Undervattensnavigering
Undervattensnavigering
Försöker klura på vad jag behöver för att göra ett navigeringssystem för en uv-farkost.
Ett av mina krav är att farkosten ska veta sin position med till exempel SLAM.
Men hur sköter man kollisionsdetektering osv?
/Henke
Ett av mina krav är att farkosten ska veta sin position med till exempel SLAM.
Men hur sköter man kollisionsdetektering osv?
/Henke
Re: Undervattensnavigering
Finns väl tre metoder som används idag:
1) akustisk, typ ekolod
2) optisk, antigen passiv triangulering, eller aktiv med pulsad laser
3) mekanisk, någon typ av spröt eller brytare
1) akustisk, typ ekolod
2) optisk, antigen passiv triangulering, eller aktiv med pulsad laser
3) mekanisk, någon typ av spröt eller brytare
Jo, jämfört med akustiska metoder. Fast bättre än mekaniska metoder.
Grön laser funkar bäst av den optiska metoden då blågrönt ljus dämpas minst i vattnet.
Grön laser funkar bäst av den optiska metoden då blågrönt ljus dämpas minst i vattnet.
Vad för prylar kan man bygga en vettig sonar av?
Behöver nog läsa på lite här känns det som
/Henrik
Behöver nog läsa på lite här känns det som

/Henrik
Finns ju massa små batterdrivna ekolod som sportfiskare använder - du kan ju obducera en sån.
Sen INS navigerings så är du hemma..eller borta
Sen INS navigerings så är du hemma..eller borta

Hur lång räckvidd har grön laser i vatten. Bestäms räckvidden av dess effekt?
Räckvidd är ett resultat av sändarstyrka, dämpning och mottagarens känslighet.
En stark laser och en okänslig mottagare är alltså ingen bra kombo, i ditt fall gäller det att hitta rätt kombo.
Omedelbart skulle jag tipsa på att satsa på mottagaren först, den behöver vara känslig och bra innan något annat är värd att trimma på.
Men ser man på de havsbottenundersökningar som har utförts med laser kan räckvidden bli riktig bra.
En stark laser och en okänslig mottagare är alltså ingen bra kombo, i ditt fall gäller det att hitta rätt kombo.
Omedelbart skulle jag tipsa på att satsa på mottagaren först, den behöver vara känslig och bra innan något annat är värd att trimma på.
Men ser man på de havsbottenundersökningar som har utförts med laser kan räckvidden bli riktig bra.
Läste lite om just laser i vatten för mätning. Räckvidden vart cirka 50 meter som max, med betoning på cirka. En bra impedansanpassning mellan laser och vätskemediat är nog värt att tänka på.
... eller gå upp till ytan och ta position med GPS.
Om du får problem med navigeringen under vattnet så kommer du alltid att köra på grund nära en militär installation i Stockholms skärgård. Det är en form av naturlag har jag hört.
Om du får problem med navigeringen under vattnet så kommer du alltid att köra på grund nära en militär installation i Stockholms skärgård. Det är en form av naturlag har jag hört.
-
Skulle vara coolt med tröghetsnavigering, en 6050mpu invensense är väl rätt känslig men vet inte om den räcker 

Om ni vill veta lite mer kring grönlasersystem för sjömätning från luften kan ni ju alltid gå in på vår hemsida: http://www.airbornehydro.com
Ang frågan om räckvidd så är den till största delen styrd av vattenkvaliteten. Ljuset dämpas exponentiellt när det färdas genom vattnet och vi kan mäta upp till över 50 meters djup från 500-600 meters flyghöjd om man har bra förutsättningar.
Ang frågan om räckvidd så är den till största delen styrd av vattenkvaliteten. Ljuset dämpas exponentiellt när det färdas genom vattnet och vi kan mäta upp till över 50 meters djup från 500-600 meters flyghöjd om man har bra förutsättningar.
Såg ett litet Wifi-ekolod på Erlandssons Brygga häromdagen, ett sånt som flyter på ytan om jag inte såg fel. Borde ju vara något som kunde gå att bygga om till något som går att använda? 

Vissa av dom här enkla trådlösa "Flötena" man kan kasta ut ser botten 40m ner - så visst.
Dock är finns det ganska avancerade lod för ganska små pengar.Sidescan sonar;structur 3D mapping ultra scan, tufft som fan och glutta på botten med - får nästan en bild på omgivningen där nere.
Tror typ Hummmingbird och så är fina märken , kolla på fiskesnack.com - dom har koll på lod
Dock är finns det ganska avancerade lod för ganska små pengar.Sidescan sonar;structur 3D mapping ultra scan, tufft som fan och glutta på botten med - får nästan en bild på omgivningen där nere.
Tror typ Hummmingbird och så är fina märken , kolla på fiskesnack.com - dom har koll på lod