Motoriserad domkraft

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Motoriserad domkraft

Inlägg av MiaM »

Kan framdriften kanske gå att lösa genom att helt enkelt sätta en tunn stav (slät eller räfflad beroende på kompromiss mellan slitage och friktion) på utgången på en borrmaskin, och låta den ligga an mot utsidan av vagnens hjul? Med tillräckligt tunn stav så blir hastigheten på utsidan rätt låg. Du lär nog behöva nån maskin som är avsedd att dra fetare bultar eller liknande.

Fast frågan är hur du vill kunna "köra" med denna pryl. Ska det gå att flytta den helt fritt i alla riktningar, som en kundvagn, eller ska rörelsen vara begränsad som på en bil med två fasta och två svängbara hjul?

Om du kör två fasta och två svängbara hjul så blir det väl inte så svårt att ordna "borrmaskinsdrivning" på två av hjulen. Förhållandet mellan varvtalen på de två borrmaskinerna ger styrningen.

Om du bara behöver en viss fast rörelse så kanske du kan ha helt fasta hjul monterad i lämplig vinkel för att passa rörelsen som behövs i ditt garage? (Jag har inte räknat eller tänkt "ordentligt" på det här, det kanske inte blir bra). I värsta fall får du kanske ta om tag, d.v.s. köra en bit med detta bygge, släppa ner bilen och köra den på sina egna hjul en bit framåt/bakåt, och åter igen köra en bit med detta bygge.

P.S. om du mekar en hel del med bilar så har du kanske tryckluftskompressor? Det går kanske att få tag på bättre maskiner om du istället tar ett tryckluftsdrivet spärrskaft för framdrivningen? D.v.s. mer segdrag, lägre varvtal och tål oändlig överlast utan att ta stryk. Fast då vill det till att du har en tillräckligt fet kompressor, och så blir det opraktiskt med både tryckluft för rörelsen och el för hissen.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag hade inte tänkt mig någon styrning alls. Bara ren sidoförflyttning. Idén med borrmaskin är inte så dum. Frågan är bara vilken effekt jag behöver för att driva 1000kg?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett sätt att hantera detta är att ha fyra klot (diam min 100mm) som ligger lagrade i en hållare . Plattan i mitten kan vara rätt stor i yta och den totala höjden kan säkert vara 100 - 150 mm från början.
Detta ger ju plats för en skön lyftanordning, sedan är det bara att knuffa objektet i rätt riktning.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag är med på vad du menar, men det är för trögt att knuffa när bilen står på hjuldollysarna. Nu är hjulen på dom kanske 50mm i diameter, och att gå upp till 100-150mm kan nog hjälpa en hel del, men det hade varit lyxigare med motordrift :)
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

mrfrenzy skrev:Motoriserad saxdomkraft 2 ton finns att köpa färdigt för 699:-
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ft-601033/

Vill man bygga själv så är utväxlingen på en mutterdragare betydligt bättre lämpad än borrmaskin. Finns elektriska för några hundralappar.
Den där Juladomkraften är nog samma som Biltema nyss börjat återkalla,
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterka ... on-15-367/
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Hmm... Jpalsson: har du läst tråden??
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bosen skrev:Jag hade inte tänkt mig någon styrning alls. Bara ren sidoförflyttning. Idén med borrmaskin är inte så dum. Frågan är bara vilken effekt jag behöver för att driva 1000kg?
I princip behövs knappt någon effekt alls om det är okej att det går nästan oändligt långsamt.

D.v.s. effektbehovet beror bara på vilken hastighet som behövs.

Fast i praktiken så kommer en tillräckligt tunn stav för att orka flytta bilen med klenaste skruvdragaren antagligen också vara så klen att staven vrids sönder. Det lär väl alltså finnas någon gräns.

Jag tror att det i praktiken inte behövs så mycket effekt, men givetvis är friktionen en avgörande faktor. Hur slätt är golvet? Det är ju rätt stor skillnad mellan obehandlad betong, snyggt flytspacklad betong, marmofloormålat golv o.s.v.. Givetvis påverkar hjulen också.

Har du provat att lyfta nån bil med domkraft och försökt knuffa domkraften? Det bör väl göras på behörigt avstånd och med nån skrotbil som är reservdelsdonator på grund av risken att domkraften välter och allt blir väldigt dåligt på många sätt, typ.

Med effekt och varvtal på en borrmaskin så vet man vilket vridmoment (Nm) den ger (vid just det varvtalet...) och med axelns diameter så kan man räkna ut dragkraften (N).

I princip kan du mäta hur mycket dragkraft som krävs för att rubba bilen. Bind ett rep runt utsidan på en fotvåg, bind anda änden av repet i bilen, och tryck/dra i vågens undersida så att bilen precis rubbas, och läs av "vikten". Vågen är visserligen graderad i Kg men egentligen mäter den kraft och förutsätter normal tyngdkraft (d.v.s. den kommer visa fel om den används på månen). Om man tar vågens visade värde i Kg och multiplicerar med 9,81 så får man kraften i Newton.

Men steg ett är nog att börja med att kolla på vilka hjul som kan vara rimliga till en sånhär grej. De måste ju tåla en del vikt.

Förresten, för att fördela vikten bra så är det nog vettigt att göra konstruktionen ganska vridsvag. Om den är extremt vridstyv så kommer tyngden mest bara fördelas på tre av fyra hjul om den inte ligger an helt perfekt mot golvet (ojämnheter eller liknande). Det här är säkert inget problem i praktiken, med ett par hundra kilo bil som tynger ner så flexar det nog säkert lätt någon millimeter, men det kan ju ändå vara bra att tänka på.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Ja, handkraft borde räcka.
En idé:
En plåt på golvet. Förstyvningar i form av bräder ovanpå. Ett anslutnigshål för tryckluft i mitten av plåten.
En axel rullas upp på bräderna. Ett litet pys och en lätt knuff i sidled och bilen är på plats.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Behövs en ganska rejäl kompressor för det där. Jag tror heller inte mitt golv är tillräckligt slätt för det.
Jag använder nu det som bör vara det mest optimala: hjuldollys! Tyvärr funkar det för dåligt på mitt golv. Givetvis är större hjul svaret, men jag vill ha något som både lyfter bilen och flyttar den i sidled.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Att bättra på golvet är kanske ingen dum idé?

Hyr eller äger du lokalen? Om du hyr - får du bättra golvet?

Har du golvbrunn?

En flytspackling och/eller påmålning av såndär "göra golvet jätteslätt"-klegg, vad det nu kallas, är kanske en bra investering?

Fast att få så bra att man kan lyfta på luftkudde tror jag blir skitsvårt, och dessutom kommer det blåsa runt allt damm...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jodå, jag äger det http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=61872
.....men det är ändå ett ganska rejält projekt att göra golvet slätare bara för att jag har problem att flytta bilen i sidled :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, den där tråden har jag ju skrivit i själv, dåligt minne... :oops:

Jag tänkte nog att ett slätare golv kan kanske vara trevligt ur många andra aspekter än bara just denna, så att det kan vara värt att ge sig på?

Det torde väl t.ex. vara lättare att städa bort eventuellt oljespill och liknande som man lätt råkar ut för när man mekar med bilar?
Skriv svar