funderar lite smått på en sak jag skulle vilja ha, fjärrindikrering att ett par dörrar verkligen är låsta
eller åtminstånde att kolven är ute
dom två vettigaste har varit
borra in magnet på kolvens ytterända och ha ett tungelement relä där
eller motsvarande inne i låskistan
fördelen med tungelemtrelä är att den är latt att borra in i dörren3-4mm hål till rätt ställe
andra lösningar?
helst utan aktiv elektronik, utan bara en sluten funktion när allt är ok
låskolv ut
Re: låskolv ut
Om du kunde stå ut med lite aktiv elektronik så borde en induktiv givare i rätt storlek vara pefekt att sätta inne i låskistan.
Detta gör att du med största sannolikhet kan avgöra om dörren är stängd och låst.
Inte bara att kolven är ute.
Detta gör att du med största sannolikhet kan avgöra om dörren är stängd och låst.
Inte bara att kolven är ute.
Det finns låskistor med inbyggd mikrobrytare. Beroende på vilken kista du har kan det finnas som tillbehör.
Seriekoppla den med en vanlig magnetkontakt för larm som sitter i toppen på dörren så vet du också att det är stängt.
(Slutbleck med kolvkontalt finns också, men det blir dyrare.)
Seriekoppla den med en vanlig magnetkontakt för larm som sitter i toppen på dörren så vet du också att det är stängt.
(Slutbleck med kolvkontalt finns också, men det blir dyrare.)
-
Jag skulle nog snarare använda en microbrytare än en tungelementbrytare.
"Mindre känsligt för yttre påverkan" (om det kan vara känsligt för sådant).
"Mindre känsligt för yttre påverkan" (om det kan vara känsligt för sådant).
Låskista med inbyggd mikrobrytare är den vanligaste lösningen i professionella sammanhang.
Finns att köpa slutbleck med inbyggd brytare också som mrfrenzy sa, men jag tror det blir billigare än att byta låskista, även enklare då kabel inte måste dras via karmöverföring till låskistan som i det första fallet.
Mikrobrytare i slutblecket bör gå att modifiera dit utan större problem
Finns att köpa slutbleck med inbyggd brytare också som mrfrenzy sa, men jag tror det blir billigare än att byta låskista, även enklare då kabel inte måste dras via karmöverföring till låskistan som i det första fallet.
Mikrobrytare i slutblecket bör gå att modifiera dit utan större problem

Om man snickrar nåt såntdär själv så hälsar captain obvious att man bör inte sätta grejer *nedanför* låskolven i slutblecket, för om det samlas skräp så lär det ju samlas nedtill.