Först och främst, vill du läsa själv om IC kretsarna kan jag rekomendera
www.alldatasheet.com. Grym site för datablad
IC1 är en Phase Locked Loop (PLL), vilket är nåt krångligt. Glada nyheten är dock att den endast används som en oscillator.
Ben 9 är ingången till en VCO (Voltage Controlled Oscillator) dvs spänningen där styr hur snabbt kretsen skall oscillera. När du trycker på switchen laddar du upp kondensatorn C2. När switchen släpps laddas den långsamt ur via R2. När den går tillräckligt lågt stannar oscillatorn (skulle jag tro, inte kikat så mkt på databladet, men det verkar vettigt om det är en tärning som skall skapas). Jag tror även att frekvensområdet bestämms av C1 och R1, Dvs vilken frekvens kommer VCOn att starta på när C2 är fulladdad.
alltså, på IC1 ben 4 har du en fyrkantspuls vars frekvens långsamt sjunker tills den stannar till slut. IC2 är en binär räknare. Den räknar antalet pulser som kommer från IC1. Utgångarna Q1 till Q7 motsvarar bit0 till bit6 och när du kommer till 1111111 och får en puls till slår den över till 0000000. eftersom den slår runt många gånger innan tärningen stannas kan utgångarna användas som slumptal. det verkar som om det behövdes tre "slumpbitar" därför används bara de tre lägsta bitarna.
Slutligen är det nån intrikat liten koppling med dioder där som antagligen skall syfta till att skapa teckenen 1-6 baserat på värdet på de tre lägsta bitarna Q1,Q2,Q3. Exakt hur detta går till går nog att bena ut, men det är jag för trött för just nu

. Antaglien är det lite extra rackel för att det skall bli de välkända figurerna för siffrorna 1-6.
Denna tärning kommer nog att vara en dålig tärning eftersom 3 bitar bitar kan skapa 8 olika värden medans en tärning har 6 värden, vilket innebär att två stycken blir över. Detta i sin tur leder till att två utslag på tärningen får dubbelt så stor chans att uppkomma (eller ett utslag får trippel chans).
Edit: Danei: Såna uppgifter blir dryga då lärarn verkar förvänta sig att man skall fatta det utan att ha några som helst förkunskaper för att kunna göra det

. Mitt specialarbete var ett sånt riktigt skämt. Skulle bygga en förstärkare (hör och häpna!) men kunde med lite god vilja räkna ut arbetspunkten för GE och GC steg

. Nåväl fick ritning och nån månad senare med två dagar kvar på specialarbetet for jag å en polare å etsade i hans källare. Lödde alla komponenter med en alldeles för högeffekts lödkolv som låg där. väl i skolan nästa dag skulle vi testa. Elgubben släppte in oss i labbet och naturligtvis funkade polarens men inte min

. Självklart hade man inte en susning om vad som var fel. Såhär i efterhand hade antagligen nåt blivit brännt man lödde. När gubben sen då kom tillbaka frågade han först polaren om den funkade. Han svarade sanningsenligt JA. Ok, bra sa farbrorn. Sen frågade han mig samma sak. För EN gång skull vara jag lite snabbtänkt och svarade inte fullt så sanningsenligt JA, jag med

. Nåväl, det slutar inte där. Polare #3 Byggde överhuvudtaget in sin och dan efter svarade även han att hans fungerade fint, vilket godtogs. Jag och polare #2 "skrev om" den lilla beskrivning av förstärkaren vi fick (2 sidor) tillsammans med ritningen, naturligtvis utan att fatta nåt, bytte lite ord bara. Polare #3 hade ännu mindre koll, så vi bytte lite mer ord och gav han ett ex. Jag och polare #2 lämnade in våran rapport en vecka för sent och fick VG(!! ett mirakel i sig). Polare #3 lämnade in i tid och fick MVG utan att ens ha byggt den vilket f.ö. än i denna dag (6 år senare) retar gallfeber på polare #2 vars förstärkare faktiskt fungerade

.
Det är lagom mängd arbete i en kurs va?:p
Törs bekänna det såhär i efterhand när jag nu faktiskt byggt och förstått en förstärkare
