Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Flog

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Flog »

När min printer väl fungerade så var lösningen på vidhäftning att hitta precis rätt temperatur. 5°C fel så hade jag ingen vidhäftning. Detta var med ABS. Med rätt temperatur så hade jag vidhäftning på rent glas utan slurry eller hårspray. Jag skulle kontrollera så att du har rätt temperaturkalibrering på dina termistorer och sedan labba med olika temperaturer.

Att din slang hoppar ur kan ju bero på att tryckluftskopplingen är dålig eller att slangen blivit sliten där den sticker in. Eller så kan det bero på för låg temperatur så att filamentet inte smälter tillräckligt.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

puttiplatt skrev:Om ett papper fastnar lite lätt mellan glas och hotend har du ca 0.10mm höjd. Detta borde funka att skriva ut med lagerhöjd 0.2-0.4mm. Annars sänk med ca 0.03mm och prova igen.
Puttiplatt
För mig funkar det bäst att se till att första lagret blir lika tjockt som lagertjockleken jag skurit modellen i. Det vill säga vill jag köra 0.3 mm lagerhöjd ska första lagret bli 0.3 mm. Blir första lagret för tunt på grund av att jag justerat Z fel så får jag problem med matningen och munstycket riskerar att sätta igen. Dessutom så smetar munstycket runt i första lagret och samlar på sig plast.

Mitt tips är alltså tvärtom, se till att inte vara för nära glaset :-)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Kan mycket väl vara så att han är för nära glaset.
Därför är ett papper emellan vid z=0 ett hyffsat bra utgångsläge. Skrivaren skriver ju inte ut första lagret vid z=0 utan vid den lagerhöjd du valt. Jag uppfattade det som att han inte fick plasten att fästa utan att den bara rullade med när huvudet flyttades.
Kan vara kass plast också, jag har haft ett par rullar från supply3dpla som var riktigt kinkiga att få till fästet med. När de blev varma blev de mest kletiga utan att fästa.
Tempen är inte så känslig när man kör med kvalitets pla på platta med limstift, jag brukar köra med 200 grader på första lagret och 195 på resten. Jag kör med pla från 3dprima och den funkar mycket bra för mig.
Puttiplatt
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Med lite manuell förvärmning på bädden med en hårfön(!) så fäster det betydligt bättre. Kommer köra så ett tag tills jag investerar i en heated bed.

Men, problemet med matningen kvarstår. Kör jag tråden genom luftkoppling och slang utan att ha fäst den i andra änden går det fint. Tror problemet ligger i hot-enden där materialer ska igenom plastbiten ner till värmen.
Hur har andra löst det? Den tuggar liksom på de "hack" som matningshjulet skapar i tråden. Detta medför att jag troligtvis inte får rätt mängd plast ut ur nozzlen.
exeqt

Inlägg av exeqt »

När jag hade problem liknande de du beskriver så var det dels för att jag matade för mycket plast, så dels började filamentet böja sig alldeles för högt upp i den "kalla" delen av hotend, dessutom fanns det gott om plats i den "Universal-modell" jag först hade, så filamentet kunde krulla sig o sedan var det kört. Min stegmotor brukade tappa steg, men även om jag hjälpte den så brukade slangen till slut lossna ur kopplingarna.
Numer har jag fått hem min E3D v6 hotend. Och jag har haft samma typ av problem där, men när jag i repetier-Host manuellt drog ner Flowrate till 50% under utskrift så blev det jätte bra. Har nu kört många timmar hela helgen och åstadkommit en hel del bra resultat.
Dels använder jag hotbed, men typ på ca 40-45grader, dels har jag för länge sedan lagt på lite citron, (har säkert gjort 10st utskrifter utan att komplettera).
Och så kör jag med brim. och det har gjort sitt jobb hittills.

Vad jag inte förstår är varför jag var tvungen att dra ner flowrate till 50%. Allt verkar ju kalibrerat och stämma ?? Jag fick till och med fart i min universal-hotend på detta vis i väntan på beställningen från E3D.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@exeqt
På beskrivningen verkar det som om hotenden inte hinner/orkar med att smälta plasten. När du då drar ner Flowraten hinner den med.
Tänkbara orsaker kan vara: okalibrerad pid reglering av hotenden, fel thermistor vald i mjukvaran, fläkt som kyler ner smältkammaren(inte troligt med E3D), för låg temp vald i slicern för aktuell plast. Du kan ju testa att dra upp tempen med 10-20 grader och se om det funkar då.
Jag kör min hotbed på 80 grader 1 lagret och 70 på resten, Har grundat med hårspray för ett par veckor sedan och ej behövt spraya igen. Sitter som berget under utskrift utan brim och hoppar loss själv när den svalnat till ca 30 grader
Min erfarenhet är att en delta utan hotbed är inte färdigbyggd :D
@Matteee
Prova igen att med handkraft trycka plast direkt igenom hotenden. Det ska gå ganska lätt om man inte försöker trycka igenom för snabbt. 1cm/sekund ska den lätt klara annars har du troligen nån vajsing med hotenden.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Jag har ett intressant problem med vår skrivare.
Den lagerhöjden tycks bero lite utav geometrin som skrivs ut på bilden ser ni ett kugghjul med fem hål utskurna, hoppas att det går att se på bilden, men problemet är att lagerhöjden är tjockare där den börjar cirkeln för att senare bli gradvis tunnare.
Det kan omöjligt vara att skrivytan inte är justerad då samtliga fem hål visar samma mönster med tjockare lager där skrivaren börjar skriva hålet...

