Hur tolkar jag ett kopplingsschema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jontemad

Hur tolkar jag ett kopplingsschema?

Inlägg av jontemad »

Hej :), jag är ny här och undrar om jag skulle kunna få lite hjälp här?Det är såhär att jag på elektroniken i skolan har byggt en elektronisk tärning :), saken är den att vi skall förklara så gott vi kan varför de olika komponenterna sitter där de sitter. Nu är det bara så att jag inte är så jätteinsatt i detta.Kan ni hjälpa mig med hur jag ska förklara? skulle vara jättetacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mig :) Jag har kollat i manualen men jag blir inte s mycket klokare av den :cry:

http://www.velleman.be/downloads/0/manual_mk109.pdf
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag får inte riktigt ihop den heller. De tre dioderna zenerdioden och transistorn. Ska de bilda en or gind eller något? Det påminner mig om när vi lödde en synt i skolan. Det hadde gort många år. Men ingan hadde någonsin märkt att en lysdiod var ritat åt fel håll. Alla bara lödde dit den enligt ploritetsmärkningen. Så det är ju bra att i ska försöka fatta också. För det var det just ingen på min skola som gjorde.

Vet du vad IC kretsarna gör? börja med det.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Först och främst, vill du läsa själv om IC kretsarna kan jag rekomendera www.alldatasheet.com. Grym site för datablad :)

IC1 är en Phase Locked Loop (PLL), vilket är nåt krångligt. Glada nyheten är dock att den endast används som en oscillator.

Ben 9 är ingången till en VCO (Voltage Controlled Oscillator) dvs spänningen där styr hur snabbt kretsen skall oscillera. När du trycker på switchen laddar du upp kondensatorn C2. När switchen släpps laddas den långsamt ur via R2. När den går tillräckligt lågt stannar oscillatorn (skulle jag tro, inte kikat så mkt på databladet, men det verkar vettigt om det är en tärning som skall skapas). Jag tror även att frekvensområdet bestämms av C1 och R1, Dvs vilken frekvens kommer VCOn att starta på när C2 är fulladdad.

alltså, på IC1 ben 4 har du en fyrkantspuls vars frekvens långsamt sjunker tills den stannar till slut. IC2 är en binär räknare. Den räknar antalet pulser som kommer från IC1. Utgångarna Q1 till Q7 motsvarar bit0 till bit6 och när du kommer till 1111111 och får en puls till slår den över till 0000000. eftersom den slår runt många gånger innan tärningen stannas kan utgångarna användas som slumptal. det verkar som om det behövdes tre "slumpbitar" därför används bara de tre lägsta bitarna.

Slutligen är det nån intrikat liten koppling med dioder där som antagligen skall syfta till att skapa teckenen 1-6 baserat på värdet på de tre lägsta bitarna Q1,Q2,Q3. Exakt hur detta går till går nog att bena ut, men det är jag för trött för just nu :). Antaglien är det lite extra rackel för att det skall bli de välkända figurerna för siffrorna 1-6.

Denna tärning kommer nog att vara en dålig tärning eftersom 3 bitar bitar kan skapa 8 olika värden medans en tärning har 6 värden, vilket innebär att två stycken blir över. Detta i sin tur leder till att två utslag på tärningen får dubbelt så stor chans att uppkomma (eller ett utslag får trippel chans).

