Nackdelen med Siemens LOGO! är att den saknar modbus/tcp. I övrigt är de nog identiska.
-
Conrad säljer Siemens LOGO och S7-system, men de är ju lite dyrare är xlogic.
http://www.conrad.se/Siemens-LOGO%21.ht ... 09_0214910
http://www.conrad.se/Siemens-LOGO%21.ht ... 09_0214910
Jan Almqvist så var det programblocken var 
vore kul med wifi ja men där den kommer o sitta kommer det inte funka mer än när jag är där så måste gå manuelt direkt på
samt att den finns i 12v jag behöver 24v
Tommy_Naseem
Det är inte så avanserat det den ska göra är:
akivera relä 1
akivera relä 3
akivera relä 4
fortsätt tid(T1(1000-5000ms))
avakivera relä 1
vänta tid(T2(1000-5000ms))
akivera relä 1
avakivera relä 1
också vidare tills sensor 1 blir aktiv och det hela vänder
akivera relä 2
akivera relä 3
akivera relä 5
avakivera relä 2
akivera relä 2
avakivera relä 2
tills givare 2 blir aktiv och allt stanar
Jan Almqvist & Tommy_Naseem modbus? vad till vad
konig7070 billigast möjliga men inte billigt som arduino

vore kul med wifi ja men där den kommer o sitta kommer det inte funka mer än när jag är där så måste gå manuelt direkt på
samt att den finns i 12v jag behöver 24v

Tommy_Naseem
Det är inte så avanserat det den ska göra är:
akivera relä 1
akivera relä 3
akivera relä 4
avakivera relä 1
akivera relä 1
avakivera relä 1
också vidare tills sensor 1 blir aktiv och det hela vänder
akivera relä 2
akivera relä 3
akivera relä 5
avakivera relä 2
akivera relä 2
avakivera relä 2
tills givare 2 blir aktiv och allt stanar

Jan Almqvist & Tommy_Naseem modbus? vad till vad
konig7070 billigast möjliga men inte billigt som arduino

- Krille Krokodil
XLogic ELC-18DC-DA-R-U plus deras HMI ELC-MD204L så är det 2200:-, mycket billigare än så finner du
nog inget i PLC-världen.
Panasonic har en ny serie med småttingar som ser rätt trevlig ut men där kostar PC-mjukvaran ett par
tusenlappar, 6000+ någonting om man vill ha fullversionen för att programmera i ST.
nog inget i PLC-världen.
Panasonic har en ny serie med småttingar som ser rätt trevlig ut men där kostar PC-mjukvaran ett par
tusenlappar, 6000+ någonting om man vill ha fullversionen för att programmera i ST.
- Jan Almqvist
den går på 12 till 24 VDCKucklas skrev: ...samt att den finns i 12v jag behöver 24v![]()
se sida 405 i http://xlogic.se/filer/exm-manual.pdf
om du, om inte nu så kanske senare, vill koppla ihop din plc med något annat t.ex. en annan PLC, en dator eller någon HMI produkt så är modbus/tcp bra eftersom det är det vanligaste protokollet.Kucklas skrev: Jan Almqvist & Tommy_Naseem modbus? vad till vad
Siemens säljer LOGO! utan modbus för att den bara ska gå att använda med andra Siemens produkter.
-
Crouzet millenium 3 är min favorit, har alltid ett par liggande i bilen har kommit till användning många ggr, sladden är lite överprisad dock
Sedan har du Crouzet Virtual Display app oxo
Sedan har du Crouzet Virtual Display app oxo

-
Nya Logo har Ethernet interface!Jan Almqvist skrev:den går på 12 till 24 VDCKucklas skrev: ...samt att den finns i 12v jag behöver 24v![]()
se sida 405 i http://xlogic.se/filer/exm-manual.pdf
om du, om inte nu så kanske senare, vill koppla ihop din plc med något annat t.ex. en annan PLC, en dator eller någon HMI produkt så är modbus/tcp bra eftersom det är det vanligaste protokollet.Kucklas skrev: Jan Almqvist & Tommy_Naseem modbus? vad till vad
Siemens säljer LOGO! utan modbus för att den bara ska gå att använda med andra Siemens produkter.
Fast vill man ha ett så billigt system som möjligt så är X-logic ett bra alternativ om man inte gör för stora eller krävande system. För det som ts vill åstabkomma så låter det som ett vettigt alternativ. Har använt X-logic ett antal ggr och skulle aldrig använda dom om jag bygger något som är kritiskt på något sätt.
Millenium 3 är fantastiskt för mindre system.
Lutar åt o bli nått från x-logic men en lite fråga
På input står det 0-10v dc men är det bara för 12voltarna eller gäller det även för 24volts systemen?
Har nämligen två induktiva givare som ger 24v i styr späning sist jag labade med dom.
På input står det 0-10v dc men är det bara för 12voltarna eller gäller det även för 24volts systemen?
Har nämligen två induktiva givare som ger 24v i styr späning sist jag labade med dom.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Dessa 'ger' inget, dessa drivs med spänning. Vad säger databladet att dessa givare skall drivas med?som ger
-
Har inget data blad eller numer,
det gamla styrkortet har krachat så ja försöker bygga ett nytt och den gamla elektroniken går på 24v i foder vagnen
det gamla styrkortet har krachat så ja försöker bygga ett nytt och den gamla elektroniken går på 24v i foder vagnen