hur räknar jag ut vad en krets kommer förbruka?
hur räknar jag ut vad en krets kommer förbruka?
Byggde en liten krets så ja kunde få vår pumpa att blinka lite mysigt med 2st LED.
Drivs med ett 9v batteri..
Hur räknar man ut hur mkt krestes förbrukar så man kan veta hur länge batteriet kommer räcka..
Drivs med ett 9v batteri..
Hur räknar man ut hur mkt krestes förbrukar så man kan veta hur länge batteriet kommer räcka..
- FormerMazda
Re: hur räknar jag ut vad en krets kommer förbruka?
Google?
Finns en drös räknar för detta på webben, här är en i högen: http://www.digikey.com/en/resources/con ... ttery-life
Du behöver ju veta kapaciteten på ditt batteri, samt vad kretsen förbrukar. Har du nån PWM-fadeblinklösning så får mäta/räkna fram ett snitt.

Finns en drös räknar för detta på webben, här är en i högen: http://www.digikey.com/en/resources/con ... ttery-life
Du behöver ju veta kapaciteten på ditt batteri, samt vad kretsen förbrukar. Har du nån PWM-fadeblinklösning så får mäta/räkna fram ett snitt.
Här hittade jag lite intressant information angående förbrukningen.
http://www.evilmadscientist.com/2012/ba ... omponents/
http://www.evilmadscientist.com/2012/ba ... omponents/
Det är betydligt enklare att mäta vad den förbrukar än att räkna ut det helt teoretiskt. Men det är inte riktigt säkert att det är jättelätt att mäta om förbrukningen varierar mycket (ex. pulser).
Ladda upp en kondensator på xxx mikrofarad till 9.5V och mät hur lång tid det tar innan spänningen sjunkit till 8.5V.
För övrigt får du mycket bättre drifttid och ekonomi om du använder tex 1st cr123 eller 2st AA.
För övrigt får du mycket bättre drifttid och ekonomi om du använder tex 1st cr123 eller 2st AA.
Bra tips där mrfenzy! Ibland förekommer det att jag behöver mäta egenförbrukningen hos något som drar ganska lite ström och som dessutom kan vara pulserande ström vilket gör det svårt att mäta. Typexempel är just om man ska räkna ut hur länge något kan drivas på batteri.
Fast då kommer väl problemet hur man sedan ska göra för att noggrant mäta upp kapacitansen eftersom den sällan är exakt vad som anges. Visst man kan göra samma test med ett välkalibrerat motstånd som last istället för prylen man ska mäta och räkna ut kapacitansen. Å andra sidan kanske man inte behöver veta så himla exakt, det är väl spridning mellan olika batterier också som kanske motsvarar spridningen mellan olika kondensatorer? Ett annat problem är väl just att veta den verkliga kapaciteten på batteriet man använder så det är väl något man också skulle vilja mäta upp. Laddningsbara batterier är ju märkta med mAh men jag tvivlar på att märkningen alltid stämmer med verkligheten.
Alternativet är att man kopplar upp det hela och startar tidtagaruret och mäter hur lång tid det tar tills lysdioderna inte lyser längre. Eller en webbkamera som filmar det hela så kan man snabbspola filmen i datorn för att hitta tidpunkten då den börjar lysa för svagt så man slipper övervaka det hela manuellt. Då får man ett verklighetsbaserat test. Helst bör man göra det utomhus också för att få med temperaturpåverkan eftersom pumpan antagligen ska stå ute (min vilda gissning)?
Fast då kommer väl problemet hur man sedan ska göra för att noggrant mäta upp kapacitansen eftersom den sällan är exakt vad som anges. Visst man kan göra samma test med ett välkalibrerat motstånd som last istället för prylen man ska mäta och räkna ut kapacitansen. Å andra sidan kanske man inte behöver veta så himla exakt, det är väl spridning mellan olika batterier också som kanske motsvarar spridningen mellan olika kondensatorer? Ett annat problem är väl just att veta den verkliga kapaciteten på batteriet man använder så det är väl något man också skulle vilja mäta upp. Laddningsbara batterier är ju märkta med mAh men jag tvivlar på att märkningen alltid stämmer med verkligheten.
Alternativet är att man kopplar upp det hela och startar tidtagaruret och mäter hur lång tid det tar tills lysdioderna inte lyser längre. Eller en webbkamera som filmar det hela så kan man snabbspola filmen i datorn för att hitta tidpunkten då den börjar lysa för svagt så man slipper övervaka det hela manuellt. Då får man ett verklighetsbaserat test. Helst bör man göra det utomhus också för att få med temperaturpåverkan eftersom pumpan antagligen ska stå ute (min vilda gissning)?