Edit: Danei: Såna uppgifter blir dryga då lärarn verkar förvänta sig att man skall fatta det utan att ha några som helst förkunskaper för att kunna göra det :). Mitt specialarbete var ett sånt riktigt skämt. Skulle bygga en förstärkare (hör och häpna!) men kunde med lite god vilja räkna ut arbetspunkten för GE och GC steg :lol: . Nåväl fick ritning och nån månad senare med två dagar kvar på specialarbetet for jag å en polare å etsade i hans källare. Lödde alla komponenter med en alldeles för högeffekts lödkolv som låg där. väl i skolan nästa dag skulle vi testa. Elgubben släppte in oss i labbet och naturligtvis funkade polarens men inte min :wall: . Självklart hade man inte en susning om vad som var fel. Såhär i efterhand hade antagligen nåt blivit brännt man lödde. När gubben sen då kom tillbaka frågade han först polaren om den funkade. Han svarade sanningsenligt JA. Ok, bra sa farbrorn. Sen frågade han mig samma sak. För EN gång skull vara jag lite snabbtänkt och svarade inte fullt så sanningsenligt JA, jag med :vissla: . Nåväl, det slutar inte där. Polare #3 Byggde överhuvudtaget in sin och dan efter svarade även han att hans fungerade fint, vilket godtogs. Jag och polare #2 "skrev om" den lilla beskrivning av förstärkaren vi fick (2 sidor) tillsammans med ritningen, naturligtvis utan att fatta nåt, bytte lite ord bara. Polare #3 hade ännu mindre koll, så vi bytte lite mer ord och gav han ett ex. Jag och polare #2 lämnade in våran rapport en vecka för sent och fick VG(!! ett mirakel i sig). Polare #3 lämnade in i tid och fick MVG utan att ens ha byggt den vilket f.ö. än i denna dag (6 år senare) retar gallfeber på polare #2 vars förstärkare faktiskt fungerade :D .

Det är lagom mängd arbete i en kurs va?:p
Törs bekänna det såhär i efterhand när jag nu faktiskt byggt och förstått en förstärkare :lol:
Senast redigerad av pagge 14 februari 2006, 02:17:13, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu fattar jag :idea:
Som jag tolkar det blir det.

0 ger 6 Alla dioder utom LD4
1 ger 1 LD4
2 ger 2 LD1 & LD7
3 ger 3 LD4 & LD1 & LD7
4 ger 2 LD5 & LD3
5 ger 3 LD5 & LD3 & LD4
6 ger 4 LD5 & LD3 & LD1 & LD7
7 ger 5 LD4 & LD1 & LD7 &LD5 & LD3

Vilket leder till att det är dubbel chans för 2 och 3. Inget vidare.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det är faktiskt lite klurigt att fixxa eftersom 2^x aldrig blir delbart med 6.
bästa (enklaste) alternativet skulle nog vara att det blir helt svart i två av de 8 fallen (så får man slå om.). Annars skulle man kunna fixxa en räknare som bara räknar till 6, men det vette tusan om det går med just den där kretsen

Edit: Jo det går nog om man kopplar lite logik så att kretsen resetas vid Q3-Q1 = 110 dvs 6 (0-5 blir tärningsutslag, 6 blir börja om från 0)
jontemad

Inlägg av jontemad »

Tack, tackar för all hjälpen :D, men jag undrar på ifall det är så transistorns placering beror på att den skall skydda dioderna på kretskortet ifrån att få för hög spänning? :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag tror de flesta dioderna skall fungera som ELLER grindar. ta t.ex. D1 D2 D3. Om O1 eller O2 eller O3 är hög, kommer T1 att strypas t.ex. Hade man bara kopplat ihop pinnarna O1-O3 hade det blivit strömrusning om inte alla varit på samma logiska nivå. Danei skrev hur det blir, testa att du kommer fram till samma sak.
jontemad

Inlägg av jontemad »

O1 O2 O3? :D, Menar du inte Q1 ,Q2, Q3 ? Alltså utgångarna ifrån den binära räknaren?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

pagge skrev:Skulle bygga en förstärkare...
HAha underbar historia! :lol: :)
Håller själv på att skriva rapport på mitt specialarbete just nu (skall vara inlämnat i maj). Tyvärr kan jag inte berätta något lika roligt om det för det har inte hänt så mycket spännande saker.. (förutom när jag skulle mäta spänningen på primären på trafon och multimetern råkade va inställt på Ström :doh: *poff*) Däremot bygger en klasskompis en ytterst primitiv oljekylning för dator som skall bli spännande att se i drift :)
Senast redigerad av Fritzell 14 februari 2006, 23:09:52, redigerad totalt 3 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla dioder är för att stömen bara ska kunna gå åt ett håll. D1,D2,D3, T1, R3 och ZD1 bildar tillsammans en NOR grind. Transistorn leder bara om alla Q1,Q2 och Q3 är låga. Transistorn ger då stöm till lysdioderna som bildar 6. Försök klura ut vilka dioder som lyser för alla kombinationer av Q signalerna.
jontemad

Inlägg av jontemad »

Ja, jag skall fundera över det :), rätt skönt, jag fattar faktiskt en del i alla fall :)
Skriv svar