Två batterier som skall laddas men bara ett urladdas
Två batterier som skall laddas men bara ett urladdas
Hej.
Jag har ett bilbatteri i bilen och ett i släpvagnen. Jag vill kunna tända ljus m.m. på vagnen utan att batteriet i bilen behöver vara inkopplat alternativt vara inkopplat men inte laddas ur. Men när jag startar bilen skall först bilbatteriet laddas upp helt och sedan batteriet i vagnen. Har läst att man kan koppla ihop detta med hjälpa av en Solenoid. Googlade på det och fanns en uppsjö av olika modeller. Vilken skall man ha, hur kopplar man in den och vad behövs mer för elektronik för att få detta att fungera?
Vet att Warn har en liknande produkt. (https://www.warn.com/atv/accessories/du ... trol.shtml)
/Thomas
Jag har ett bilbatteri i bilen och ett i släpvagnen. Jag vill kunna tända ljus m.m. på vagnen utan att batteriet i bilen behöver vara inkopplat alternativt vara inkopplat men inte laddas ur. Men när jag startar bilen skall först bilbatteriet laddas upp helt och sedan batteriet i vagnen. Har läst att man kan koppla ihop detta med hjälpa av en Solenoid. Googlade på det och fanns en uppsjö av olika modeller. Vilken skall man ha, hur kopplar man in den och vad behövs mer för elektronik för att få detta att fungera?
Vet att Warn har en liknande produkt. (https://www.warn.com/atv/accessories/du ... trol.shtml)
/Thomas
Re: Två batterier som skall laddas men bara ett urladdas
Nja, det är nog snarare ett relä som behövs, men det svåraste blir väl att detektera att bilens batteri är "fullt"...
Avkänningen av hur mycket laddningsgraden av bilbatteriet är svår och kan betyda en omkoppling av en del.
Men man kan istället göra en fördröjning. Om man t.ex. gör ett kretslopp som övervakar spänningen och när den är hög nog börjar den en tidsfördröjning på t.ex. 10 minuter innan den dra reläet som slår på laddningen till husvagnen.
Spänningen kommer att vara hög nog direkt från start om inte ackumulatorn i bilen är extremt urladdad så i verkligheten är det fördröjningen som utgör skillnaden.
Men man kan istället göra en fördröjning. Om man t.ex. gör ett kretslopp som övervakar spänningen och när den är hög nog börjar den en tidsfördröjning på t.ex. 10 minuter innan den dra reläet som slår på laddningen till husvagnen.
Spänningen kommer att vara hög nog direkt från start om inte ackumulatorn i bilen är extremt urladdad så i verkligheten är det fördröjningen som utgör skillnaden.
Jag skulle nog säga att frågan är felställd. Vad du vill är att släpvagnens batteri inte begränsar laddningen av bilbaterielt. Laddströmmen till bilbateriet är bara så pass hög att det är en begränsande faktor i max ett par minuter. Men till färdigladdat tar lång tid. Släpvagnsbatteriet kan alldrig ta så mycket ström att det begränsar laddningen av bilbatteriet på grund av ledningsresistansen. Så du kan koppla in släpvagnsbatteriet så fort tändningen är på. Ett kraftigt relä löser det.
Är det inte ett sånt här du vill ha? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... ela-25230/
Jag är också intresserad av svaret på detta.
Jag har exakt samma problem i min båt: Jag har ett batteri som jag vill driva länspumpen med för att inte riskera att startbatteriet är slut när jag kommer till båten och det regnat mycket.
Jag har kollat på relät på biltema som länkades och undrar vad ni tror om det.
Jag har exakt samma problem i min båt: Jag har ett batteri som jag vill driva länspumpen med för att inte riskera att startbatteriet är slut när jag kommer till båten och det regnat mycket.
Jag har kollat på relät på biltema som länkades och undrar vad ni tror om det.
Men om man ställer in relä-påslaget att bara föra över ström till husvagnen när laddningsspänningen är över ca 14V, så kanske man kan förutsätta att bilbatteriet är hyfsat laddat?
Ackumulatorn ska vara extremt urladdad om inte spänningen är upp på minst 14V mycket kort tid efter att generatorn har nått arbetspunkten! Här pratar vi hjälpkabel och springstart!
Efter 10 minuter är den mest våldsamma laddning avslutat och det är mest "trickle-charge" som är igång varför en tidsfördröjning räcker fint. Kombinera med ett underspänningsskydd och man har en fördröjning på kanske 15 minuter vid extrema situationer.
Efter 10 minuter är den mest våldsamma laddning avslutat och det är mest "trickle-charge" som är igång varför en tidsfördröjning räcker fint. Kombinera med ett underspänningsskydd och man har en fördröjning på kanske 15 minuter vid extrema situationer.
Jag har bara ett relä som kopplar ihop batterierna. Det är kopplat till laddningslampan så att det drar när generatorn börjar ladda. Generatorn laddar med konstant spänning och varje batteri tar så mycket ström det behöver. Ingen extra reglering behövs.