Fyrkantsvåg med OP från Elfas faktasidor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
babbage

Fyrkantsvåg med OP från Elfas faktasidor.

Inlägg av babbage »

Hej

På sidan 60 i elfas faktasidor ( http://www.elfa.se/se/fakta.pdf ) finns det en fyrkantsvåggenerator. Jag har ingen möjlighet att koppla upp och testa på några dagar. Jag har testat att simulera den men får den då inte att oscillera.

Så till frågan: Är det någon som brukar använda den här kopplingen och har en uppfattning om den fungerar bra? Önskad frekvens 1000-10000 Hz. Stabilitet för olika relationer av storleken på motstånden och lämpliga absoluta värdens storleksordning (kOhm, MOhm). Det råkar vara så att funktionen för frekvensen som innehåller både 1/R och 1/ln(R) möjligen kan vara av intresse.

Det här är lite av en chansning att någon vet direkt, och då får ni gärna svara. Om ni inte vet så lägg inte ner för mycket tid på det, lite längre fram ska jag nog få tid att koppla upp och experimentera själv.

Edit: ändrade från kHz till Hz
Senast redigerad av babbage 12 februari 2006, 23:40:35, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du kan bygga en skitenkel fyrkant oscillator med en cmos hex inverter tex CD4069UBC. En konding mellan ingången och jord och en trimpot i serie med en resistor som kopplas mellan in och ut och se en likadann hex inverter efter för att inte lasta ner oscillatorkretsen allt för mycket och vips så har du en fyrkantvågsoscillator du kan variera i frekvens.

För olika frekvensområden kan du använda en omkopplare så du kan välja mellan olika kondingar, sen justera frekvensen inom områdena med trimpoten
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Tack för förslaget. Jag vet att det finns massor av andra oscillator-kopplingar och har erfarenhet av några andra. Just den i elfas faktablad fångade mitt intresse just för den enkla funktionen som beskriver frekvensen men som ändå har ett intressant icke-linjärt beroende av resistanserna.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Vad är det du skall ha den till?
Lättare att komma med passande förslag då då det finns massvis med oscillatorer, samtliga med olika egenskaper :)
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Just nu är det mest en tokig idé jag har angående en kontrollfunktion, typ fuzzy logik. Genom att göra en oscillator där man använder olika givare/komponenter där jag kan få "virtuella" resistor där en har en exponentiell karakteristik och en har en linjär. Vid vissa frekvenser är då något "sant" och vid andra "falskt". Det är inte en strikt logisk och-funktion (AND) utan det finns gråzoner då de tillsammans är sanna men inte var för sig. OP-förstärkare är billiga jämfört med t.ex. AD-omvandlare och det är lätt att mäta låga frekvenser.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag hängde inte riktigt med där skall erkännas :roll:
Men vad är det du behöver av oscillatorn?
Vill du att den skall styras av en spänning?
Typ, låg inspänning = låg frekvens, hög inspänning = hög frekvens?
Eller är det nåt annat den skall användas till?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

babbage: låter nästan som en sluptalsgenerator av någon sort för mig även om det nog ändå inte är det..

En anledningen till att schemat inte fungerar i ett simulator kan vara för att det för det mesta krävs en viss hysteres bland vissa av komponenterna. En simulator brukar oftast simulera (ialf vad jag hört och visserligen även märkt) med helt perfekta felfria komponenter utan toleranser och det är just inperfektionen hos vissa komponenter som gör att man kan få tex en astabil vippa med trissor att oscillera. Vet dock att vissa brukar få problem med vissa ic kretsar så som opampar när det gäller för dom att oscillera. Nya prog kan kanske ha ordnat till detta.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Ja, jag ska nog koppla upp kretsen lite senare. Jag testade att lägga in ett default värde på spänning i en nod för att knuffa igång den.

Jag märker nu att frågan jag ställde är lite konstig och väldigt vag. Men när jag får en idé blir jag väldigt otålig och vill gärna snabbt veta om den ska funderas vidare på eller kasseras.

Frekvensen ska påverkas av resistansvärdena. Det jag kallade "virtuell" resistor kan vara en krets som har en given ström/spänning-karakteristik men inte är ett motstånd, t.ex. en koppling med transistorer och OP-förstärkare.

Om man googlar på "fuzzy logic" finns det mycket info. Kort kan det beskrivas som att man tar mjuka beslut. Med vanlig logik kollar man om ett villkor (eller kombination av villkor) är sant, och gör något utifrån det. Är en variabel större än ett visst värde osv. Vanligt struktur är IF (sant) THEN (gör något) ELSE (gör något annat). Med fuzzy logik är det mera som flytande beslutsgränser som är svåra att kvantifiera. IF(varm dag) THEN(markis ner) ELSE(markis upp). För t.ex. ett växthus kan en varm dag vara antingen att det är en hög utetemperatur, en hög solinstrålning eller en kombination av dessa. En medelhög temperatur och en medelhög solinstrålning kan betyda varm dag då deras effekt slås ihop. Att en faktor är hög behöver inte betyda varm dag om den andra är låg.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

I princip blir det väl som om man gör en viktad interpolering mellan de regler som passar bäst va?

Vorde det inte bättre att låta oscillatorn påverkas av en spänning istället? Du kan låta fuzzynivåerna representeras av olika spänningsnivåer om du skulle vilja. Känns som om det är lite svårt att skapa Virtuella resistanser som för osillatorn beter sig som en resistans och samtidigt har en väldefinierad resistans... ialafall när jag tänker som hastigast på det.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jo, jag slår det nog ur hågen för tillfället. Det går alltid att grubbla vidare vid ett senare tillfälle.

Nåväl, kopplingen är iallafall testad nu. Inspirerad av Jimmys ljustheremin fick ett ldr-motstånd bestämma frekvensen. Det fungerade väldigt bra att skugga den med handen och få några hundra hertz. Utan skuggning kom den upp i kanske 10kHz(?). Dock lyckades jag inte spela något. Så nu vet jag att den fungerar bra vilket var orginalfrågan i denna tråd.
evert2

Inlägg av evert2 »

Känner igen det här lite...menar du alltså att frekvensen skall styra tillståndet på utgången ?

I så fall kanske detta kan vara nåt?:

En 4046 : > http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 013046.htm
Skriv svar