Behöver hjälp med "Nästan" enkel trigger för pännings nivå.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Behöver hjälp med "Nästan" enkel trigger för pännings nivå.

Inlägg av kricka »

Halloj!

Försöker lösa ett problem i en bil. Har två batterier, det ena är start batteri, det andra är förbruknings batteri.
När man startar bilen så finns ett relä som slår till när spänningen uppgår till runt 13 volt på startbatteriet,
för att koppla ihop batterierna och ladda förbruknings batteriet.
Men när man strax därefter slår på "stora" förbrukare te.x. inverter 12v->230v. Så dippar spänningen
så pass mycket, så laddningen i förbruknings batterier upphör.

På äldre fordon har man ju kunnat plocka signal från generatorn (DF) för att slå till extra laddnings relä.

Så min tanke är att bygga nått, så när spänningen stiger över 13v så kopplas batterierna ihop för att starta laddningen,
samt att reläet som kopplar ihop batterierna inte släpper förrän man stänger av motorn. Jag behöver alltså trigga
med 13v samt plocka signal från någon givare på motorn som bara får spänning när motorn är igång.

Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag löser detta enklast? Var först inne på en liten pic som fixar detta.
Men borde väl vara driftsäkrare att lösa utan processor.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Re: Behöver hjälp med "Nästan" enkel trigger för pännings ni

Inlägg av Jan Almqvist »

Varför inte bara ett relä som styrs av tändning till?

Tändning till => Batteri ihopkopplade.

Tändning från => Batteri INTE ihopkopplade.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

För då skulle bilen inte starta!

Om nu startbatteriet är 50-60% laddat och förbruknings batteriet är tomt.
Och man kopplar ihop dom, då är risken väldigt stor att bilen inte startar...
BjörnO

Inlägg av BjörnO »

Ett relä som styrs från laddningslampan. Slår till när lampan slocknar, dvs när generatorn börjar ladda. Slår inte ifrån förrän motorn stannar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Laddnings indikering finns i lcd displayen tyvärr. Så ingen "lampa"...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Oljetryckssensorn fungerar bra den med! Om man använder ett relä så att när oljetryckslampan lyser drar reläet inte (en transistor är en stor hjälp) och batterierna är inte ihopkopplade.

När det är oljetryck betyder det oftast att det är rulle på motorn = laddning.

Jag hade nog gjort en lite fördröjning också, då är man ganska säker på att motorn är igång "på riktigt".
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Tyvärr tror jag det är boom där också.
Har för mig när jag på förmiddagen tittade på sensorn att det var
datasnöre till den också, som ger tryck värde tillbaka till styrdonet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, kvar finns tändningen! En PIC som kan sampla pulser från tändningen, kommer de ofta nog under en viss tid drar reläet fram till att tändningen stängs av. Kan ju övervaka spänningen också via en A/D-ingång.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Skulle nog skrivit från början att det är en dieselbil. Och tyvärr är också avstängningsventilen för pumpen inbyggd så där finns ingen att sno signal från heller.

Trist med moderna bilar...

Ja kanske blir en PIC till slut om det inte går att lösa på annat sätt.... Hade tänk att det gick att få fram en enkel lösning, men det kanske inte går. :-/

Tror jag har några 16F84 ligger någonstans. Uhaaa det är ju många år sedan jag skrev kod sist till dom.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

SeniorLemuren gjorde ju en varvräknare åt dieselerna i båten så det skulle väl inte vara omöjligt att bli inspirerat.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Inte en konventionell "D+"-signal från generatorn som går att mäta heller?

Sniffa CAN-bus kanske? :)
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Kan du inte bara sätta en stor kondensator parallelt med reläspolen samt en diod på reläsignalen, så att relät klarar dippar i spänningen.
Det bör väl vara just dippar i spänningen som gör att relät släpper, inte kan väl de stora förbrukarna kontinuerligt sänka spänningen under reläts "hållspänning"?
svanted

Inlägg av svanted »

problemet verkar vara att generatorn inte ger tillräckligt med ström för att förse lasterna,
batteriet är till för när motorn är avslagen men när motorn är igång ska ju generatorn ta över strömleveransen.
ok att det dippar då man slår igång ngt men sen ska ju generatorn öka på direkt och relät ska dra igen.
eller så är kabeln mellan batteri och generator för klen.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skulle det inte fungera att komplettera med ett relä som styrs av tändningen som får sluta en krets för självhållning för första reläet som styrs av "13v-detektorn"?
Släng ihop en enkel skiss på hur styrningen sker till det första reläet så ska det nog gå att lösa.

Att gå på CAN och hämta lite status vore snyggt, men kräver ju lite mer både i utveckling samt i delar och komplexitet sen.

Vad gäller det för bil?
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

VikHe: helt rätt

JohnGalt: Om du tänker på att anpassa den "relä" som sitter nu så blir det svårt, dom flesta olika färdiga relän som finns så är det mesta ihop gägat i svart epoxy gäga, för att man inte ska modda sakerna, samt att det går inte göra extern lösning lätt för relät sitter på stora kabeln, om det nu är 16 eller 25mm2.

svanted: Batterierna har ju olika funktioner, varav batteri nummer två är till för att mata förbrukarna, och en generator med högre effekt är i dessa fall att föredra, men det är ganska svårt att byta ut generatorn på en modern bil till en med högre effekt... I dom flesta fall finns inga större att köpa som fungerar ihop med bilen. Man vill ju inte att bilen ska tända massa felkoder. Och det finns ingen plats att montera en extra generator.

Hedis: Det var just detta som var min idé. Men eftersom hela denna del är ingjuten i epoxy, så var min tanke att göra en ny lösning i box.
Att göra en lösning som sniffar CAN kan bli bred, eftersom får jag det att fungera så är det bra om jag kanske kan använda det på mer än en bil...
Skriv svar