Jag har märkt att vi har en hel del spel i våra billiga linjärlager från robotdigg så framförallt när skrivhuvudet byter håll så vrids slädarna något vilket gör att skrivhuvudet inte är helt vinkelrätt mot skrivytan utan vrids lite lite beroende på hur det åkt tidigare. Det är den förklaring jag kan komma på men kom gärna med förslag om ni kan tänka er något annat.

Och vidare då så undrar jag ju såklart hur ni löst er lagring av slädarna. Vi vill fortsätta använda våra 8 mm axlar men funderar på vad som vore bäst av följande alternativ.
1. Byta till mässingsbussningar
2. Byta till bättre linjärlager
3. Lägga till ett tredje (eller tom. fjärde) linjärlager per släde för att förhindra rotationen.

Alt. någon kombination av dessa. Någon som använder mässingsbussningar som kan delge vad de har för precision? Hade man byggt nytt skulle jag nog gå på någon form av t-slot balk med släde istället för axelstål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

@Nickeh: Prova att dra ner utskriftshastigheten? Den kanske inte hinner smälta tillräckligt?
(Det borde också generera något mindre effekt av ditt spel i linjärlagerna kanske?)
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

DELTA_RADIUS är det som påverkar höjden i mitten jämfört med utåt kanterna.

Googla lite på det så finns det bra guider på hur man justerar in det :)
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Kör väldigt sakta på lägsta lagret så hastigheten borde inte vara några problem!

Det är alltså inte problem att den skriver för tjockt eller tunnt i mitten. Problemet är att på var och en av cirklarna går tjockleken från tjock till tunnt alltså kan det varken bero på tornen eller delta radius då det hade varit beroende på vart på skrivytan objektet ligger. Nu är problemet att lagerhöjden beror på vad som skrivs ut. Som här så ändraslagerhöjden när vi skriver ett gäng cirklar!
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

En liten sidofråga, plasten ser extremt "smetig" ut, beror det på för hög temperatur?
hawkan

Inlägg av hawkan »

@Nickeh: Jag tycker din teori om spel i lagren som får hotenden att röra sej något låter rimligt.
Om det är så mycket att du ser det med ögat så är det nog läge att åtgärda.
Har inga tips på hur du kan göra, jag har de där platta linjärlagren.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@Nickeh
Hur är det med flödet av plast? Kan det vara att plasten "tar slut" i slutet av cirkeln? Detta förstås om cirkeln skrivs medurs. Utskriften ser lite kladdig ut, Sänka temp eller jobba lite med retract och prime.
Puttiplatt
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Skulle kunna vara extruder problem också ska kolla när jag kommer hem om en hjälper att öka trycket på extrudern! Men det ser verkligen ut som att det är tunnare inte att det är mindre plast!

Ja det är väldigt kladdigt har inte hunnit få bort det ännu! Har jobbat en hel del med retract men ska experimentera med det när jag kommer hem! Hur gör ni er prime? Jag har nu lagt till en start g-kod som skriver ut en tredjedels cirkel längst ut på skrivytan innan den börjar! Hur gör ni med prime?
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Detektivarbete kring min hot-end som ju "tuggar" PLAn (troligtvis hakar spåren från matningshjulet i nånstans inuti).

Såhär ser den ut på insidan:
Bild

Från luftkopplingens undersida och ner till "hålet" är säkert 6-7-8mm nånting. Där finns ju ingen styrning och det böjer sig säkert lite och hakar i på kanten där nere. Vad tror ni? Fasa kanten lite med ett borr eller fixa styrning på nåt vis?
Hur ser det ut på era? Min är en kina-kopia på j-head, men har min gamla äkta j-head kvar (utan thermistor dock). Till den fanns en "mutter" med utvändig gänga och insex på insidan, men i kopian finns inga gängor...?
Skriv svar