Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av matteeee »

puttiplatt skrev:@Matteee
Prova igen att med handkraft trycka plast direkt igenom hotenden. Det ska gå ganska lätt om man inte försöker trycka igenom för snabbt. 1cm/sekund ska den lätt klara annars har du troligen nån vajsing med hotenden.
1cm går inte. Det går mer trögt än så. Även om jag höjer till 210 grader.
Max 5mm per sek kan jag trycka genom, med ganska hårt tryck då. Tar jag loss slangen i hot-end-änden är det inga problem att mata den genom (med eller utan motorn) och då hackar den inte.

Kör jag ut i tomma luften i home-läge så hackar det också om jag matar snabbt i RH.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Mässingdelen i din hotend ser ut som motsvarande mutter på original j-head. Verkar finnas urtag för insex nyckel invändigt. Prova om du kan få isär den och undersök ptfe slangen som finns inuti. Har mässingmuttern varit för hårt spänd kan slangen blivit lite trång närmast smältkammaren.
Jag har thermistor till original j-head hemma om det behövs :D
Puttiplatt
hawkan

Inlägg av hawkan »

5 mm/sek är helt okej. Med 0.4 mm munstycke och 1.75 mm tråd ska man klara 200 mm/min utan problem. 300 mm/min klarar man inte.

Har du tittat efter att tråden verkligen inte går i det fria någonstans, typ vid slangkopplingen? Tråden klarar inte det.
Vi höll på här i våras sida upp och sida ner och försökte förstå och hjälpa. Det bara stanna efter några lager och funkade bra manuellt. Det låter som du har samma problem. Till slut kom det då fram att slangkopplingen var gängad i effektorn och inte direkt i hotenden. Den centimetern eller vad det var frågan om för sträcka räckte för att filamentet antagligen skulle bukta sej och orsaka stopp. Slangkopplingen flyttades till att sitta rakt i hotenden och allt funkade.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Det är säkert så, Hawkan. Frågan är hur jag ska göra för att fästa slangkopplingen i hotenden?
Alternativet är att tillverka en styrning mellan/i hotend och effektor. Jag är så nära bra utskrifter nu att jag blir otålig bara :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

puttiplatt skrev:Mässingdelen i din hotend ser ut som motsvarande mutter på original j-head. Verkar finnas urtag för insex nyckel invändigt. Prova om du kan få isär den och undersök ptfe slangen som finns inuti. Har mässingmuttern varit för hårt spänd kan slangen blivit lite trång närmast smältkammaren.
Jag har thermistor till original j-head hemma om det behövs :D
Puttiplatt
Får dela grejerna igen helt klart. Provade en fuling och fasade kanten i mässingsdelen, men det hjälpte inte alls tyvärr.

En thermistor kan jag tänka mig, men då får det ingå hjälp att fästa och löda den. Jag har redan dödat en ju :/

Vi får ta en 3d-printar-dag sen, och bjuda in alla som vill/kan ta sig till Skåne. Krav: Delta-skrivare! =)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Löda och fästa thermistorn kan jag fixa. Ska vi sikta på fredag em?
Puttiplatt
hawkan

Inlägg av hawkan »

En enkel lösning kan vara med en slangkoppling där slangen går rakt igenom.
Ofta bottnar slangen i slangkopplingen men det finns de där slangen går rakt igenom.
Eller det kanske går att borra i slangkopplingen så slangen går rakt igenom.
Då kan du låta slangkopplingen sitta kvar i effektorn och sticker ner slangen
så långt ner i hotenden det bara går. Så har jag fått göra med min E3D-v5
trots att slangkopplingen sitter direkt på hotenden.

Det är ju inte säkert det är detta som är problemet, men det är så svårt att
upptäcka detta att jag tycker det är värt att påpeka och undersöka.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

@Puttiplatt: Tyvärr jobbar frugan sent på fredagar så jag är låst med sonen och hundarna. Tror inte det blir så mkt gjort om jag tar med honom?

@Hawkan: Bra idé, den låser ju oavsett hur långt igenom jag stuckit slangen så den lär inte dras tillbaka. Det ska jag prova. Jobbar vägg i vägg med en firma som säljer lite hydraulik och pneumatik-grejer så dom har nog en hemma jag kan slakta! Tack för tipset! =)

Edit: Har nu fixat två nya kopplingar för 4mm slang. En med G1/4" gänga och en med G1/8"-gänga istället för den lilla M5 som jag har nu. Får borra upp hålet och gänga nytt (börjar testa med den mindre, såklart), men det är ju en smal sak (som blir bredare). Kopplingarna är uppborrade så att slangen går igenom helt. Frågan är bara om det blir tillräcklig styrning, men klart värt ett test!
Ännu en fördel är att grannfirman hade fullt upp, så de lät bli att ta betalt för två ynkliga kopplingar. Tackar :)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Om det inte funkar med de nya kopplingarna, återkom med vilka tider som passar dig för ett litet hembesök.
Puttiplatt
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Absolut! Det brukar ju gå käpprätt åt .... utan din hjälp :) (För att sen rätta till sig på ungefär 10 min hos dig. Kan du inte bo liiite närmre? =)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Det gick inget vidare i alla fall. Det knäpper som tusan fortfarande, och det känns som det är vid matningsmotorn, men det kan ju vara en känsla bara. Jag har fasat kanten på luftkopplingen där, ingen skillnad. Jag har kontrollerat så att tråden löper fint genom luftkopplingar och slang, plastbiten vid motorn, hot-end mm.

Jag blir inte klok på det. Får ta en dag med Puttiplatt så löser han det säkert på 3 min. :)
Ska bara få loss tid.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Extruder-steppern kan rassla rätt bra om den tappar steg setill att ha en teflonslang mellan den och hotenden, prova att gå upp i temp :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Nja, det rasslar inte om motorn, utan det är "hacken" som blir i tråden som tar i nånstans - är iaf känslan jag får. Det hackar jämnt med matningen, och inget när den drar tillbaka.

Nu när jag ändrat i hot-end-änden känns det som att det är vid matningen, i plasten/slangens början eller i luftkopplingen där. Har fasat kanten på luftkopplingen (med ett borr) och försökt på slangen (men den är mjuk..).
Har även försökt på kanterna till plastbiten, men inte så lätt att komma åt. Inget bra resultat än..
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@matteeee
Jag har styv ptfe slang och luftkopplingar hemma. :) Jag printar ut en reserv effectorplatta ikväll om du har borrat upp din egen.
Om du monterar bort hotenden från effectorplattan och matar på med plast borde du kunna se om felet består dvs om hacken i plasten hakar i nånstans.
Puttiplatt
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Om jag kör med hot-end monterad och värmd i home-läge hackar det (kanske mindre, men ändå).
Kör jag med hot-enden av hackar det ingenting. Håller jag emot tråden manuellt så hackar det även utan hot-end, så det beror på motståndet i hela arrangemanget.
Tror du det funkar med styvare slang då?

Ska försöka få loss tid o köra norrut igen, det är såklart ett måste :) Tisdag eller onsdag em kanske? Ca 4 hos dig?
Skriv svar