Att timelapse-fotografera med en klocka i bild är ett knep om man inte vill ha en flera dygn lång film. Ett foto i minuten tar inte riktigt lika stor plats som 30 bilder i sekunden.
teljemo: Man brukar räkna på t.ex. en blinkande LED att om den är tänd en viss tid och då drar en viss ström och släkt en viss tid och då inte drar ström, då har man strömförbrukningen och skalar med puls/paus tid.
Sedan styrs blinkningen av något, det drar ström - oftast hela tiden. Alltså adderar man ihop detta.
Sedan vet man vilken ström det (teoretisk) drar och resten är en fråga om att räkna. Då du inte anger mer specifikt hur det hela ser ut är det bästa svaret jag kan ge.
Om en LED fader från tänd till släckt är det samma sak: man räknar med att om kurvan den fadas efter är symmetrisk kan man räkna med 50% av maxströmmen.
Sedan styrs blinkningen av något, det drar ström - oftast hela tiden. Alltså adderar man ihop detta.
Sedan vet man vilken ström det (teoretisk) drar och resten är en fråga om att räkna. Då du inte anger mer specifikt hur det hela ser ut är det bästa svaret jag kan ge.
Om en LED fader från tänd till släckt är det samma sak: man räknar med att om kurvan den fadas efter är symmetrisk kan man räkna med 50% av maxströmmen.
Sant. Är lite kluven på vad som är smidigast, en mapp i datorn med 1440 stillbilder per dygn att gå igenom eller en enda videofil men som å andra sidan kanske är 50 GB stor per dygn. Hårddiskutrymme är billigt och man kan radera filen när man är klar. Jag lutar mer mot videofilen då jag hatar att gå igenom massa stillbilder om jag skulle göra detta. Oavsett vilken metod man använder för att fota så var ditt tips att ha med en klocka i bilden bra för tidkoden kan ju börja krångla om man har otur.Nerre skrev:Att timelapse-fotografera med en klocka i bild är ett knep om man inte vill ha en flera dygn lång film. Ett foto i minuten tar inte riktigt lika stor plats som 30 bilder i sekunden.
Med stillbilderna kan man ju i de flesta bildvisare få ett "tumnagelgalleri" och då kan ja ju relativt snabbt skumma sig fram till rätt position. Med en film får man väl lov att köra med nån slags halveringsmetod för att hitta rätt ställe? Ett dygn på 10x hastighet tar ju i alla fall 2,5 timme om man ska spola sig igenom.
Det finns ju också programvara som gör en film av stillbilderna.
Det finns ju också programvara som gör en film av stillbilderna.
Med ett videoredigeringsprogram kan man snabbt flytta markören på tidslinjen och se i en preview vad som händer så det är ganska smidigt att söka sig fram till rätt tid. Jag är själv ganska van att trixa med videofiler så kanske det är därför jag känner mig mer hemma med det. Men stillbilder funkar det också, välj det som känns enklast.
En liten följdfråga som börjar bli smått off-topic. Finns det något vettigt program för timelapse med webbkamera? Kan tänka mig det är användbart ibland. Gärna något som funkar på Linux. Precis som du nämner Nerre så är det onödigt med 30 bilder/s men tar man en bild varannan sekund så blir det en sekund video för varje minut om man sedan spelar upp det i 30 fps vilket är mer hanterbart vid längre förlopp. En minut video för varje verklig timme kan man ju stå ut med.
En liten följdfråga som börjar bli smått off-topic. Finns det något vettigt program för timelapse med webbkamera? Kan tänka mig det är användbart ibland. Gärna något som funkar på Linux. Precis som du nämner Nerre så är det onödigt med 30 bilder/s men tar man en bild varannan sekund så blir det en sekund video för varje minut om man sedan spelar upp det i 30 fps vilket är mer hanterbart vid längre förlopp. En minut video för varje verklig timme kan man ju stå ut med.
Har för mig att LED fungerar som generator om de
belyses? Det borde ge olika förbrukning beroende
på om omgivningen är mörk eller inte i så fall?
belyses? Det borde ge olika förbrukning beroende
på om omgivningen är mörk eller inte i så fall?
satte igång och ställde ut i torsdags.. så den får väll stå tills den slocknar.. blir inte jätte exakt.. men på dygnet iallafall.