Tja, titeln ger frågan. Är det möjligt att parallellkoppla dc/dc konvertrar för att öka möjliga uttagna effekten? Eller riskerar men oscillering som i fallet med parallella regulatorer.
Jag behöver stabila 13V ca 5A från en moped med 12V lysspänning men där spänningen idag varierar mellan 8 och 15 volt innan befintlig regulator. Den 12V regulator som sitter där är enkel, jag har flera såna att byta mellan, men de är bara enkla regulatorer som inte fixar underspänning när motorn går på låga varv och sedan är det inga 12V ut utan alla ger olika ut; mellan 10 och 11.5 mätt på fyra regulatorer. Jag vill upp i 12V eller närmare 13V, måste testa mig fram där, för att maximera ljusutbytet med H4 lamporna.
Det finns 5A konverterare och det borde räcka men det vore finurligt med två 3A istället. Jag kan placera dom bättre undersadeln då helt enkelt. Eller om dom hamnar inne i ramen, vi får se.
Parallellkoppla dc/dc konvertrar för att öka möjlig effekt?
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Parallellkoppla dc/dc konvertrar för att öka möjlig effekt?
Senast redigerad av MadModder 2 november 2014, 14:34:30, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: rubrik
Anledning: rubrik
Re: Parallellkoppla cd/cd konvertrar för att öka möjlig effe
Prova först med en konstlast på tomgång om det verkligen går att plocka ut 65W. Det finns risk att spänningen sjunker ju högre ström du tar ut.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8571
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Parallellkoppla cd/cd konvertrar för att öka möjlig effe
Om du ändrar i rubriken från "cd/cd" till "DC/DC" så får du kanske fler svar.Retroperra skrev:Tja, titeln ger frågan. Är det möjligt att parallellkoppla dc/dc konvertrar för att öka möjliga uttagna effekten? Eller riskerar men oscillering som i fallet med parallella regulatorer.

Re: Parallellkoppla cd/cd konvertrar för att öka möjlig effe
Det är kanske bättre att använda en xenon lampa, den ger mycket mer ljus med bara 35W.
Men om moppen inte har batteri kan du nog glömma hela grejen.
Men om moppen inte har batteri kan du nog glömma hela grejen.
Re: Parallellkoppla dc/dc konvertrar för att öka möjlig effe
Hur mycket ström kan generatorn ge ut till och börja med ?? teoretisk maximala strömmen kan du se genom att kortsluta generatorn och mäta strömmen - generatorn kommer inte att brinna av det och på motorcyklar så är just att kortsluta generatorn med en tyristor (före likriktaren) när spänningen är tillräckligt högt den vanliga standard reglermetoden då allt annat kostar mer energi eller måste hantera höga spänningar och höga förluster när motorn går vid höga varvtal...
din 12V regulator är förmodligen en shuntregulator om det är generatorer med låg effektnivåer som tex crosshojar etc. brukar ha.
krasst sett med optimerad anpassning på lasten så har man en viss antal Wattsekunder per motorvarv och är generatorn inte i 300W-klassen så är det högst tveksamt att kunna få ut energi nog för att mata en H4 när motorn är på tomgång, utan i dom lägena får man ha en 12V batteri som bidrar med ström tills du gasar på igen.
om du _inte_ har ett batteri när du mätte spänningarna så är det stor risk att multimetern visar lägre spänning än toppspänningen då det är periodisk matning på likströmmen och ett sätt att kolla detta är att koppla en större elektrolytkonding istället för batteri på DC-sidan (efter likriktaren) och mäta spänningen
din 12V regulator är förmodligen en shuntregulator om det är generatorer med låg effektnivåer som tex crosshojar etc. brukar ha.
krasst sett med optimerad anpassning på lasten så har man en viss antal Wattsekunder per motorvarv och är generatorn inte i 300W-klassen så är det högst tveksamt att kunna få ut energi nog för att mata en H4 när motorn är på tomgång, utan i dom lägena får man ha en 12V batteri som bidrar med ström tills du gasar på igen.
om du _inte_ har ett batteri när du mätte spänningarna så är det stor risk att multimetern visar lägre spänning än toppspänningen då det är periodisk matning på likströmmen och ett sätt att kolla detta är att koppla en större elektrolytkonding istället för batteri på DC-sidan (efter likriktaren) och mäta spänningen